۱۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۴

گزارش خبری/

گرانی میوه در ایلام/ هزینه حمل و نقل و نبود تنوع تولید دلیل گرانیها

گرانی میوه در ایلام/ هزینه حمل و نقل و نبود تنوع تولید دلیل گرانیها

ایلام - خبرگزاری مهر: مسافتهای طولانی برای آوردن میوه از نقاط مختلف کشور به ایلام به علت نبود تنوع تولید محصولات باغی باعث شده میوه در ایلام گران تر از سایر استانهای کشور باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام که خود مهد کشاورزی است و از اساس این بخش باعث رونق استان می شود ولی در تولید بعضی محصولات مثل محصولات باغی و تولید میوه در جایگاه خوبی قرار ندارد و همین عامل باعث شده میوه در این استان گران تر از سایر استانها باشد.

از ظرفیتهای مهم آبی برای توسعه باغات استان استفاده نمی شود

یک کارشناس مسائل کشاورزی در استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون بیش از 15 رودخانه دائم و فصلی در استان ایلام وجود دارد و کمترین استفاده از این آبها برای توسعه کشاورزی استان و به خصوص باغات استان انجام می شود.

محمد محمدی بیان داشت: در بحث باغات، استان ایلام هم اکنون دارای تولیدات کمی است که باید گفت تنوع تولید در استان پایین است و باید روی این بخش زیاد کار شود چراکه از ظرفیتهای مهم هر منطقه برای تولید محصولات باغی باید استفاده کرد.

وی افزود: به طو مثال خیار شهرستان در کشور معروف است که باید روی آن بیشتر کار شود یا در بحث محصولات باغی، میشخاص نیز از پتانسیلهای زیادی برای زردآلود و هلو برخوردار است.

این کارشناس بیان داشت: نبود تنوع تولیدات محصولات کشاورزی در استان ایلام باعث شده هر محصول از یک منطقه وارد استان شود که این اقدام به دلیل مسافتهای طولانی و هزینه های حمل و نقل باعث افزایش قیمت میوه در استان شده است.

محمدی بیان داشت: توسعه باغات استان ایلام به منظور اشتغال و تولید در استان و کاهش قیمت پایین از مهمترین نیازهای امروزی استان ایلام است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

میوه گران نتیجه عدم تولید در استان است

محمد اکبری یکی از میوه فروشان استان ایلام در گفتگو با مهر اظهار داشت: گرانی میوه در ایلام به دلیل مسافتهای طولانی برای آوردن میوه از سایر نقاط کشور است که باعث می شود هزینه حمل و نقل به قیمت میوه اضافه شود.

وی افزود: از همه نقاط کشور مثل مازنداران، دزفول، کرمان، مشهد و..میوه به استان ایلام آورده می شود که خود این نقاط مسافت طولانی با استان دارند و بنگاه های میوه مجبور هستند هزینه های گزاف بابت حمل و نقل بپردازند که همین امر موجب گرانی میوه می شود.

وی افزود: از محصولات استان در بخش میوه به دلیل نبود کیفیت و کم بودن استقبال نمی شود و باید گفت میوه در استان ایلام نیازمند حرکت جدید مسئولان و باغداران برای افزایش رشد کمی و کیفی است.

برنامه های جهاد کشاورزی استان ایلام برای تنوع محصولات باغی در استان

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام دارای شش هزار هکتار باغ است که از مجموع این میزان باغ سه هزار هکتار آن بارور و مابقی غیربارور است.

وی افزود: كشاورزي مهمترين ظرفيت و پتانسيل استان ايلام براي توسعه همه جانبه استان است و در اين راستا جهاد كشاورزي استان ايلام برنامه هاي مختلفي براي توسعه این بخش دارد.

بازدار بيان داشت: يكي از اين بخشها باغداري است كه در استان و بیشتر نقاط داراي ظرفيت و پتانسيل براي توسعه است که به منظور بهره گیری مناسب از زمین های شیب دار و توسعه باغات استان طرح نهال کاری در سایت الگویی باغبانی میشخاص شهرستان ایلام در 20 هکتار از اراضی این منطقه اجرا شده است.

این مسئول اضافه کرد: عمده تولیدات استان ایلام شامل گردو، انگور، زیتون، زردآلو  و مرکبات است و برنامه ما در استان توسعه باغات به صورت آبی و دیم است و امیدواریم بتوانیم هفت هزار هکتار اراضی دیم را به این سطح اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: توسعه فعالیتهای کشاورزی در استان ایلام با توجه به ظرفیتهای استان در دستور کار قرار دارد و تسهیلات خوبی به طرحهای اجرا شده پرداخت شده است که براساس اعلام کارشناسان باغبانی سازمان جهاد کشاورزی تا پایان فصل برداشت 14 هزار تن انواع میوه از باغات استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از آغاز مطالعه احداث 10 هزار هکتار باغ جدید در استان خبرداد و گفت: این دستگاه اجرایی برای تحقق توسعه باغات استان برنامه‌های مختلفی تدوین کرده است.

عبدالرضا بازدار با اعلام این خبر گفت: تنها پنج هزار هکتار باغ مثمر در استان ایلام وجود دارد که در مقایسه با زمین های حاصلخیر و مستعد و میانگین کشور آمار قابل توجهی نیست که 100 درصد بیشتر محصولات باغی تولید شده در بازارهای داخلی استان مصرف شده و فقط در پاره‌ای مواد در برخی محصولات باغی که مازاد بر نیاز بازار مصرف بوده به استان‌های همجوار حمل می‌شود.

وی بیان داشت: توانایی سطح زیرکشت باغات استان بالغ بر ۱۵ هزار تن انواع محصولات باغی است که آینده استان به زمینه تولید محصولات باغی آینده و روشنی است پیش بینی شده بالغ بر شش هزار هکتار به سطح زیرکشت محصولات باغی اضافه شود.

این مسئول بیان داشت: در حال حاضر باغات انگور استان ایلام از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند و پیش بینی می شود حدود هشت هزار تن انگور در استان از ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت باغات انگور برداشت شود.

پایین بودن تنوع تولید در استان ایلام

این مسئول اضافه کرد: به عنوان مثال تولید توت فرنگی در فصل پاییز و بهار بیشتر از نیاز بازارهای داخلی استان بوده که مازاد آن به استان‌های همجوار حمل می‌شود.

وی  با بیان اینکه با توجه به زمین های مستعد ایلام، این استان می تواند در بخش توسعه باغ های مثمر که از درآمدزایی قابل توجهی نیز برخوردار اند، بهره مند شود گفت:  باید زیر ساخت های لازم نظیر آب، تسطیح اراضی و ... فراهم شود و همچنین مشوق هایی برای تشویق کشاورزان به باغداری فراهم شود تا بتوان نسبت به توسعه باغات در ایلام اقدام کرد.

بازدار یکی از اهداف مهم سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام را توسعه باغ های مثمر در این استان عنوان کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به این منظور برنامه ریزی لازم را انجام داده زیرا توسعه باغات علاوه بر طراوت و شادابی به استان و تلطیف هوا از نظر تولید انواع میوه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: تنوع کشت در استان ایلام پایین است و تنوع تولیدات در واحدهای تولیدی استان از ضرورت های بخش کشاورزی است، وجود ظرفیت ها و قابلیت های بسیار زیاد در رابطه کشاورزی و هوای مناسب و متنوع نیازمند برنامه ریزی های مناسب برای توسعه کشاورزی هستیم.

سهم مردم استان در بخش کشاورزی استان بیش از 99 درصد است و با توجه به اینکه 700 هزار هکتار از زمین‌های استان قابل کشت، باید از این فرصت برای توسعه و رونق و آبادانی در عرصه کشاورزی استفاده کرد.

بازدار افزود: بیش از 55 هزار نفر بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی در استان وجود دارد و  سالانه بالغ بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.

کد خبر 2365390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha