۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶

احمدی آریان با شعارنویسی بر دیوار کاغذی به بازار نشر برگشت

احمدی آریان با شعارنویسی بر دیوار کاغذی به بازار نشر برگشت

کتاب «شعارنویسی بر دیوار کاغذی (از متن و حاشیه‌ی ادبیات معاصر)» اثر امیر احمدی آریان توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر احمدی آریان، مترجم و محقق که به دلیل تحقیق و پژوهش چند سال از بازار نشر دور بود، به تازگی با کتاب «شعارنویسی بر دیوار کاغذی» به فضای نشر و کتابفروشی‌ها بازگشته است. در این کتاب در واقع همه‌چیز از موضوعات و مسائل اجتماعی، پس‌زمینه‌های ادبیات در جامعه، نقد و مطالبی که مربوط به فضای ادبیات کشورمان در 15 سال اخیر می‌شود، وجود دارد.

احمدی آریان چندی پیش هنگام اعلام خبر تحویل این کتاب به ناشر، به خبرنگار مهر گفته بود: این کتاب را می‌توان اثری مانند کتاب «کیمیا و خاک» دانست که یک تک‌نگاری از ادبیات معاصر کشورمان از سال 76 تا امروز است.

کتاب مورد نظر، 2 بخش دارد. بخش ابتدایی مروری است بر آن‌چه در حوالی ادبیات داستانی گذشته، از ظهور ناگهانی خیل داستان‌نویسان جوان تا فشار 8 ساله‌ای که کم‌سابقه بود و ترسی که در جان نویسندگان ریشه دواند و مهاجرت تدریجی اهالی ادبیات به فضای مجازی. بخش دوم این اثر نیز نگاهی به متون منتشرشده، دارد و تلاشی برای شکار خصایل کلی و عناصر بوتیقایی داستان‌نویسی ایران در این دوران است.

2 بخش اصلی کتاب عبارت‌اند از: «زمانه و زمینه‌ی ادبیات در دهه‌ی هشتاد» و «چخوفیسم ایرانی و ادبیات زندگی روزمره»

در قسمتی از متن این کتاب می‌خوانیم:

داستان‌های چخوف بی‌شک درآمدی است بر شکل جدیدی از زاویه دید که در قرن بیستم رواج یافت و «زاویه دید دوربین» نام گرفت و بسیاری از نویسندگان به کارش بردند. به نظر می‌رسد به همان میزان که داستایفسکی اروپا را تکان دادو در این قاره پیروان و سینه‌چاکان فراوان یافت، چخوف باب طبع نویسندگان ینگه دنیا بوده است. در قرن بیستم ده‌ها نویسنده‌ی امریکایی داستان کوتاه می‌توان یافت که ادامه‌دهندگان جدی دستاوردهای چخوف‌اند: اتکا به زندگی روزمره، انتخاب شخصیت‌های معمولی و آدم‌های میان‌مایه به عنوان قهرمان داستان، افراط در عینی‌گرایی و شرح آن‌چه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، رغبت اندک به داستان‌های روان‌شناختی و بی‌میلی به کاوش اعماق ذهن شخصیت‌ها.

شاخص‌ترین نمونه‌هایش را بی‌تردید در آثار ارنست همینگوی باید جست. او سنت چخوفی را در عالی‌ترین شکل اجرا کرد، میراث چخوف را جلا داد و به اوج رساند. جی‌ دی سلینجر، ریموند کارور، جان چیور، الیس مونرو، ان بیتی و امثالهم دیگرانی هستند که در این سنت جای می‌گیرند و داستان‌نویسی‌شان ادامه‌ی چخوف است و استوار به تکنیک‌هایی که چخوف جدی گرفت و به کار بست. با این حال، به گمانم در این سنت، هیچ‌کدام به قله‌ای که همینگوی بر آن تکیه زد دست نیافتند.

این کتاب با141 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 7 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

کد خبر 2357717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha