۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۵۰

مهر منتشر کرد؛

گزارش کامل نتایج تکواندوکاران در قزاقستان/ ایران نگران اینچئون باشد!

گزارش کامل نتایج تکواندوکاران در قزاقستان/ ایران نگران اینچئون باشد!

رقابتهای تکواندو جایزه بزرگ قزاقستان در حالی به پایان رسید که بسیاری از چهره‌های شناخته شده تکواندو جهان از دستيابی به مدال بازمانده و با شکست "شی هاپ چانگ" آستانه را ترک کردند. نتایج تیم ملی تکواندو ایران هم نشان داد کادر فنی باید برای نتایج بازیهای آسیایی در اینچئون کره‌جنوبی نگران باشد 

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله دوم از رقابتهای کسب امتیاز ورودی المپیک در سال 2014 جمعه گذشته با حضور 206 تکواندوکار از 50 کشور به  میزبانی قزاقستان در سالن "ساري آركا" آستانه قزاقستان آغاز شد و در نهایت شب گذشته با شناخت نفرات برتر به پایان رسید.
 
فدراسیون جهانی با هدف حفظ تکواندو در المپیک و حضور بهترین ها به این رویداد بزرگ دست به تغییر رویه در مسیر کسب سهمیه المپیک زد. بر همین اساس تکواندوکاران با حضور در مسابقات مختلف امتیاز کسب کرده و با رسیدن به رتبه های اول تا ششم رنکنیگ چهار وزن المپیکی به صورت مستقیم جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند.
 
همین امتیاز و در کنار آن جوایز دلاری باعث شده تا رقابتهایی که امتیاز بالاتری دارد با استقبال خوب تکواندوکاران مطرح جهان مواجه شود. به طوری که در همین رقابتهای قزاقستان شاهد مبارزه برخی از همین نفرات باشیم که به بالارفتن سطح فنی مسابقات کمک کرد. اما ناکامی همین نفرات نیز جذابیت خاص تکواندو را به تصویر کشید. 
 
در وزن 58- کیلوگرم کره ای ها به "تائه هون کیم" نفر اول رنکنیگ جهانی و قهرمان دو دوره جهان برای حضور در بازیهای آسیایی استراحت داده و "تائه مون چا" را به آستانه فرستادند که او نیز همان دور نخست به " لوکاس گازمن" ستاره تازه پا گرفته آرژانتیی ها باخت و حذف شد. "لوانت تونکات" آلمانی نیز در یک چهارم به این آرژانتینی باخت.
 
در این وزن فرزان عاشورزاده جوان اول سبک وزن ایران با برتری مقابل اردن ، مصر ، فیلیپین و استرالیا راهی بازی پایانی شد و در نهایت با شکست 9 بر 5 مقابل "وی چن ینگ" نفر دوم رنکنیگ جهانی و شاگرد رضا مهماندوست در چین تایپه به نشان نقره دست يافت. "ینگ" که با اختلاف 34 امتیازی "کیم" کره ای در مکان دوم رنکنیگ قرار دارد با این 40 امتیاز می تواند به کسب رتبه نخست امیدوار باشد. در این وزن "گازمن" آرژانتینی به همراه "سفوان " از استرالیا به نشان برنز دست پیدا کردند.
 
در وزن 68- کیلوگرم کره ایی‌ها بازهم به نفر اول خود استراحت دادند. "دائه هون لی" نفر اول رنکنیگ جهانی و رقیب دو سال اخیر اسبقی به این مسابقات نیامد تا "کیم هون" مبارزه را به "الکسی دنیسنکو" واگذار کرده و حذف شود. "سروت تازه گل" ترکیه ای هم بعد از  یک دور استراحت به "مارک لوپز" آمریکایی باخت و حذف شد. "ماکسیم پاتیون" نفر اول هفتم رنکنیگ به تکواندوکاری از پورتریکو باخت. 
 
در این وزن بهنام اسبقی نفر سوم رنکنیگ جهانی و قهرمان سال 2013 جهان با برتری مقابل نمایندگان کرواسی و آمریکا به "دنیسنکو" از روسیه باخت و برنز گرفت. این روسی در بازی پایانی 13 بر صفر "مارک لوپز" آمریکایی را شکست داد. این آمریکایی که در سال 2005 مدال طلای جهان را کسب کرده چند سالی بود که توفیقی نداشت و دست خالی میادین تکواندو را ترک می کرد. 
 
"آرون کوک" نفر اول رنکنیگ جهانی که از جزایر من در مسابقات تکواندو شرکت می کند ناکام بزرگ وزن 80- کیلوگرم بود. وی دور نخست استراحت داشت و سپس نماینده ساحل عاج را شکست داد ولی دور سوم 8بر6 به "استیون لوپز" آمریکایی باخت و از دور مسابقات کنار رفت. "محمد لوتلو" نفر دوم رنکنیگ جهانی دیگر بازنده عنوان دار این وزن بود. محمد دور نخست استراحت داشت و سپس به "آنتوان کاتکوف" از برزیل باخت و کنار رفت. 
 
در این وزن مهدی خدابخش نماینده شایسته کشورمان با برتری مقابل کره جنوبی ، آرژانتین ، برزیل و استیون لوپز آمریکایی صاحب مدال طلا شد. لوپز نقره گرفت و "دامون سانسوم" از انگلستان به همراه "تورام میزوری" از برزیل به نشان برنز دست يافتند. علیرضا نصر آزادانی در همین وزن دور اول به "آرمن یرمیان" باخت و کنار رفت. 
 
سجاد مردانی در وزن 80+ کیلوگرم که آماده حضور در بازیهای آسیایی می شود یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال بود که بعد از استراحت در مرحله نخست به "باسیله" از ایتالیا باخت و حذف شد. "اوبامه" نفر اول رنکینگ جهانی از گابن غایب این وزن بود و در غیاب او "اندایه" از فرانسه و "چو ماهامو" از انگلیس که نفرات دوم و سوم رنکنیگ هستند با شکست رقبا راهی بازی نهایی شدند و در نهایت فرانسوی در راند طلایی پیروز شد و طلا گرفت. ازبکستان و بلاروس هم برنز گرفتند. "لئو گیسابو" از چین ، "دونگ مین" از کره جنوبی و "کارلو مولفتا" از ایتالیا ناکامان بزرگ این وزن بودند. 
 
این دوره از مسابقات با استقبال کمی از سوی تیم های آسیایی مواجه شد و در واقع تیم های آسیایی و حتی کره جنوبی نفرات اصلی خود را برای حضور در بازیهای آسیایی به همراه نداشتند و نفرات تیم ما کمتر در برابر حریفان آسیایی خود به مبارزه کردند. اینکه تنها 27 تکواندوکار ار آسیا در بخش مردان از قاره کهن در مسابقاتی که 40 امتیاز دارد و 5000 دلار جایزه نقدی شرکت می کنند و شاهد غیبت بهترین های آسیا هستیم دلیلی غیر از بازیهای آسیایی نمی تواند داشته باشد.
 
همچون گذشته معتقدیم نفرات تیم کشورمان در تورنمنت های مختلف حضوری متفاوت دارند و فراز و فرود ملی پوشان نگران کننده است و مغانلو باید در مدت زمان باقی مانده تیم خود را با استراتژی خاص آماده اعزام به اینچئون کند و در واقع سرمربی تیم ملی باید بیش از هر کس دیگری نسبت به نتایج تیم در بازیها نگران باشد. امیدواریم حضور با چهار عضو اعزامی به بازیهای آسیایی در آستانه تاثیر منفی در نتایج اینچئون نداشته باشد.
کد خبر 2361817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha