۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۲۸

گزارش مهر/

نخلداران دشتستانی نگران فروش محصول/ خرما به صورت تضمینی خریداری می‌شود

نخلداران دشتستانی نگران فروش محصول/ خرما به صورت تضمینی خریداری می‌شود

بوشهر - خبرگزاری مهر: چند سالی است که نخلداران شهرستان دشتستان همواره برای فروش خرمای خود با مشکلاتی روبرو بوده‌اند و بخشی از خرمای این شهرستان به فروش نمی‌رفت که نخلداران امیدوارند با خرید تضمینی خرما،‌این مشکل رفع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خرما به عنوان مهمترین محصول کشاورزی در استان بوشهر است که در شهرستان‌های دشتستان و دشتی و تنگستان و جم بیش از سایر مناطق استان کاشت می‌شود سالانه در حدود 170 هزار تن خرما در سطح استان برداشت می شود.

شهرستان دشتستان نیز قطب تولید خرمای استان بوشهر است که حدود 70 درصد خرمای استان در این شهرستان تولید می‌شود و افراد زیادی در این شهرستان در عرصه تولید خرما مشغول به فعالیت هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

امرار معاش کشاورزان و نخلداران دشتستانی در سال های اخیر با مشکلاتی روبرو بوده است و هر چند در زمینه تولید و برداشت محصول قیمت‌ها افزایش یافته است ولی فروش خرما افزایش چندانی نداشته  و این موضوع درآمدهای کشاورزان را کاهش  داده است.

فروش خرما در سال‌های اخیر یکی از مشکلات مهم نخلداران بوده است و در سال گذشته حدود 20 درصد از خرمای شهرستان دشتستان روی دست نخلداران مانده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، این خرما از دست نخلداران خریداری شد.

فصل برداشت محصول خرما در نخلستان‌های استان بوشهر آغاز شده است و نخلداران امسال نیز نگران فروش خرمای خود هستند و امیدواند که با تلاش و پیگیری‌های مسئولان، خرمای آنها با قیمت مناسبی خریداری شود.

سوء استفاده دلالان از اعلام دیر هنگام قیمت خرید تضمینی خرما در گذشته

دبیر اجرایی خانه کشاورز دشتستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که هر ساله ذهن کشاورزان را درگیر خود کرده است، فروش خرما است که وقت و توان بسیار زیادی را از کشاورزان می‌گیرد.

حسن فریبرزی با انتقاد از اعلام دیر هنگام قیمت خرید تضمینی خرما در سنوات گذشته، تصریح کرد: این موضوع سبب شد که در سال‌های گذشته شاهد ایجاد مشکلاتی در زمینه فروش و سوءاستفاده دلالان از این وضعیت باشیم و کشاورزان همواره از این موضوع انتقاد دارند.

وی با بیان اینکه اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی خرما باعث می‌شود تا دلالان نتوانند بازار را خراب کنند، افزود: در خرید تضمینی خرما با افزایش قیمت خرما، قیمت بالا به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

دبیر اجرایی خانه کشاورز دشتستان با تاکید بر اینکه نباید برای سوءاستفاده‌های دلالان فضا ایجاد کرد، ادامه داد: کشاورزان باید با اتحاد با هم زمینه را برای بهبود تولید و فروش محصولات خود ایجاد کنند.

امسال 120 هزار تن خرما در شهرستان دشتستان برداشت می‌شود

فرماندار شهرستان دشتستان نیز گفت: این شهرستان در تولید خرمای استان بوشهر نقش بسیار مهمی دارد که کشاورزان در نقاط مختلف شهرستان مشغول به فعالیت هستند و خرما یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در استان بوشهر است.

ارسلان زارع با اشاره به آغاز فصل برداشت خرما در نخیلات شهرستان دشتستان، تصریح کرد: برداشت خرما تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت و امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از 120 هزار تن خرما در شهرستان دشتستان برداشت شود.

وی ادامه داد: در شهرستان دشتستان حدود 29 هزار هکتار زیر سطح کشت نخیلات هستند که حدود چهار میلیون 200 هزار اصله نخل در شهرستان وجود دارد که برداشت خرما در این نخیلات آغاز شده است.

فرماندار شهرستان دشتستان اضافه کرد: امسال رایزنی‌های گسترده‌ای برای بهبود وضعیت بازار خرما در سطح کشور انجام شده و در زمینه صادرات نیز برنامه‌ریزی لازم توسط دست‌اندرکاران صورت گرفته است.

وی با تاکید بر لوم تلاش برای افزایش کیفت خرمای تولیدی و بسته‌بندی مناسب این محصول، تصریح کرد: باید شرایط خوبی برای فروش خرما ایجاد شود.

خرید تضمینی خرما از نخلداران با قیمت 11 هزار ریال

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال گذشته برخی از کشاورزان با مشکلاتی برای فروش محصول خرمای خود روبرو بودند که پیگیری‌های بسیار زیادی را برای حل مشکلات آنها داشتیم.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته چند مرکز برای خرید خرمای سال گذشته نخلداران مشخص شد و این مهم انجام گرفت که رضایت‌مندی کشاورزان را در پی داشت.

وی به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای خرید تضمینی نخلداران دشتستان در سال جاری خبر داد و بیان داشت: از نیمه دوم مهرماه خرید خرمای نخلداران آغاز می شود که این خرید تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

رئیس فراکسیون نخل و خرمای مجلس شورای الاسم افزود: قیمت تعیین شده برای خرید خرما از نخلداران 11 هزار ریال اعلام شده است که در صورت افزایش قیمت خرما، مابه‌التفاوت قیمت خرما به نخلداران پرداخت خواهد شد و در صورت کاهش قیمت خرما، همان 11 هزار ریال برای هر کیلو خرما پرداخت خواهد شد.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد اضافه کرد: با تلاش های صورت گرفته، مصوبه هیئت دولت برای این مهم ابلاغ شده است و نخلداران برای فروش محصول خرمای خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این روال را در سال‌های اینده نیز خواهیم داشت و قیمت‌ها در هر سال تعیین می شود.

........................................
گزارش: ایمان خوش‌قدم

کد خبر 2368650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha