۲۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۲۳

چند خبر از جشنواره همراه تهران

اکران فیلم‌های موبایلی رضا یزدانی و بابک حمیدیان/ فرهاد آئیش چطور کارگردان شد

اکران فیلم‌های موبایلی رضا یزدانی و بابک حمیدیان/ فرهاد آئیش چطور کارگردان شد

اکران فیلم‌های رضا یزدانی و بابک حمیدیان در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، سخنان تصویربردار فیلم موبایلی فرهاد آییش درباره نوع نگاه آییش و همچنین نشست «تحلیل گفتمان بر مصرف تصویر در سده 20» از جمله اخبار امروز جشنواره همراه تهران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «مثه یه تصادف ناجور» ساخته رضا یزدانی و «من از خودم» تجربه ای از بابک حمیدیان روز پنجشنبه 27 شهریور در قالب هفتمین روز از دومین دوره جشنواره فیلم و عکس همراه تهران اکران شدند.

همچنین نشست هم اندیشی با موضوع «تحلیل گفتمان بر مصرف تصویر در سده 20» روز چهارشنبه 26 شهریور در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران برگزار شد.

در این نشست مهران گلستان استاد دانشگاه، درباره استفاده صنایع فیلم سازی از تصاویر برای حاضران سخنرانی کرد.

در ابتدای این نشست تصاویری از فیلم های انیمیشن معروف نمایش داده و نحوه استفاده از تصاویر در این آثار برای حاضران در نشست توضیح داده شد.

مهران گلستان در این نشست به تفاوت های موجود میان دو مفهوم خلق و تولید اشاره کرد و گفت: در روزگاری زندگی می کنم که آثار هنری سالیان درازی است از مفهوم خلق دور شده اند. هنرمند امروز در تولید آثار خود از دیگران وام می گیرد.

وی افزود : برای مثال هنرمند خوشنویس، شعر شخص دیگری را با استفاده از دوات و قلمی که در جای دیگر تولید شده به روی کاغذ می آورد. این دیگر از معنای خلق کردن خالی است و فقط می توان به آن نام تولید را اطلاق کرد.

این استاد دانشگاه فضای ایجاد شده حول محور فوران خلاقیت در عصر حاضر را به یک توهم تشبیه کرد و ادامه داد : به مخاطبان این حس را القا کرده اند که تمام آثار موجود در عصر حاضر حاصل خلاقیت شدید هنرمندان است. در حالی که امکانات موجود و ابزاری که در اختیار هنرمندان عرصه تصویر است، آنها را از فضای خلاقیت دور می کند.

گلستان در پایان گفت: در دوران معاصر از خلق اثر فاصله گرفته ایم. البته ویژگی خلاقیت با مراتب مختلف در آثار تولید شده وجود دارد.

آئیش به مستند ماندن فیلم موبایلی وفادار بود

رضا عاطفی تصویربردار فیلم موبایلی فرهاد آئیش با حضور در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران از همکاری خود با این هنرمند گفت و با تشریح روند ساخت این فیلم توسط فرهاد آئیش یادآور شد: این فیلم در دو بخش تصویر برداری شده است. بخشی که خود آقای آئیش تصویر گرفته است و بخشی که من برای ایشان تصویر گرفته ام. از آنجایی که فیلم موبایلی قرار نیست مثل فیلم سینمایی باشد ما تصمیم گرفتیم که در تمام امور به این اصل پایبند بمانیم. حتی در زمان صدا گذاری وقتی به آئیش پیشنهاد دادیم تا صداهای اضافه  گرفته شود وی گفت بگذارید همه چیز حتی صداها به صورت طبیعی باقی بماند.

عاطفی همچنین گفت: تصویرهایی که آقای آئیش می گرفت در لحظه و با تنظیم اوتومات موبایل بود. وی به واقعیت و مستند بودن صحنه ها وفادار ماند. خیلی از صحنه ها را ما پشت موتور یا در آمبولانس می گرفتیم. مهمترین تجربه در این کار برای ما این بود که او خودش بود، یعنی ژست و تیپ ساختگی نداشت و همچنین به تجربه فنی همکارانش اعتماد داشت.

حضور برگزیده دور اول جشنواره فیلم در این دوره از رقابت‌ها

سینا سماواتی یار که سال گذشته جایزه بخش عکس جشنواره همراه تهران را از آن خود کرده از پنج فیلم اش که به بخش های اصلی و  موضوعی جشنواره فیلم و عکس همراه تهران راه یافته اند گفت.

این دانشجوی عکاسی درباره فیلم هایش بیان کرد: دو فیلم در بخش دانشجویی دارم که یکی ازفیلم ها با نام «هوس» به موضوع خیانت می پردازد و دیگری با نام یه شوخیه کوچولو با دست مایه کردن یک شوخی تبدیل به واقعیت می شود. در بخش تهران نیز فیلم «بچه های خاکستری» که به کودکان کار اشاره دارد، شرکت کرده ام. در بخش اصلی هم فیلم «مثل بابام» برداشت یک کودک از رفتار پدر در حد فهم و درک خودش را روایت می کند.

 

کد خبر 2373107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha