۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۰۲

مهر گزارش می دهد/

30 واحد صنعتی استان قزوین با بحران دست و پنجه نرم می‌کند/ عزم مسئولان برای کاهش مشکلات صنایع استان

30 واحد صنعتی استان قزوین با بحران دست و پنجه نرم می‌کند/ عزم مسئولان برای کاهش مشکلات صنایع استان

قزوین- خبرگزاری مهر: در استان قزوین بیش از 2900 واحد کوچک و بزرگ صنعتی با تولید هزار و 290 نوع محصول زمینه اشتغال 128 هزار نفر را فراهم کرده اند و تنها 30 واحد با مشکلات پرداخت حقوق؛ تامین سرمایه در گردش و تولید مواجهند که عزم مسئولان برای حل این مشکلات جدی است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان قزوین با 15هزار کیلومتر مربع مساحت که یک درصد کشور است دارای یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت است که معادل 1.6 درصد جمعیت کشور را شامل می شود.

استان قزوين داراي 10 شهرك صنعتي و هفت ناحیه صنعتی در فضایی به وسعت چهار و 200 هکتار است که شهر صنعتی البرز با حدود 800 هکتار یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شهرهای صنعتی در کشور محسوب می شود. شهرک صنعتی ایران خودرو نیز در حال واگذاری به شرکت شهرکها و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است.

همچنین مجتمع صنعتی تاکستان، مجتمع صنعتی شهید رجایی و مجتمع صنعتی لیا نیز در استان قبل از تشکیل شرکت شهرکها احداث شده که مجتمع صنعتی لیا در جوار شهرک صنعتی لیا در حال ادغام با این مجموعه است.

در برخی از مناطق استان نیز تجمع واحدهای صنعتی وجود دارد که از جمله آن می توان مسیر قزوین به شهر صنعتی البرز، محور قزوین تاکستان و تاکستان به زنجان را نام برد.

علی پر زحمت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت واحدهای صنعتی استان گفت: با صدور دو هزار و 965 فقره جواز تاسیس با 170 هزار میلیارد ریال سرمایه گذری زمینه اشتغال 128 هزار نفر در استان فراهم شده است.

وی افزود: جوازهای تاسیس دارای پیشرفت فیزیکی در استان 947 فقره با سرمایه گذاری 64هزارمیلیارد ریال و اشتغالزایی 60هزار نفر است که در این زمینه از نظر تعداد در رتبه دهم و میزان سرمایه گذاری در رتبه پنجم و اشتغال در رتبه سوم کشور هستیم که سهم استان از کل کشور در تعداد طرح ها 3.9 درصد، سرمایه گذاری 5.5 درصد و اشتغال 6.7 درصد است.

وضعیت موجود پروانه های بهره برداری استان قزوین

این مسئول گفت: در حال حاضر در استان قزوین 3683 فقره پروانه بهره برداری با اشتغال 147 هزار و 448 نفر با سرمایه گذاری بالغ بر 61 هزار میلیارد ریال صادر شده که جایگاه استان در تعداد واحدها هفتم، سرمایه گذاری ششم و اشتغال پنجم است.

پر زحمت یادآورشد: تعداد پروانه های بهره برداری با سرمایه گذاری بالای 10 میلیارد تومان و ظرفیت اشتغالزایی بیش از50 نفر، 80 فقره با سرمایه گذاری 37هزار میلیارد ریال و اشتغال 24 هزار نفر است.

کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش و واردات کالا عمده ترین مشکلات صنعت

این مسئول در خصوص عمده مشکلات واحدهای صنعتی استان قزوین بیان کرد:  کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی، نبود اعتبارات لازم برای پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی، مشکلات موجود در قوانین جدید ثبت سفارش و عدم امکان ثبت سفارش از برخی کشورها، قیمت بالای حاملهای انرژی و اتمام کمکهای مربوط به تسهیلات خط اعتباری انرژی در راستای اجرای بسته های حمایتی صنایع و معادن و قطع پرداخت کمکهای بلاعوض مازوت و گاز مایع را از مهمترین مشکلات این حوزه دانست.

پر زحمت اظهاراشت: ورود کالاهای بی کیفیت خارجی بصورت قانونی، ورود کالا بصورت قاچاق، عدم تناسب افزایش قیمت برخی محصولات با توجه به افزایش قیمتهای انرژی، حمل و نقل و ارز، مشكلات تامين مواد اوليه مرتبط با پتروشيمي از بورس، عدم اجرای صحیح و یکپارچه قانون مالیاتهای مستقیم در اعطای معافیت ماده 132 توسط سازمان امور مالیاتی، مراجعه مستقیم واحدهای صنعتی به بانکها برای اخذ تسهیلات از مهمترین مشکلات این حوزه است.

حسین زکی زاده مدیرکل امور اقتصادی استانداری قزوین هم در گفتگو با مهر در خصوص واحدهای مشکل دار استان گفت: واحدهای بحرانی به واحدهایی اطلاق می شود که به دلیل معوقات کارگری، اعتراضات و تجمعات کارگری خارج از کارخانه مشکل دارد که واحدهای درجه یک که با بیش از 10 نفر پرسنل سه ماه و بیشتر معوقات کارگری داشته باشد که این وحدها از 15 مورد به 14 مورد کاهش یافته و واحدهای درجه دو با دو ماه مطالبات معوق ه در خرداد و تیر ماه به هفت واحد رسیده و 9 واحد نیز تعطیل شده است.

وی افزود: در مجموع 30 واحد دراستان در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکلاتی مواجهند که عزم مسئولان استان پیگیر و کمک به حل آنهاست.

زکی زاده تصریح کرد: در تیرماه امسال به مجموع تعداد واحدهای مشکل دار یک واحد افزوده شده و به 30 واحد رسیده و از تعداد واحدهای مشکل دار درجه 1 ، یک واحد کم شده و به لیست واحدهای مشکل داردرجه  2 ،  دو واحد  ( شیشه قزوین و آبگینه )اضافه شده است.

این مسئول یادآورشد: بدلیل کاهش بدهی های معوق کارگری شرکت شیشه قزوین از لیست واحدهای مشکل دار درجه 1 حذف و به لیست واحدهای مشکل دار درجه 2 اضافه شده است.  

وی گفت: در شورای گفتگو به صورت تخصصی پیگیر شناسایی مشکلات و حل اساسی آن هستیم تا بتوانیم دغدغه صنعتگران را کم کنیم.

بیطرفان: واردات بی رویه بلای جان صنعتگر

بیطرفان مدیرعامل شرکت آُسیاناما از تولیدکنندگان نمونه استان که در واحد خود مخازن CNG تولید می کنند در گفتگو با خبرنگار مهر از مشکلات حوزه تولید گفت و اظهارداشت: در همه دولتها شعار حمایت از تولید و کالای ساخت داخلی و سرمایه گذاران داده می شود اما نتایج کار و خروجی آن چیزی نیست که انتظار داریم.

وی افزود: در دولت قبل تصمیماتی که در بخش تولید گرفته شد تا حدودی به برخی از آنها عمل شد و با همه مشکلات پیش رو توانستیم این واحد را که نیاز کشور بود و بازار نیز داشت راه اندازی کنیم و با توجه به بازار داخلی و نیاز خودروسازان کشور تصور می شد بدون وابستگی به خارج بتوانیم قطعات مورد نیاز خودروسازان را تامین کنیم.

بیطرفان بیان کرد: با استفاده از متخصصان و کارشناسان زبده ایرانی و بهره گیری از تجهیزات مدرن و به روز در این صنعت به دلیل کیفیت محصولات مصمم بودیم با حمایت لازم بتوانیم هم نیاز داخل را تامین کنیم و هم واحد را سرپا نگهداریم اما با واردات کالای مشابه خارجی که از نظر کیفیت قابل مقایسه با تولیدات این شرکت نیست مشکلات جدی برای این واحد ایجاد کرده اند.

وی گفت: قیمت مواد اولیه برای ما بسیار گران است لذا محصول ما گرانتر از مشابه چینی تمام می شود و واردات بی رویه نیز مزید بر علت شده و موانع متعدی در مسیر تولید داخلی وجود دارد که صنعتگران کشور را با مشکلات متعددی روبرو می کند.

این فعال اقتصادی و تولیدکننده نمونه استان می گوید: خوشبختانه در استان مسئولان تلاش کردند تا این واحد دچار بحران نشود و با حمایت استاندار و مسئولان سازمان صنعت برخی مشکلات را برطرف کردیم و اعضاء کمیسیون صنایع هم در سفر به قزوین پس از بازدید از واحد و اشراف به توانمندی این شرکت برای تامین سرمایه درگردش برای تامین مواد اولیه قول مساعدت دادند اما سیستم بوروکراسی عذاب آور است و گرفتن تضمین ها از موانع بعدی است که امیدواریم برای رفع آن اقدام شود و مسئولان و تصمیم گیران با عزم جدی برای حمایت از تولید وارد کار شوند.

وی افزود: خودروسازان از ما انتظار دارند بدون پیش پرداخت قرارداد ببندیم در حالی که برای تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش باید مبلغی پرداخت شود زیرا خودروساز منتظر نمی ماند و باید بسرعت مخزن را تحویل بگیرد در حالیکه باید آنها نیز در تامین منابع مالی مشارکت کنند تا کار متوقف نشود و ما هم قادر به تامین هزینه لازم برای تولید باشیم.

بیطرفان افزود: تولیدکننده داخلی واقعا توان تولید کالای مرغوب را دارد اما انتظار داریم آنچه شعار داده می شود عملی شود و در این میان تدبیر با دولت و امید از صنعتگر است که می تواند خروج از رکود اقتصادی را محقق کند و تولید داخلی را رونق بخشد.

قادریم با ظرفیت کامل تولید کنیم

این صنعتگر و سرمایه گذار بیان کرد: در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود با یک سوم ظرفیت کارخانه فعالیت می کنیم . در حال حاضر 140 نفر در این واحد مشغول کار هستند که قادریم با افزایش تولید میزان اشتغال را تا 300 نفر افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: شرکت آسیاناما تازه تاسیس است و در هر شیفت قادریم 70 هزار عدد و سالانه 210 هزار عدد مخزن CNG تولید کنیم که درصورت حمایت مسئولان دولتی قادریم با تنوع در محصول سالانه 300 هزار عدد مخزن CNG تولید و بخش مهمی از نیاز داخلی را تامین کنیم.

بیکاری 3626 نفر در واحدهای تولیدی استان

در حال حاضر 30 واحد تولیدی و صنعتی در استان قزوین دچار بحران و مشکل در تولید و پرداخت حقوق کارگران خود است که در این میان سه هزارو 626 نفر از کارگران با مشکلات جدی و خطر بیکاری مواجهند که بیشترین مشکلات این واحدها نیز گرانی مواد اولیه، واردات کالای مشابه خارجی ارزان قیمت، نبود سرمایه در گردش، کمبود نقدینگی، عدم فروش محصول، بدهی معوقه بانکی و سوء مدیریت از مهمترین دلایل بحرانهای کارگری است.

با این وجود نرخ بیکاری استان در بهار امسال به 10.1 درصد رسیده که در مقایسه با 10.6 درصد کشوری کمتر است اما باید برای وضع موجود نیز چاره اندیشی کرد تا مشکلات کمتر شود.

راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی استان قزوین

اختصاص تسهیلات با نرخ سود پایین و مدت بازپرداخت بالا جهت واحدهای صنعتی، رفع مشکلات ارائه وثیقه های واحدهای صنعتی با در نظر گرفتن شرایط خاص از جمله سفته، اعمال قوانین گمرکی مناسب جهت تسهیل در ورود ماشین آلات و مواد اولیه واحدهای صنعتی، اعمال قیمتهای ترجیهی حاملهای انرژی برای واحدهای صنعتی و افزایش سهیمه های سوخت موجود حداقل به میزان سهمیه های سال گذشته، تسهیل در شرایط تخصیص سهمیه مواد اولیه پتروشیمی و فلزی در بورس، اعمال شرایط بانکی خاص جهت پرداخت تسهیلات به واحدهای مشکل دار و واحدهای جدید  فاقد گردش حساب از جمله راهکار هایی اس که صنعتگران در جهت رفع مشکلات واحدهای صنعتی این استان مناسب می دانند.

گزارش از زینب کلهر

کد خبر 2364544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha