۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۰

کسب اطلاع از حراج آثار تاریخی در خارج از کشور وظیفه کمیته استرداد است

کسب اطلاع از حراج آثار تاریخی در خارج از کشور وظیفه کمیته استرداد است

کمیته ملی استرداد اموال تاریخی با ده عضو از سازمانها و نهادهای بین المللی وظیفه شناسایی و اقدام برای استرداد اموال تاریخی ایرانی در خارج از کشور را دارد در این کمیته وظیفه هر یک از نهادها مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه دیدار با هیات مهمان از کشور ترکیه به منظور همکاری های فنی مشترک با  UNODC تهران به منظور تبادل تجارب در زمینه ثبت و مستند نگاری اموال فرهنگی و تاریخی شیوه های حراست و حفاظت و چگونگی کشف و پیگیری جرائم علیه این اموال عصر روز گذشته بیستم مرداد ماه در موزه فرش ایران برگزار شد. در این برنامه، فرخ نیا نماینده اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهتگی و تاریخی توضیحاتی درباره عملکرد کمیته ملی استرداد اموال تاریخی ارائه داد و آن را برای نمایندگان طرف ترک UNDOC تشریح کرد.

وی گفت: وزارت کشور، اطلاعات، امور خارجه، اقتصاد و دارایی، دفتر خدمات حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، میراث فرهنگی، کمیته ملی یونسکور و نیروی انتظامی در کمیته ملی استرداد اموال تاریخی عضو هستند. هدف این کمیته شناسایی اموال تاریخی ایرانی موجود در خارج از کشور است که به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده اند.

حسین زاده گفت: انجام اقدامات فرهنگی سیاسی و حقوقی از طریق سازمانها برای استرداد اشیا، کسب اطلاعت به موقع از حراجی های بین المللی اشیای تاریخی و فرهنگی، انجام اقدامات کارشناسی و تکمیل مدارک اثبات هویت و مالکیت ایران، طرح دعوی توقیف حراج و پیگیری حقوقی موضوع انتشار کتاب مصور از مشخصات اشیا و توزیع آن در سطح بین الملل، انجام اقدامات لازم برای طرح و پیگیری ادعای حقوقی خارج از کشور، جلوگیری از ورود و خروج اشیا در مورد معاهدات بین المللی از جمله اقدامات کمیته ملی استرداد است.

این نماینده میراث فرهنگی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وظیفه شناسایی اموال ایرانی ارائه شده برای فروش در حراجی های بین المللی را دارد. سازمان میراث فرهنگی نیز باید به بررسی اخبار و اطلاعات و نشریات و سایت های حراجی های بین المللی بپردازد. اما تهیه اسناد دال بر مالکیت ایران بر اموال و تهیه طرح دادخواست اولیه و ارائه آن از جمله وظایف دفاتر خدمات حقوقی بین  المللی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین وزارت امور خارجه نیز می بایست اقدامات لازم را در حدود معاهدات بین المللی انجام دهد و نیروی انتظامی نیز کار معرفی و شناسایی دارندگان آثار مسروقه و اعلام به سازمان میراث فرهنگی را بر عهده دارد.

کد خبر 2348163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha