۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۰۱

مهر گزارش می دهد:

تعطیلی47 درصد بخش صنعت و کارخانجات آذربایجان غربی/سیستم بانکی به بانک مرکزی بدهکار است

تعطیلی47 درصد بخش صنعت و کارخانجات آذربایجان غربی/سیستم بانکی به بانک مرکزی بدهکار است

ارومیه – خبرگزاری مهر: آذربایجان غربی یکی از 12 استان زاگرس نشین است كه نسبت به استانهاي ديگر، با عدم توازن و توسعه یافتگی تاریخی مواجه است و هم اکنون نزدیک 47 درصد از بخش صنعت و کارخانجات تولیدی استان تعطیل بوده و در رکود به سر می برند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام رسمی مسئولان از دو هزار و 800 واحد تولیدی این استان هزار و 245 واحد تعطیل و یا راکد است که منجر به بیکاری بیش از 18 هزار نفر در آذربایجان غربی شده است.

در این میان بیش از 118 هزار بیکار تحصیلکرده در آذربایجان غربی جویای کار هستند که خود در کنار رکود بخش صنعت مانعی بزرگ برای توسعه استانی است که با سه کشور خارجی مرز مشترک دارد، دروازه ورد ایران به بازارهای اروپایی است.

مزیت مرزی بودن آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی در کنار پتانسیل بالا برای جذب توریست درمانی، هزاران اثر تاریخی منحصر به فرد، وجود معادن و ذخایر ارزشمند، دریاچه در حال نابودی ارومیه موقعیت ویژه ای برای عمران و آبادانی این استان فراهم کرده اند اما متاسفانه از این مواهب تاکنون به خوبی بهره برده نشده است.

عمده علت ركود بخش صنعت و توليد استان مربوط به تحریم هاست

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به رکود بالای بخش صنعت استان اظهارداشت: از 2800 واحد تولیدی استان 1245 واحد تعطیل و راکد است.

قربانعلی سعادت ظهر یکشنبه در یک گفتگوی خبری به مناسبت بزرگداشت هفته دولت با بیان اینکه در حال حاضر 47 درصد بخش صنعت و کارخانجات تولیدی استان تعطیل و راکد هستند عنوان کرد و افزود: این امر باعث بیکاری 18 هزار نفر در استان شده است.

وی عمده علت ركود بخش صنعت و توليد را مربوط به تحریم ها عنوان كرد و گفت: تحريم ها باعث شده است  در خرید مواد اولیه برای این واحدها مشکلاتی بوجود آید و همچنین با بالا رفتن قیمت دلار و ارز به تدریج در بازپرداخت تسهيلات دچار مشكل شده و تبديل به معوقات بانکی شده و در پرداخت مالیات مشکل پیدا كرده اند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین گفت: برای حل مشکلات این واحدها و راه اندازی و فعالیت دوباره آنها دولت وارد عمل شده و تفاهم نامه ای نيز در همين راستا با بانکها به امضاء رسيده است.

سعادت اضافه کرد: در حال حاضر سیستم بانکی خود به بانک مرکزی بدهکار است و نه تنها از این واحدها بصورت جدی پشتیبانی نمی کند نوعا بصورت انقباضی عمل کرده که برای جلوگیری از تورم، باید دولت نقدینگی را در جامعه کنترل کند.

وی ادامه داد: در این راستا از اعتبارات امسال، 200 میلیارد ریال با عنوان بودجه های فنی و اعتباری بصورت یارانه و سوبسید در اختیار بانکها قرار می گیرد و در قبال آن بانکها با کاهش چهار درصد نرخ بهره بانکی این وامها و سرمایه در گردش  را در اختیار واحدهای تولیدی راکد قرار می دهند.

استاندار آذربایجان غربی گفت: 200 میلیارد ریال سوبسیدی که در اختیار بانکها قرار می گیرد پنج هزار میلیارد ریال بودجه بانکی را فعال می کند و در نتیجه برای 18 هزار نفر زمینه اشتغال مناسب فراهم می شود .

سعادت با تاکید بر اینکه تا یک ماه آینده این طرح اجرایی و به تدریج واحدهای راکد، فعال شده و به چرخه تولید بر می گردند عنوان کرد:

وي در ادامه به عدم توازن در کشور و به تبع آن در استان اشاره كرد و ادامه داد: آذربایجان غربی یکی از 12 استان زاگرس نشین است كه این مناطق نسبت به استان هاي ديگر، با عدم توازن و توسعه یافتگی تاریخی مواجه هستند و دولتهای گذشته در کشور در طول 5 برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی نتوانستند بصورت مناسب پاسخگوی این شکافها باشند.

برنامه ششم توسعه بر اساس توانمندی مناطق و استانها تدوین شود

وی ادامه داد: در آستانه تدوين قانون برنامه ششم توسعه، کارشناسان در حوزه های مختلف بسیج شده اند تا با اندیشه سازی و برنامه ریزی های مناسب و ایجاد فکر و طرح، برنامه ششم را بهتر از برنامه های قبلی تهيه کنند تا عدم توازن برطرف شود چرا که تبعیض نارواست و در نتیجه عدم توازن ها و عدم توجه ها بوجود می آید.

سعادت در ادامه افزود: در آذربایجان غربی 118 هزار نفر بیکار وجود دارد که بعنوان افراد جوياي كار اطلاعات خود را ثبت نموده اند که اکثر این افراد تحصیل کرده و دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس هستند و باید برای فراهم کردن زمینه اشتغال و یا حفظ اشتغال این افراد و همچنین برای فعالیت دوباره واحدهای تولیدی راکد و برگشت دوباره آنها به چرخه تولید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد و این امر یکی از مهمترین کارهای در حال پيگيري دولت در استان است.

وی با تاکید بر تدوین برنامه ششم توسعه بر اساس پتانسیل و توانمندی استانها اظهارداشت: بنابراین به دنبال حل این موارد هستیم بطوریکه از امسال در بودجه عمرانی استان نيز این موارد لحاظ شده است.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه افزود: قطعا یک مقطع تاریخی خوبی را با مشارکت مردم رقم می‌زنیم و بنا داریم با مشارکت مردم به تدریج در ساختن و برطرف کردن تبعیض ها قدم های جدی برداریم كه لازمه تحقق آن وحدت، انسجام و همدلی است

 آذربایجان غربی را رنگین کمانی از قومیت ها و ادیان دانست که ترک و کرد، آشوری و ارمنی از گذشته های طولانی با مسالمت و همدلی در کنار هم زندگی کرده اند و و در طول تاریخ، در 8 سال جنگ تحمیلی و پس از آن در سازندگی كشور، این قومیت ها در کنار هم از خاک ایران دفاع و برای تثبیت انقلاب و تداوم راه امام راحل همیشه در صحنه بوده حاضر بوده اند و نقش آفرینی کرده اند.

احیای دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از موضوعات اساسی که در قانون اساسی پیش بینی شده توجه به شایستگی های قومیت ها است و برجسته نمودن شکاف بین حکومت و قومیت ها و ایجاد فاصله همواره از مشکلات و توطئه های دشمنان نظام جمهوری اسلامی بوده است.

سعادت اضافه كرد: مردم آذربایجان غربی همواره به اهداف دشمنان واقف هستند و با اتحاد و همدلی از اعتقادات و باورهای خود دفاع می کنند بطوریکه در جریان مربوط به کومله و قائله های مربوط به حزب دموکرات کومله با وحدت رویه، توطئه ها را خنثی نمودند و با شناختی که پیدا کردند باعث شد در جنگ تحمیلی و در زمان سازندگی همه در کنار هم تلاش کنند.

وی در ادامه سخنان خود به بیان وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: چند عامل از جمله تغییرات آب و هوایی و گرم شدن و خشکسالی های مستمر، عدم بهره برداری صحیح از منابع آب، کشت و زرع غیر اصولی، نگهداری نکردن از منابع طبیعی همه دست به دست هم داده اند تا دریاچه ارومیه امروز با بحران روبرو شود.

وی برای کاهش عوارض و مشکلاتی که در پی خشک شدن دریاچه گریبانگیر مردم می شود و برای اینکه دریاچه تاریخی ما از بین نرود از همه مردم و مسئولین خواست تا با عزم ملی برای احیای دریاچه ارومیه تلاش كنند.

استاندار آذربایجان غربی گفت: در خصوص نجات درياچه اروميه به 3 دستگاه و شركت آب، جهادکشاورزی و محیط زیست مصوباتی ابلاغ شده که موظف به انجام آن هستند که لایروبی رودخانه ها، تغییر الگوی کشت و آبیاری، استفاده اصولی و حساب شده از منابع آبی و مدیریت کشت و زرع در اطراف دریاچه ارومیه از جمله این مصوبات است.

استاندار آذربایجان غربی از ابلاغ 1400 میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: اعتبارات این سه حوزه و طرحهای مطالعاتی مشخص شده و در حال اجرا است.

کد خبر 2356361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha