۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۱۰

نلو وینگادا:

هدف اصلی‌مان صعود به المپیک است/ نمی‌توانیم از سردار و جهانبخش استفاده کنیم

هدف اصلی‌مان صعود به المپیک است/ نمی‌توانیم از سردار و جهانبخش استفاده کنیم

سرمربی تیم فوتبال امید معتقد است در تیم المپیک باید به بازیکنانی فرصت داد که بتوانند در آینده در اختیار تیم ملی بزرگسالان باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نلو وینگادا درباره برنامه‌‎های این تیم در بازی‌های آسیایی و مقدماتی المپیک 2016 برزیل گفت: اردوهای‌مان را از بهمن ماه سال گذشته آغاز کردیم. از دو ماه قبل کار را با 60 بازیکن استارت زدیم و بعد از لیست اولیه و اردوهای بیشتر، توانستیم به شناخت کافی از بازیکنان برسیم و در حال حاضر با 30 بازیکن که پايه و اساس اين تيم است، اردوهای‌مان را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: متاسفانه از هفت اردویی که داشتیم تنها در یک اردو توانستیم تمام بازیکنان را در اختیار داشته باشیم و در شش اردوی قبلی تعدادی از بازیکنان را در اختيار نداشتيم. در حال حاضر اطلاعات کاملی از بازیکنان داریم و از زمانی که مسابقات ليگ برتر از سه هفته پيش آغاز شده آگاهی‌مان نسبت به بازیکنان از قبل بیشتر شده است. چرا که با دیدن این رقابتها عملکرد بازیکنان را بهتر زیر نظر گرفته‌ایم و هر زمان که احساس کنم بازیکنی می‌تواند به تیم امید کمک کند و باعث پیشرفت ما شود حتما به تیم ملی دعوت خواهد شد.

وينگادا در ادامه تصریح کرد: قبل از آغاز لیگ برتر فقط این امکان را داشتیم که بازیکنان را در اردوهای تیم ملی ببینیم ولی شروع اين مسابقات کمک بسزایی به ما می‌کند، تا بتوانیم بازیکنان بیشتر و آماده‌تری را به تیم امید بیاوریم. در حال حاضر و با شروع اين مسابقات هم امکان ديدن بازیکنان در اردو و هم در مسابقات ليگ را با هم داريم.

سرمربی تیم امید ایران با اشاره به برنامه‌های این تیم گفت: مسابقات مقدماتی المپیک 2016 برزیل از اسفندماه آغاز می‌شود و هدف اصلی ما صعود به این مسابقات است. در دو اردوی تدارکاتی برون مرزی که در اردن و ارمنستان داشتیم، توانستم نقاط ضعف و قوت بازیکنان را شناسایی کنیم و اين اردوها تاثیر خوبی در آينده اين تيم خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: سازمان لیگ برتر با در نظر گرفتن اینکه تیم ملی بزرگسالان باید در رقابتهای جام ملت‌های آسیا 2015 حضور داشته باشد برنامه مسابقات خود را تغییر داد. بر همین اساس ما برنامه‌های‌مان را طبق برنامه جدید سازمان لیگ تغییر دادیم و تمام سعی و تلاش‌مان اين است که اردوها و برنامه‌های‌مان با تیم ملی بزرگسالان تداخلی پیدا نکند. در تيم المپيک به بازیکنانی فرصت می‌دهيم که بتوانند در آينده در اختیار تيم ملی بزرگسالان باشند.

وینگادا به بازی‌های المپیک آسیایی اشاره کرد و گفت: بازی‌های المپیک آسیایی اینچئون تا يک ماه آينده آغاز می‌شود و کليه بازی‌ها و اردوهای تدارکاتی که تا اين مسابقات ديده و برنامه‌ریزی کرده‌ايم می‌تواند شروع خوبی برای تیم المپیک باشد. این مسابقات برای بازیکنان زیر 23 سال در نظر گرفته شده است و طبق قوانین، هر تیم می تواند از 3 بازیکن بزرگسال خود استفاده کند. اما کادر فنی با مشورت فدراسیون تصمیم گرفته است که در این مسابقات فقط از بازیکنان زیر 23 سال استفاده کند و این می‌تواند فرصت مناسبی برای این بازیکنان باشد که خود را در رقابتهای بین‌المللی محک بزنند و تجربیات زیادی را کسب کنند.

سرمربی تيم ملی اميد در ادامه گفت: هر چند بازی‌های المپیک اینچئون برای ما خیلی مهم است، اما هدف اصلی ما بازی‌های مقدماتی المپیک 2016 برزیل است. فکر می‌کنم با این رویه می توانیم تعامل و تعادل خوبی بین بازیکنان امید و بزرگسال برقرار کنيم. مطمئن هستم بعد از بازی‌های اینچئون، کی‌روش از بین همین بازیکنان چند نفر را به تیم ملی اضافه خواهد کرد و این می‌تواند یک فرصت مناسب برای سرمربی تیم ملی بزرگسالان باشد که عملکرد بازیکنان را در این مسابقات ارزیابی کند.

وی در ادامه گفت: همانطور که در گذشته بارها اتفاق افتاده بود تیم المپیک چند بازیکن بزرگسال همراه خود داشت ولی ما این کار نمی‌کنیم و بازیکن بزرگسال به اینچئون نمی‌بریم، نهایت سن بازیکنان ما در مسابقات المپیک آسیایی زیر 23 سال هست.

سرمربی تیم امید اينگونه ادامه داد: هدف ما از دعوت بازیکنان زیر 23 سال، پشتوانه‌سازی برای تيم ملی بزرگسالان و آينده فوتبال ايران است. بازیکنانی را به تیم ملی دعوت می‌کنیم که در آینده بتوانند به تیم ملی بزرگسالان نیز کمک کنند. برنامه اصلی ما این است که سن تیم امید را جوان کنیم چرا که 70% تیم المپیک در مسابقات آسیایی را بازیکنان زیر 21 سال تشکیل خواهد داد. در حال حاضر برنامه‌ریزی کرده‌ايم که هفت بازیکن زیر 23 سال را در اين مسابقات به تيم ملی دعوت کنيم.

وی در ادامه افزود: رقابتهای المپیک آسیایی اینچئون همزمان با کوران مسابقات لیگ برتر در شهریورماه برگزار می‌شود. طبق جلسه‌ای که چند روز گذشته با مسئولین فدراسیون و سازمان لیگ داشتیم مقرر شد در زمان این مسابقات اگر از تیم‌های لیگ برتری 3 بازیکن و یا بیشتر از آن به تیم امید دعوت شدند، مسابقه تیم مربوطه به تعویق بیافتد. ولی اگر دو بازیکن و یا کمتر از این به تیم دعوت شدند باشگاه‌ها موظف هستند بازیکنان را در اختیار تیم قرار دهند. من به باشگاه‌ها احترام می‌گذارم.

سرمربی تیم ملی امید درباره اهمیت نتایج بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی و اینکه چرا از بازیکنان زیر 23 سال هم در این بازیها استفاده می کند، گفت:  برخی از کشورها با بازیکنان بزرگسال خود به این بازی‌ها می‌آیند. ما نیز به دلیل اینکه لیگ برتر در حال برگزاری است توافق کردیم تا از هر باشگاه دو بازیکن زیر 23 سال داشته باشیم. با توجه به شرایط باشگاه‌ها که به آن احترام می‌گذارم، سعی کردم تعادل و توازن را بین بازیکنان ایجاد کنم تا در پیکارهای آسیایی با مشکلی مواجه نشویم.

وی افزود: ما فرصت کوتاهی برای آماده کردن تیم داریم و قبل از شروع رقابتهای آسیایی، در چین بازی تدارکاتی خواهیم داشت. می‌توانیم تیمی بسازیم که با کیفیت بالا به این بازی‌ها اعزام شود و در نهایت نتیجه خوبی کسب کنیم. تیم کنونی امید شانس بیشتری  نسبت به تیم‌های امید ایران در گذشته دارد تا در رقابتهای اینچئون مدال کسب کند.

وینگادا معتقد است که فوتبال را بازیکنان آن می‌سازد و اگر مربی متوسطی در یک تیم وجود داشته باشد و بازیکنان در سطح بالایی باشند فوتبال آنها نتیجه خواهد گرفت و بالعکس. وی در این باره ادامه داد: همه چیز در یک تیم دست به دست هم می‌هد و نتیجه رقم می‌خورد. اگر مربی خوبی در کنار بازیکنان خوب نباشد، مربی نمی‌تواند چندان مثمر ثمر باشد و یا اگر بازیکنان خوبی در تیم حضور داشته باشند اما مربی حرفه‌ای در کنارشان نباشد، بی‌شک نمی‌توان انتظاری داشت. البته بازیکنان خوب در کنار يک مربی متوسط می‌توانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. مهمترین بخش فوتبال را ايجاد تعادل بین تجربه و حرفه‌ای بودن مربی و انتخاب و آماده‌سازی خوب بازیکنان می‌سازد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نسل فوتبال پایه ایران راضی هستید؟ گفت: اگر بخواهیم صادق باشیم، زمانی که به ایران آمدم اطلاعات زیادی در اختیار نداشتم. بر همین اساس از جنبه‌های مختلف بازیکنان را زیر نظر داشته و سعی من بر این است تا بازیکنانی را انتخاب کنم که در مقدماتی المپیک عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

وی در ادامه درباره حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در تمرینات تیم امید گفت: تاکنون این دو بازیکن با تیم امید تمرینی نداشته‌اند. اگر آزمون و جهانبخش که در بخش میانی و حمله خیلی قوی هستند، به ما ملحق شوند بسیاری از مشکلات‌مان حل می‌شود. همانطور که می‌دانید رقابتهای آسیایی زیر نظر فیفا برگزار نمی‌شود و باشگاه‌های این دو بازیکن، آنها را در اختیارمان قرار نمی‌دهند. ما بازیکنان بین‌المللی را فقط می‌توانيم در روزهای فیفا داشته باشيم. به همین دلیل باید در این بخش‌ها قوی تر عمل کنیم و بازیکنان دیگر را پرورش دهیم.

وینگادا در ادامه خاطرنشان کرد: امیدوار هستم تا دو بازیکن لژیونر در مرحله گروهی رقابتهای المپیک که در اسفند ماه برگزار می‌شود، به ما ملحق شوند. ضمن اینکه تنها در روزهای فیفا این بازیکنان را در اختیار داریم و در این روزها می‌توانند برای ایران به میدان بروند. قصدمان این است که قبل از بازی‌ها و در روزهای فیفا این دو را در اختیار داشته باشیم تا با دیگر بازیکنان هماهنگ‌تر شوند.

وی در پاسخ به این سوال که لژیونرها،  تیم امید را در مسابقات آسیایی کره‌جنوبی همراهی می‌کنند یا خیر؟ گفت: متاسفانه این دو بازیکن را در اختیار نداریم.

سرمربی تیم امید از حضور خود و کادر فنی در استان‌ها و رقابتهای لیگ‌های باشگاهی خبر داد و گفت: وظیفه من این است که  مسابقات تیم‌های حاضر در لیگ ایران را زیر نظر داشته باشم. ایران بازیکنان زیادی دارد که عملکرد خوبی دارند و که باید با شناسایی این استعدادها و دعوت‌شان به اردوی تدارکاتی محک بخورند و در صورت صلاحیت، بی‌شک در تمرینات مداوم تیم امید حضور خواهند داشت. مطمئن هستم زمانی که به شهرهای مختلف سفر و بازیهای لیگ را از نزدیک نظاره می‌کنم، بازیکنانی را خواهم دید که تاکنون شناسایی نشده‌اند. به همین دلیل من به همراه کادر فنی بازی‌های لیگ را مرتبا زیر نظر داریم.

وی در ادامه در مورد اینکه چند درصد از بازیکنان حاضر در تیم امید در لیگ دسته اول و یا لیگ برتر بازی می‌کنند، بیان کرد: اکثر بازیکنان از لیگ برتر و حدود 20 درصد آنها از لیگ دسته اول هستند. بازیکنان شاغل در ليگ دسته اول، بیشتر بازیکنان تیم فجر هستند، چرا که آنها به دلیل سربازی باید در تیم‌هایی باشند که بازیکن سرباز می‌گیرند. تعداد بازیکنان در تيم امید در لیگ برتر بیشتر است.

وینگادا در ادامه درباره اینکه بازی کردن بازیکنان در ليگ برتر يا دسته اول مد نظر شماست، گفت: 80 درصد بازیکنان از لیگ برتر هستند و اين اتفاقی خوب در تيم ملی اميد است. برخی از بازیکنان هستند که در لیگ برتر حضور دارند اما هیچ وقت بازی نمی‌کنند و یا زمان بازی‌شان بسیار اندک است و در نهایت بازی نکردن‌شان به تیم ملی ضربه می‌زند. زمانی که بازیکنان با نیمکت نشینی در طول یک فصل مواجه می‌شوند باید تیم خود را عوض کرده و با لیگ‌های پایین‌تر قرارداد ببندند تا بتوانند مرتبا در جریان بازی باشند. تنها در اين صورت است که آنها می توانند عملکرد مناسبی در تمرینات و بازی‌های تدارکاتی و رسمی تیم امید داشته باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به مقررات جدید سازمان لیگ برتر، هر تیم ترکیبی از بازیکنان بزرگسال، امید و جوان را در ترکيب خود دارد. این قوانین بسیار خوب است به شرطی که میدان رقابت به جوانان و امیدها هم داده شود.

سرمربی تیم امید کشورمان در پایان در مورد انتظاری که از مسئولان فدراسیون و باشگاه‌ها دارد گفت: مسئولان فدراسیون از من انتظار دارند که تیم خوبی را برای رقابتهای اینچئون و مقدماتی المپیک بخوبی آماده کنم. بر همین اساس از باشگاه‌ها می‌خواهم بازیکنان خود را در اختیار تیم امید قرار دهند تا با همکاری آنها به انتظار 40 ساله پايان دهيم و به المپیک صعود کنیم. شرایط باشگاه‌ها را کاملا درک می‌کنم اما مهم این است که آنها با ما همکاری کنند و بتوانیم تیم خوبی را به مسابقات اعزام کنیم. من انتظارم از باشگاه‌ها و مسئولین فدراسیون حمایت همه جانبه از تیم امید است تا انتظارات مردم را برآورده کنیم.

وینگادا درباره اینکه مردم و رسانه‌ها انتظار زیادی دارند که تیم امید به المپیک صعود کند گفت: یکی از دلایلی که باعث شد من سرمربیگری تیم امید را قبول کنم همین بود. تیم امید ایران 40 سال است که به مسابقات المپیک راه پیدا نکرده و این چالش برای من جالب بود. زمانی که من سرمربی تیم امید پرتغال بودم نیز وضعیت به همین شکل بود و تیم امید پرتغال مدت‌ها نتوانسته بود به المپیک صعود کند. در همان زمان یک پیشنهاد از تیم الهلال عربستان نیز داشتم که شرایط مالی پیشنهاد شده از سوی اين باشگاه به مراتب‌ بهتر از تيم اميد پرتغال بود. ولی من ترجیح دادم در پرتغال بمانم و تیم را به مسابقات المپیک ببرم که خوشبختانه همین طور هم شد و به مسابقات المپیک آتلانتا 96 راه پیدا کردیم.

وی در ادامه گفت: در مورد ایران هم وضع به همین شکل است و بعد از 40 سال می‌خواهیم به مسابقات المپیک برویم. اما فرق بزرگی که مسابقات المپیک با جام جهانی دارد این است که در جام جهانی 32 تیم حضور دارند، ولی در المپیک 16 تیم به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و از قاره آسیا فقط 3 تیم می‌تواند به این مسابقات راه پیدا کند.

سرمربی تيم امید درباره آخرین وضعيت تيم‌های ملی ایران گفت: تیم ملی ایران در بازی‌های جام جهانی عملکرد خوبی داشت. فوتبال ایران در بخش پایه خیلی رشد کرده و مطمئنم که تیم زیر 16 سال در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند و تیم زیر 19 سال در میانمار ارائه خوبی از فوتبال ايران خواهند داشت.

وی بیان کرد: از ميان تيم‌های ملی بیشترین رابطه تیم امید با بزرگسالان است و این هماهنگی و همکاری به تیم ملی بزرگسالان کمک بسزایی خواهد کرد. حتی کی‌روش نیز اعلام کرده که قصد دارد برای مسابقات جام جهانی 2018  روسیه می‌خواهد تیم را جوان کند.

وینگادا افزود: همانطور که قبلا گفتم یکی از دلایلی که از بازیکنان زیر 22 و 23 سال در بازی‌های المپیک آسیایی استفاده می‌کنیم به همین خاطر است. تمام اهداف ما این است که شرایط سن ملی پوشان را عوض کرده و آنها را جوا‌ن‌تر کنیم همین بازیکنان جوان اگر عملکرد خوبی در این رقابتها داشته باشند می‌توانند در تیم کی‌روش قرار بگیرند و در مسابقات جام ملت‌های 2015 استرالیا حضور داشته باشند.

کد خبر 2352609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha