۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۹

موسیقی جوان از رویداد هشتم عبور کرد/ توصیه‌های معاون هنری به مدیران جشنواره

موسیقی جوان از رویداد هشتم عبور کرد/ توصیه‌های معاون هنری به مدیران جشنواره

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره موسیقی جوان پنجشنبه 20 شهریور ماه با حضور تعدادی از هنرمندان صاحب نام موسیقی، هنرمندان شرکت کننده و معاون هنری وزیر ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هومان اسعدی دبیر هشتمین جشنواره موسیقی جوان در سخنانی عنوان کرد: امسال با اضافه شدن بخش کلاسیک به جشنواره موسیقی جوان شاهد هم تنوع و هم حضور بیشتری از هنرمندان بودیم که امیدوارم در جشنواره های آینده با اضافه شدن بخش های دیگر چون بخش موسیقی نواحی و سازهای کوبه ای حالا چه در این جشنواره و چه در بخش مستقل دیگر بتوانیم شاهد حضور بیشتر و بهتری از هنرمندان جوان سراسر کشور باشیم.

وی ضمن ارائه گزارشی کوتاه از روند برگزاری جشنواره توضیح داد: بسیاری از هنرمندان بودند که شایستگی حضور در مرحله نهایی جشنواره را داشتند اما محدودیتهای اجرایی موجب شد که ما تعدادی از این هنرمندان را غربال کنیم و نتوانیم در مرحله نهایی جشنواره میزبان حضور آنها باشیم اما این امید را دارم که سال آینده بین مرحله آغازین و پایانی جشنواره یک مرحله میانی نیز طراحی شود که هنرمندان بیشتری در جشنواره شرکت داشته باشند.

اسعدی تصریح کرد: من مسوول دولتی نیستم من فقط جزوی از جامعه موسیقی هستم که در حد سواد خودم موسیقی می دانم بنابراین نه به عنوان دبیر جشنواره که به عنوان یک مدرس موسیقی امیدوارم این جشنواره تنها به یک هفته ختم نشود و ما بتوانیم در طول سال ضمن فکر کردن به راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره جوان به فکر برگزاری کارگاههای آموزشی مختلف باشیم که  استادان مطرح بتواند با جوانان شهرستانی و تهرانی ارتباط بیشتری برقرار کنند و این جشنواره بتواند در قالب یک جشنواره موثر و آموزشی به حیات خود ادامه دهد.

در ادامه این مراسم گروهی متشکل از برگزیدگان دوره قبل جشنواره موسیقی جوان به سرپرستی امیر عباس ستایشگر به روی صحنه آمدند و قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند. در بخش بعدی این مراسم آذین موحد عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی جوان پشت تریبون قرار گرفت و بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

بخش دیگر این مراسم به دو اجرای تک نوازی توسط مبينا يوسفي نوازنده 10 ساله گيتار کلاسیک از گرگان و تکنوازی پوريا اصانلو نوازنده 15 ساله ویلن از تهران اختصاص داشت.

روایت آقای معاون از روزهای اول حضور دوباره در ارشاد

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم با تقدیر از برگزارکنندگان این رویداد موسیقایی گفت: بعضی وقت ها آدمی با دیدن چنین صحنه هایی که جوانان در آن هنرنمایی می کنند بسیار خوشحال می شود البته در این خوشحالی دو اتفاق متناقض می افتد اول اینکه از این همه استعداد و شور خوشحال می شویم و دوم اینکه افسوس می خوریم از اینکه چرا بسیاری از افراد نیستند که ببیند جوانان این سرزمین چه آثار ارزشمندی با سن کم روی صحنه اجرا می کنند و باعث افتخار همه ما می شوند.

وی ادامه داد: از روزی که وارد معاونت هنری وزارت ارشاد شدم توجه به دو حوزه اقتصاد هنر و زیر ساخت ها دو موضوع مهمی بود که به آن تاکید ویژه ای داشتم که یکی از الگوهای ما در بخش موسیقی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی بود که سالها زیر نظر زنده یاد داریوش صفوت فعالیت کرد و در این مدت کسانی را پرورش داد که به عنوان زیر ساخت موسیقی، هنر این سرزمین از وجود آنها بهره برد و این یکی از نکته هایی است که می تواند در همه حوزه های هنری مورد توجه قرار گیرد.

باید به جوانان انگیزه بدهیم

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: موضوع نیروی انسانی در زیر ساخت ها موضوع بسیار مهمی است که باید به آن بیشتر از اینها توجه کرد. ما هرچه در این حوزه کار کنیم کم کار کرده ایم چراکه آنچه داریم باید صرف این فعالیت ها شود. ما اگر بخواهیم در بحث تهاجم فرهنگی دشمن کار مهمی را انجام دهیم آنچه در اولین نگاه مهم است توجه به نوجوانان و جوانان است که می توانیم از توانایی آنها در بسیاری از مسائل ارزشمند فرهنگی و آینده آن در کشورمان استفاده کنیم.

مرادخانی افزود: مهم ترین کاری که به نظر من می توان انجام داد همین انگیزه ای است که ما با برگزاری چنین جشنواره هایی به جوانان می دهیم. اینکه بیایند و در یک رویداد رقابتی که بزرگان هنر موسیقی به عنوان شورای سیاستگذاری و داور در آن حضور دارند مسائل خود را در میان بگذارند و برای ارتقای فعالیتهای خود با آنها مشورت کنند. هنرمندانی که صادقانه قدم بر این جشنواره گذاشتند و با هنرمندان جوان به خوبی مراوده علمی برقرار کردند. اینها یک کار تربیتی و علمی است و به قدری در عرصه فرهنگ و هنر به ویژه تهاجم فرهنگی موثر است که می تواند در آینده به عنوان یک سرمایه از آن یاد شود.

وقتی موسیقی نواحی صاحب جشنواره شد چه اتفاقی افتاد

وی در ادامه صحبتهای خود با طرح دوباره پیشنهاد خود مبنی بر اضافه شدن بخش موسیقی نواحی به جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: حمایت از فرهنگ عمومی بخش عمده وظایف وزارت ارشاد است و ما باید بتوانیم در جایی که قرار داریم در گسترده‌ترین شکل ممکن از این فرهنگ عمومی استفاده کنیم. اکنون جوانانی را در مناطق مختلف کشورمان داریم که هنوز پایشان به شهر نرسیده اما با استعدادهای فوق العاده ای که دارند می‌توانند نمایندگان خوبی در جهت معرفی موسیقی مقامی کشورمان باشند که همین معرفی نیز می تواند گام شایسته ای در جهت ارتقای فرهنگ عمومی نیز به حساب آید.

مدیراسبق مرکز موسیقی وزارت ارشاد تصریح کرد: یادم می آید وقتی در زمان ما موسیقی نواحی صاحب جشنواره شد مردم بخشی از سبد فرهنگی خود را به این گونه موسیقایی با ارزش اختصاص می دادند کما اینکه در همین دوران بسیاری از این موسیقی ها تبدیل به آلبوم های موسیقایی می شد که مردم از آنها استفاده می کردند و این نشان دهنده موضوعی است که باید بیشتر از اینها روی آن کار کرد. ما باید بتوانیم از این مجموعه های ارزشمند استفاده کنیم چرا که معتقدم کشوری که بر فرهنگ خودش تکیه داشته باشد به طور حتم از مشکلات در امان خواهد بود.

تقابل ژاپنی های با کیمونو در دنیای معاصر

مرادخانی در بخش پایانی صحبتهای خود به دغدغه ژاپنی‌ها برای رفع نگرانی از فراموشی لباس ملی این کشور اشاره کرد و گفت : در سفری که چند سال پیش به ژاپن داشتم می دیدم که یکی از دغدغه های مسوولان فرهنگی این کشور فراموش شدن «کیمونو» به عنوان لباس ملی کشورشان بود که جای خود را به شلوارهای جین و لباس های غربی داده بود و من می دیدیم که آنها با چه التهاب و نگرانی و دغدغه ای برنامه می ریختند که این لباس ملی فراموش نشود.

معاون هنری وزیر ارشاد بیان کرد: پارامترهای مختلف و زیر سلول های فرهنگی ما متاثر از مسائل جزیی است که در کلیت خود را بروز می دهد و مطمئن باشید اگر از همین موسیقی نواحی و برگزاری جشنواره ای مانند جشنواره موسیقی جوان به نحو شایسته ای نگهداری کنیم می توانیم کارهای بسیار ارزشمند دیگری را نیز اجرا کنیم که اتفقا در بحث دیپلماسی فرهنگی نیز می تواند نقش موثری ایفا کند.

دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان منصوب شد

در این مراسم هومان اسعدی برای سومین بار به عنوان دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان منصوب شد. این در حالی است که پخش کلیپ هشتمین جشنواره موسیقی جوان، اجرای گروه موسیقی کلاسیک ایرانی با هنرمندی منتخبان دوره هفتم جشنواره ، قرائت بیانیه هیات داوران توسط آذین موحد اجرای تک نوازی دو نفر از شرکت کنندگان بخش کلاسیک متشکل از مبینا یوسفی 10 ساله و پوریا اصانلو 15 ساله و پخش کلیپی از ایام برگزاری جشنواره از دیگر بخش های مراسم اختتامیه  با اجرای سید عباس سجادی بود.

علي مرادخاني در حكم هومان اسعدی آورده است: «نظر به سوابق و تجارب ارزنده جنابعالي و بنا به پيشنهاد مديرعامل محترم انجمن موسيقي ايران به موجب اين حكم به عنوان «دبير نهمين جشنواره موسيقي جوان» منصوب مي شويد.

اميد است نتايج حاصل از اين رخداد هنري،‌زمينه شناسايي و معرفي استعدادهاي جوان و توجه و اهتمام به آموزش و بهره برداري شايسته از ظرفيتهاي هنري اين عزيزان را بيش از پيش فراهم نمايد و جشنواره نهم نيز با بهره گيري از تجربيات ادوار اخير و همكاري و همفكري استادان و پيشكسوتان موسيقي ايران، با آثار و دستاوردهاي ارزشمند برگزار گردد.»

هومان اسعدي تا كنون دبيري دو دوره (هفتم و هشتم) موسيقي جوان را عهده دار بوده است.

کد خبر 2368634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha