۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۵۲

کلانتری:

استفاده از آب های تجدیدپذیر کشور به 50 درصد کاهش می یابد

استفاده از آب های تجدیدپذیر کشور به 50 درصد کاهش می یابد

کرمان - خبرگزاری مهر: دبیرکل خانه کشاورز ایران گفت: استفاده 85 درصدی از آب های تجدیدپذیر کشور به 50 درصد کاهش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری ظهر شنبه در همایش هم‌اندیشی بهره‌برداران و صاحب‌نظران بخش کشاورزی استان کرمان؛ آب را مهم ترین مشکل کشور دانست و گفت: خشکسالی در ایران به بهانه ای برای توجیه سوء مدیریت ها تبدیل شده و مدیریت ها براساس علم صورت نمی گیرد.

وی مجموع آب های فسیلی کشور را 500 میلیارد متر مکعب عنوان و تصریح کرد: از این میزان 180 میلیارد مترمکعب آب شیرین است که 160 میلیارد مترمکعب آن مصرف شده که البته این میزان جدا از آب های سطحی است.

کلانتری گفت: طبق تعریف سازمان ملل بحران بی آبی در کشورهایی که 20 درصد منابع آب تجدیدپذیرشان را استفاده کنند به وجود نخواهد آمد.

وی حداکثر میزان مصرف منابع آب تجدیدپذیر را 40 درصد عنوان و تصریح کرد: میزان آب های تجدیدپذیر ایران در حال حاضر حدود 115 میلیارد مترمکعب است و این در حالی است که در سال 44 این میزان 133 میلیارد مترمکعب بود.

کاهش 50 درصدی روان آب ها در کشور

دبیرکل خانه کشاورز ایران از کاهش 10 درصدی بارندگی در ایران خبر داد و افزود: در بحث روان آب ها نیز شاهد سیر نزولی 50 درصدی هستیم.

کلانتری گفت: دولت یازدهم تلاش دارد در بحث آب اقدامت خوبی را انجام دهد چنانچه وزارت نیرو اعلام کرده است که استفاده 85 درصدی از آب های تجدید پذیر کشور را به 50 درصد کاهش می دهد که بر این اساس سهم کشاورزی از آب های تجدید پذیر از 85 میلیارد مترمکعب به 50 میلیارد متر مکعب تقلیل پیدا می کند.

وی با تاکید بر لزوم صرفه جویی آب در بخش کشاورزی گفت: چنانچه 87 میلیارد مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی نصف شده و بهره برداری افزایش داده شود امکان تولید کالای اساسی برای 33 میلیون نفر فراهم می شود.

وی ادامه سیاست های کنونی کشاورزی را تهدیدی جدی برای آینده این بخش دانست و اذعان داشت: وضعیت هیدرولوژی در بسیاری از شهرها به گونه ای است که جایی برای ذخیره آب ندارند.

 

کد خبر 2365191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha