۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۴۴

مهر گزارش می دهد؛

رکود در پروژه های عمرانی استان ایلام/ بیکاری در استان افزایش یافت

رکود در پروژه های عمرانی استان ایلام/ بیکاری در استان افزایش یافت

ایلام - خبرگزاری مهر: طی یک سال گذشته وضعیت استان ایلام در بیشتر پروژه های عمرانی و دیگر بخشها به شدت با رکود مواجه بوده و به دنبال آن بیکاری در استان نیز افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در دولت گذشته پروژه های مختلفی برای استان ایلام تصویب شد که متاسفانه بیشتر پروژه های کلان و مهم که در اشتغال و توسعه نقش داشتند بدون حتی یک درصد پیشرفت فیزیکی در حد کاغذ ماندند.

نبود اعتبار باعث رکود بزرگی در پروژه های عمرانی بخش راه، بهداشت، مسکن، صنعت و.. شده است و موجی از بیکاری در استان ایجاد کرده است.

هم اکنون هیچ راهبرد مشخصی برای توسعه و ادامه روند حرکت استان برای آینده برای وجود ندارد و متاسفانه مردم استان از لحاظ درآمدی به شدت تضعیف شده اند.

بلاتکلیفی پروژه راه آهن ایلام، روند نامشخص سد سیمره، بلاتکلیفی اجرای سد سیکان، ورگر، چناره، جزمان، کنگیر و.. از دیگر مباحث مهم در استان ایلام است.

طبق آخرین گفته کارشناسان استان ایلام با کسب رتبه 26 در جمع استان های 30گانه کشور، استانی محروم به شمار می‌آید و کسب رتبه 28 در شاخص‌های اقتصادی و 24 در شاخص‌های نهادی همچنین رتبه 18در شاخص‌های اجتماعی نشان‌دهنده محرومیت این استان در همه ابعاد است.

از میان بیش از 498 طرح عمرانی در دست اجرای استان ایلام که همگی برای بسترسازی مبانی اولیه توسعه زیرساخت های این استان و مبتنی بر نیازهای اصلی اقتصاد استان تعریف و راه اندازی شده اند فقط 24 طرح در  بودجه 93 گنجانده شده است.

ایلام نیازمند راهبرد مشخص برای توسعه

علی محمد احمدی نماینده مردم ایلام در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون در سطح استان ایلام پروژه های بسیار زیادی نیمه کاره هستند و یا روند اجرای آنها به کندی پیش می رود.

وی عنوان کرد: در طول یک ساله گذشته هیچ راهبرد مشخصی برای توسعه استان ایلام مشخص نشده و این استان همچنان در انتظار نگاه های ویژه دولت است.

این نماینده بیان داشت: در بخش اعتباری نیز وضعیت استان بسیار بد بوده به طوری که هم اکنون فقط پنج درصد منابع اعتباری به پروژه های استان اختصاص داده شده و بیشتر پروژه های استان با کمبود اعتبار مواجه هستند.

احمدی اظهار داشت: این استان در حال حاضر با مشکلاتی مثل رکود پروژه های عمرانی و بیکاری مواجه است و انتظار داریم دولت در این راه به استان توجه کند.

وی از تلاش برای جذب اعتبارات به منظور اجرای طرحهای مختلف استان اشاره کرد و گفت: در این بخش انتظار داریم مسئولان کشوری به استان به دلیل مشکلات بیشمار توجه کنند.

این نماینده عنوان کرد: به طور مثال بحث پتروشیمی دهلران، پالایشگاه نفت دهلران، کارخانه سیمان دهلران، کارخانه سیمان آبدانان، شهرک صنعتی بدره، طرحهای راهسازی آبدانان و..همه در انتظار توجه ویژه دولت هستند.

احمدی گفت: استان ایلام  با برخورداری از منابع و فرصت های بالقوه و بی نظیر، متاسفانه بالاترین نرخ بیکاری را تجربه می کند و آنچه که در طول هشت ماهه گذشته مشاهده شده و قریب یک سال است که عملا می بینیم راهبرد مشخصی برای توسعه استان وجود ندارد و کارخانجات عمده استان و شهرک های صنعتی با معضل بیکاری و تعطیلی مواجه هستند.

نماینده مردم دهلران ، دره شهر و آبدانان گفت : کارخانه سیمان دهلران، پتروشیمی دهلران، کارخانه و پالایشگاه نفت و پروژه های دیگری که می توانستند تاثیر بسزایی در اقتصاد ملی داشته باشند و  بیکاری را هم در این استان  که از نظر جمعیت کوچکترین استان جمعیتی کشور است اما بالاترین نرخ بیکاری را دارد کنترل کنند، اما متاسفانه این اهتمام دیده نمی شود.

تلاشهایی برای جذب سرمایه در استان

در کنار وضعیت رکود در استان در بخشهای مختلف مسئولان ارشد استان ایلام در یک سال گذشته راهبرد جذب سرمایه و وارد کردن بخش خصوصی را به استان دنبال کرده اند.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون رایزنی های مختلفی برای سرمایه گذاری در استان با شرکتهای مختلف انجام شده و این گروه ها نیز از آمادگی خود برای سرمایه گذاری در استان را اعلام کرده اند.

وی بیان داشت: هم اکنون تمام شرایط لازم برای جذب سرمایه و سرمایه گذاری در پروژه های مختلف استان در بخش نفت و گاز، پتروشیمی، کشاورزی، صنعتی و...مهیا شده و امیدواریم این راهکار به توسعه استان و اشتغال در منطقه منجر شود.

این مسئول بیان داشت: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید محور اصلی فعالیت ها در استان ایلام جذب سرمایه گذاران بخش های دولتی و خصوصی در استان بوده که در این رابطه جلسات و دیدارهای بسیاری انجام شده است.

استاندار ایلام بیان داشت: استان ایلام دارای ظرفیتهای بزرگی در بخش نفت و گاز، مرز مهران و.. است که در تلاش هستیم نسبت به این ظرفیهای استان طرحهای بزرگی با کمک بخش خصوصی در استان ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین اقدامات دولت و مسئولان استان مهیا کردن شرایط لازم برای تبدیل مرز مهران به منطقه آزاد تجاری است که هم اکنون این مهم در حال نهایی شدن است.

مروارید تصریح کرد: توسعه راه های استان، حل مشکلات صادرات در مرز مهران، رفع موانع تولید در استان، توسعه فعالیتهای کشاورزی و..از دیگر اقدامات برای توسعه استان ایلام بوده است.

وی افزود: هم اکنون فرصتهای خوبی برای سرمایه گذاری در استان ایلام تدارک دیده شده است که باید از آنها به خوبی استفاده کرد . سهم استان ایلام از محل فاینانس خارجی دو میلیارد دلار فعلا تعیین شده که باید تمام تلاش را برای جذب آن و به سرانجام رساندن چند طرح اساسی در ایلام انجام دهیم.

مروارید همچنین از پیگیری طرح های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در استان خبر داد و گفت: در این حوزه هم با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالایی که در استان وجود دارد با سرمایه گذاران و صنعت گران دیدارها و جلساتی برگزار شده و در این خصوص هم تعدادی از سرمایه گذاران برای توسعه این بخش اعلام آمادگی کرده اند.

روند نامناسب توسعه استان ایلام

روند توسعه استان محرومی مثل ایلام هر روز عقب می افتد و بیشتر بخشهای استان اعم از تولید، صنعت، راه، بهداشت، درمان، اشتغال، مرز مهران و.. با مشکلات اساسی مواجه هستند که کمک دولت را می طلبد.

هم اکنون بسیاری از خانوارهای ایلامی برای حداقل مایحتاج زندگی خود با مشکلات بزرگ مواجه هستند و متاسفانه به دلیل نبود فرصتهای شغلی این استان با موج بیکاری مواجه شده است.

به نظر می رسد روند توسعه استان به کندی پیش می رود و اجرای طرحهای مهم استان در انتظار بخش خصوصی و حمایت دولت است.

مسئولان بدانند در استانی که سومین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گازی را دارد جز محرومیت همه چیز نایاب است، یک چهارم مردمش تحت پوشش نهادهای حمایتی بوده و از هر شش نفر یک فرد بیکار است.

کد خبر 2351232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha