۱۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰

مهر گزارش می دهد:

کمبود عرصه صنعتی چالشی اساسی در گیلان/ امکان سرمایه گذاری حجیم در بخش معدن استان وجود دارد

کمبود عرصه صنعتی چالشی اساسی در گیلان/ امکان سرمایه گذاری حجیم در بخش معدن استان وجود دارد

رشت – خبرگزاری مهر: کمبود عرصه صنعتی در استان به شدت احساس می شود از اینرو می طلبد مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموع عرصه های صنعتی استان سه هزار و 500 هکتار است به عبارتی تاکنون دو دهم درصد مساحت گیلان به بخش صنعت اختصاص یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این خصوص با بیان اینکه میانگین عرصه صنعتی کشور یک درصد است، اظهارداشت: طول این سالها عرصه مورد نیاز  برای سرمایه گذاری صنعتی در استان تامین نشده است.

علی منتظری گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری که در استان در حال انجام  است نیاز به یک اعتبار ویژه دارد.

 وی در ادامه به عقب ماندگی ها در حوزه صنعت اشاره کرد و افزود: براساس مجوز های صادره در عمل متقاضیان زیادی وارد استان و آمادگی خود را برای سرمایه گذاری اعلام کرده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اذعان داشت: متاسفانه حمایت های لازم در حوزه صنعت استان صورت نگرفته و طی چند سال اخیر نیز این بخش با کمبود اعتبارات مواجه بوده است.

وی یادآورشد: صنایع بزرگ در استان ایجاد خیلی از خدمات زیربنایی و زیر ساختی را خودشان متقبل شده اند و این نشان از ضعف در حوزه تولید است.

رفع مشکل معوقات بانکی صنایع نیاز به ضوابط جدید دارد

منتظری گفت: رفع مشکل معوقات بانکی صنایع استان نیاز به ضوابط و مقررات جدید دارد از اینرو می طلبد مسئولان به این مهم توجه اساسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات حوزه صنعت ملی و بخشی استانی است، افزود: گیلان از استان های پیشتاز در تشکیل کارگروه حمایت از تولید در کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین با بیان اینکه طی چند سال اخیر واحدهای تولیدی کشور با مشکلات جدی مواجه بوده اند، اظهارداشت: با قوانین عادی نمی توان مشکلات حوزه صنعت را رفع کرد.

وی گفت: طی چند سال اخیر حرکت های خیلی خوبی در حوزه صنایع سلولزی در استان انجام شده است.

منتظری در ادامه با بیان اینکه گیلان در آینده نه چندان دور حرف نخست را در بخش صنایع سلولزی می زند، افزود: با این حرکت بخش زراعت چوب نیز در استان فعال تر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صنایع سلولزی از قابلیت های برجسته استان به شمار می رود، اظهارداشت: صنایع سلولزی از صنایعی که با قابلیت های استان انطباق دارد بدین جهت مسئولان درصدد توسعه این صنعت هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان صنایع معدنی در گیلان مغفول واقع شده است، گفت: سرمایه گذاری در بخش معدن می‌تواند ضمن جلوگیری از خام‌فروشی مواد استحصالی، زمینه‌ ساز رونق اقتصادی استان شده و زمینه‌ های اشتغال برای تعداد زیادی از نیروهای جویای کار را فراهم کند.

وی بر لزوم توجه به زیرساخت‌ های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و جذب سرمایه‌گذار تاکید کرد و افزود: از ظرفیت‌ های موجود در این بخش باید بیش از پیش بهره‌ برداری کرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان نیز گفت: گیلان جزء استان های پیشرو در احداث تصفیه خانه فاضلاب در سطح کشور است.

طهمورث لاهوتی اشکوری افزود: هشت موقعیت صنعتی گیلان از محل اعتبارات ملی، استانی و منابع داخلی شرکت دارای تصفیه خانه فاضلاب صنعتی است.

وی همچنین بر لزوم ارتقای سطح کیفی خدمات به متقاضیان سرمایه گذاری صنعتی تاکید کرد و اظهارداشت:  توسعه موقعیت های صنعتی و زیرساخت ها از راهبردهای مهم شرکت شهرک های صنعتی استان است.

تامین خدمات زیر بنایی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی گیلان به کندی پیش می رود

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان گفت: طی سه سال گذشته تامین خدمات زیر بنایی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان با توجه به کمبود نقدینگی و کاهش میزان اعتبارات عمرانی به کندی پیش رفته است.

طهمورث لاهوتی اشکوری افزود: در حال حاضر شرکت شهرک های صنعتی استان از دو محل برای اجرای خدمات زیر بنایی در این شهرک ها و نواحی صنعتی تامین اعتبار می کند.

وی همچنین اظهارداشت: این تامین اعتبار بخشی از محل واگذاری اراضی به متقاضیان صنعتی و بخش دیگر از محل اعتبارات عمرانی استانی است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی که طی سه سال گذشته وجود داشته تا حدود زیادی سرعت ارائه خدمات زیربنایی در شهرک ها و نواحی صنعتی کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه شهرک صنعتی سفید رود رشت را بزرگترین شهرک صنعتی استان دانست و افزود: عملیات اجرایی در این شهرک طی فازهای مختلف در حال اجرا است.

لاهوتی اشکوری تصریح کرد: خدماتی همچون برق، آب، گاز و غیره در شهرک صنعتی سفید رود بصورت فاز بندی اجرا شده است.

وی همچنین به راهبرد جدید شرکت شهرک های صنعتی استان اشاره کرد و اذعان داشت: متقاضیان صنعتی که از بنیه مالی قوی تری برخوردار باشند اولویت بیشتری برای سرمایه گذاری در شهرک و نواحی صنعتی دارند.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان یادآورشد: با تحصیل منابع از این روش می توان خدمات زیربنایی شهرک و نواحی صنعتی را سریعتر و با برنامه دقیقتری پیش برد.

 نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: گیلان در کشاورزی، خدمات، گردشگری، تجارت، صنعت، فناوری و آموزش فرصت های مغتنمی برای سرمایه گذاری دارد.

ایرج ندیمی افزود:  این استان از حیث مواد و منابع بسترهای خوبی برای ایجاد صنایع مرتبط دارد.

وی اظهارداشت: برای توسعه گیلان سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی، تکمیلی، فرآوری، بسته بندی، سلولزی، گردشگری، معدنی و غیره ضرورتی انکار ناپذیر است.

سرمایه گذاری از بانک محوری باید به سمت ایده محوری سوق پیدا کند

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امکان سرمایه گذاری حجیم در بخش معدن استان وجود دارد.

وی در ادامه بر ضرورت توسعه صادرات در استان تاکید کرد و افزود: رویکرد شهرک های صنعتی و بخش کشاورزی گیلان باید صادرات محور باشد.

ندیمی در خصوص اینکه مشکل اصلی سرمایه گذاری در کشور  بانک ها هستند، اذعان داشت: سرمایه گذاری از بانک محوری باید به سمت ایده محوری سوق پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 68 درصد تامین مالی اجرای طرح های مختلف از سوی بانک ها صورت می گیرد، یادآورشد: در امر سرمایه گذاری می توان از بازارهای دیگر همچون بازار سرمایه و غیره بهره گیری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، گیلان از ظرفیت های خوبی برای توسعه صنعتی برخوردار است از اینرو می طلبد مسئولان گام های جدی تری در این حوزه بردارند.

کد خبر 2365367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha