۲۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۱۶

ارائه جدول جدید نرخ آب در پایتخت؛

4 اقدام فوری برای نجات تهران از بی‌آبی/ هشدار شدیداللحن به مشترکان پُرمصرف

4 اقدام فوری برای نجات تهران از بی‌آبی/ هشدار شدیداللحن به مشترکان پُرمصرف

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: سد لار بالاخره خشک شد؛ خبری که روز گذشته از سوی وزارت نیرو اعلام شد و حالا یکی از 5 سد تامین کننده آب تهران به صورت رسمی از مدار خارج شده و این خطر درباره سد لتیان نیز وجود دارد. دولت در اقدامی فوری برای نجات تهران از بحران آب تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرده است. جریمه نقدی مشترکان پُرمصرف، قطعی 7 ساعته آب برای این گروه از مشترکان، انتقال فوری آب از سد ماملو و حفر 70 حلقه چاه؛ راهکارهای جدید آبرسانی به تهران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، ماه ها است درباره بی آبی در تهران و افت شدید ذخیره پشت سدهای 5 گانه تهران صحبت می شود و مقامات وزارت نیرو درباره احتمال بروز بحران آبرسانی به پایتخت هشدار می دهند.

در عین حال، اقداماتی نیز در ماه های گذشته برای کنترل وضعیت مصرف 8.5 میلیون شهروند تهرانی انجام شده که می توان به نصب تجهیزات کنترل هوشمند فشار آب بر روی شبکه های آبرسانی تهران اشاره کرد. تاکید از طریق رسانه ها و درخواست از تهرانی ها برای رعایت الگوی مصرف آب نیز به صورت مرتب در ماه های گذشته عنوان شده است.

واقعیت این است که مسئولان آبفای تهران می گویند هشدارها چندان از سوی پایتخت نشینان جدی گرفته نشده و کاهش 6 درصدی مصرف آب در تهران نه از طریق رعایت مردم، بلکه از طریق اعمال مدیریت فشار و اقداماتی از این دست حاصل شده است!

متاسفانه هنوز در محله های تهران می توان افرادی را مشاهده کرد که به راحتی و با خیالی آسوده در حال استفاده های بی مورد از آب برای شستشوی اتومبیل، آبیاری درختان، شستشوی بی مورد فضاهای بیرونی منازل و تفریح آبیاری کوچه با آب شرب هستند.

هرچند نمی توان بی توجهی دولت ها در جلوگیری از فرسودگی شبکه های آبرسانی تهران و در نتیجه هدرروی بخش قابل توجهی از آب شرب از طریق لوله های فرسوده را نادیده گرفت و از آن حرف نزد، اما اینکه درصدی از مردم هنوز هم به مقوله هایی مانند لزوم صرفه جویی و مشارکت در مسائل عمومی جامعه را چندان جدی نمی گیرند، جای سوال دارد.

اما حالا بی آبی چهره جدیدی از خود به اهالی پایتخت نشان داده و خشکسالی های چند سال گذشته خود را به شکل جدی تری نشان داده است. روز گذشته اعلام شد، مخزن 960 میلیون مترمکعبی سد لار که در سال 71 به میزان 430 میلیون مترمکعب آب داشته در حال حاضر به 30 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در سال گذشته 66 میلیون مترمکعب بوده است.

از 30 میلیون مترمکعب آبی که در مخزن سد لار در شرق تهران تنها 18 میلیون مترمکعب قابل استفاده خواهد بود که با روند موجود بزودی به اتمام خواهد رسید و از نظر وزارت نیرو این سد خشک شده تلقی می شود.

بی آبی در تهران باعث شده تا از حجم غیرمفید و مرده سد لار نیز برای آبرسانی به تهران استفاده شود در حالی که در شرایط مناسب آبی، اگر میزان ذخیره این سد به کمتر از 100 میلیون مترمکعب برسد دیگر قابلیت استفاده شرب نخواهد داشت، اما حالا با اقداماتی ناچارا ذخیره ناچیز سد لار در شبکه های آبرسانی پایتخت به سمت منازل مردم جاری می شود.

این مسائل دست به دست هم داده اند تا دولت در یک اقدام فوری مصوباتی را درباره آبرسانی از سد ماملو به تهران، قطع 7 ساعته انشعاب آب مشترکان پُرمصرف، حفر 70 حلقه چاه جدید و طرح جریمه نقدی برای مصرف خارج از الگو را در دستور کار قرار دهد.

با وجود اظهارات مقامات وزارت نیرو درباره ادامه روند خشکسالی تهران در پاییز امسال و برقرار بودن وضعیت نامناسب آبرسانی به این کلانشهر، حالا تکمیل پروژه آبرسانی از سد ماملو به تهران جدی تر شده و در اینباره حتی دولت اقدام به اختصاص 100 میلیاردتومان برای تکمیل فوری این پروژه کرده است.

سد ماملو در 30 کیلومتری جنوب شرقی تهران بر روی رودخانه جاجرود و رودخانه فصلی دماوند ساخته شده و طرح اولیه آن از سال 76 دنبال می شود. این سد توان ذخیره 250 میلیون مترمکعب آب را دارد که انتقال آن به تهران می تواند دستکم خطر قطعی آب در سامانه شرق و جنوب تهران را حل کند.

نقشه جدید آبرسانی فوری به تهران

حمید چیت چیان وزیر نیرو روز گذشته با افزایش قیمت آب برای مشترکان پُرمصرف گفت: آب مشترکان پُرمصرف تهرانی ابتدا به صورت موقت قطع می شود و در صورت ادامه مصرف زیاد، تجهیزاتی نصب می کنیم که اجازه مصرف بیش از حد را نمی دهد که این مصوبات ویژه درصد کمی از جامعه است که مصرف بالایی دارند.

وزیر نیرو اظهارداشت: نظام تعرفه پلکانی در تهران برای مصارف بالا بسیار بیشتر افزایش خواهد یافت تا اسراف کنندگان محدود شوند و جزئیات این نرخ ها در روزهای آینده اعلام می شود. وی با بیان اینکه در تهران 25 درصد کل آب شرب کشور مصرف می شود افزود:‌ جمعیت تهران 12 درصد کشور است و تهرانی ها 2 برابر میانگین کشور آب مصرف می کنند.

وی افزود: سال 91 در تهران در 4 سد اطراف طی شهریور 716 میلیون مترمکعب آب ذخیره داشتیم که هم اکنون به 355 میلیون متر مکعب رسیده و در دو سال نصف شده است. تهران در مقایسه با متوسط سال های گذشته 35 درصد کاهش بارندگی دارد و از این بابت در تنگنای جدی قرار گرفته ایم.

چیت چیان ادامه داد: هر نفر در تهران حدود 325 لیتر آب در روز مصرف می کند و در کل کشور کمتر از 200 لیتر است. انتقال آب از سد ماملو تنها گزینه ماست که سامانه انتقال آن در حال اجرا و تکمیل است و تصفیه خانه هم آماده می شود که دولت تصمیم گرفت در این کار تسریع شود.

هیئت وزیران نیز در آخرین جلسه هفته جاری خود با واکنش نسبت به مشترکان پُرمصرف تهرانی مصوباتی را برای خروج کشور به ویژه تهران از وضعیت بحران آبی ارائه کرد. هیئت وزیران با توجه به وضعیت منابع آب كشور و كاهش بارندگی‌ ها نسبت به سال گذشته و سال‌ های قبل و كمبود شدید ذخایر آبی، از عموم مردم ایران به‌ ویژه مردم شهر تهران خواست به‌ طور جدی در مصرف آب صرفه‌ جویی کنند.

کد خبر 2372538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha