۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۴۹

چیت چیان خواستار شد؛

نسبت به دریاچه ارومیه احساس مسئولیت می کنیم/ ادامه اجرای سدها به تصمیم ستاد احیا بستگی دارد

نسبت به دریاچه ارومیه احساس مسئولیت می کنیم/ ادامه اجرای سدها به تصمیم ستاد احیا بستگی دارد

ارومیه - خبرگزاری مهر: وزیر نیرو با اشاره به متفاوت بودن شرایط دریاچه ارومیه نسبت به خشکسالی سایر دریاچه های درونی کشور، گفت: نسبت به دریاچه ارومیه به شدت احساس مسئولیت می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان چهارشنبه شب در جلسه بررسی وضعیت طرح های حوزه وزارت نیرو در آذربایجان غربی گفت: نسبت به دریاچه ارومیه به شدت احساس مسئولیت می کنیم که منجر به اعتراض نمایندگان سایر مناطق کشور از وزارت نیرو شده است.

وی با اشاره به حساس و منحصر به فرد بودن وضعیت دریاچه ارومیه، ادامه داد: نباید برای توجه به این دریاچه که خشکسالی کامل آن زندگی بسیاری از مردم منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد اعتراض کرد، و احیای دریاچه ارومیه نیز یکی از اولویتهای اصلی دولت محسوب می شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه وظیه دولت نگاه همه جانبه به مشکلات در تمام مناطق کشور است، عنوان کرد: در دریاچه هایی مثل بختگان، تالاب گاوخونی و پریشان نیز با مشکل کم آبی و خشکی مواجه هستیم ولی وضعیت دریاچه ارومیه و روند خشکی آن منحصر به فرد بود و با آن دریاچه ها تفاوت دارد.

چیت چیان با بیان اینکه دولت تمام تدابیر لازم برای احیای دریاچه ارومیه را اندیشیده و تلاش می کنیم تا در کمترین زمان ممکن دریاچه ارومیه را احیا کنیم، ضمن تاکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت و بهره گیری از آبیاری نوین در حوزه این دریاچه خواستار همکاری بیشتر کشاورزان منطقه در اجرای طرح های احیا شد.

وی علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه، توسعه زمین‌های کشاورزی در منطقه دانست و ادامه داد: هم‌ اکنون 480 هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه دریاچه ارومیه وجود داشته که بالغ بر 3 میلیارد متر مکعب آب سهم دریاچه ارومیه را مصرف می کنند.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود از توجه ویژه اعتباری به آب روستایی در کل کشور خبر داد و اعلام کرد: در صورت موافقت با تامین این اعتبار 500 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی می توان فعالیت در این حوزه را چند برابر کرد.

چیت چیان بر لزوم تامین آب و برق صنایع تاکید کرد و اظهار داشت: این قابل قبول نیست که به علت محدودیت منابع آب، صنعت در منطقه ای ایجاد نشود ولی می توان با اقداماتی خاص، صنایع کوچک را در منطقه های مختلف راه انداخت.

وی در خصوص  انتقاد نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین تکلیف همسان سدهای نازلو، سیمینه و باراندوز در آذربایجان غربی همچون سد شهید مدنی در آذربایجان شرقی، یادآور شد: تصمیم عدم ادامه کار در این سه سد، از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گرفته شده و در آن ستاد نیز باید این امر تغییر یابد.

 

کد خبر 2349711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha