۱ مهر ۱۳۹۳، ۹:۳۷

گزارش مهر/

بيكاري مشکل جوانان اسدآباد/ کارگاههای فنی و حرفه‌ای به مکانی برای گذران اوقات فراغت تبدیل شدند

بيكاري مشکل جوانان اسدآباد/ کارگاههای فنی و حرفه‌ای به مکانی برای گذران اوقات فراغت تبدیل شدند

اسدآباد - خبرگزاری مهر: کارگاههای فنی و حرفه‌ای در اسدآباد به مکانی برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل شده چراکه درصد کمی از کارآموزان این مراکز برای حضور در بازار کار تلاش می‌کنند و این درحالیست که ساعتها وقت برای آموزش این افراد صرف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از سازمان‌های وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی است که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال ۱۳۵۹ و به‌منظور ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شده است.

آنچه مسلم است آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انجام  فعالیت‌هایی است که می‌تواند فرد را برای رسیدن به شغل، حرفه و کسب‌وکار آماده کند و یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد.

این آموزش‌ها کسب مهارت‌ها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانش‌های خاص مربوط به شغل و در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌دهد.

در همین راستا مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان اسدآباد یکی از برترین مراکز فنی و حرفه‌ای در استان همدان به حساب می‌آید که همه ساله تعداد قابل‌توجهی کارآموز را تحویل جامعه می‌دهد اما متأسفانه اغلب افرادی که در فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند فنی و حرفه‌ای را تنها مکانی برای گذراندن اوقات فراغت خود می‌بینند و برای حضور در بازار کار با آموزش‌هایی که دیده‌اند هیچ‌گونه تلاشی انجام نمی‌دهند درحالی‌که ساعت‌ها وقت برای آموزش این افراد تلف‌شده است.

سطح کیفی دوره‌های فنی و حرفه‌ای خوب است

سمیه عقیقی یکی از هنرجویان این مرکز است که دارای مدرک کارشناسی حسابداری است و در گفتگو با مهر گفت: به خاطر علاقه‌ای که به رشته معرق‌کاری داشتم به مرکز فنی و حرفه‌ای واحد خواهران مراجعه کردم و در دوره معرق‌کاری این واحد که از فروردین‌ماه آغازشده و تا مردادماه ادامه داشت شرکت کردم.

وی سطح کیفی دوره‌های برگزارشده توسط این واحد را خوب توصیف کرد و افزود: دوره‌های برگزارشده مفید هستند چراکه افراد هم اوقات فراغت خود را به نحو احسن می‌گذرانند و هم با آموزش‌هایی که دیده‌اند یک کار جدید نیز یاد می‌گیرند.

عقیقی بیان داشت: با حضور در دوره معرق‌کاری اکنون می‌توانم تابلوهای معرق‌کاری را برای خانواده و یا فروش بسازم چرا که سطح آموزش‌ها به‌گونه‌ای است که همه افراد در دوره‌های عملی نیز شرکت می‌کنند.

با کمک فنی حرفه‌ای می‌توانیم در منزل درامد زایی داشته باشیم

فاطمه وفایی یکی دیگر از هنرجویان این مرکز است که در رشته معماری تحصیل می‌کند و اوقات فراغت خود را با شرکت در کلاس‌های چرم‌دوزی و کیف دوزی می‌گذراند و سطح کیفی این کلاس‌ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: با شرکت در کلاس‌های کیف دوزی می‌توانیم در منزل نیز می‌توانیم با ساخت کیف‌هادرآمدزایی کنیم.

وی بیان داشت: در مدت دوماه که در واحد فنی و حرفه‌ای خواهران اسدآباد مشغول به فعالیت بوده‌ام تاکنون توانسته‌ام کیف‌هایی زیادی را بسازم که با استقبال و خرید مردم مواجهه شده است.

آزاده زیوری یکی دیگر از کارآموزان این مرکز است که دارای مدرک لیسانس مهندسی مدیریت پروژه است که هدف از شرکت در دوره آموزش دوخت لباس را علاقه خود به این رشته دانست و گفت: با شرکت در این رشته نیاز خود را ازنظر لباس تأمین کرده‌ام.

وی به جوانان توصیه کرد که به رشته‌های موردعلاقه خود بپردازند و در کنار درس و دانشگاه به امور فنی نیز بپردازند.

به دنبال بازار کار نرفتم

حسام طاهر یکی از کار آموزانی است که در دوره تعمیرات وسایل برقی شرکت کرده و می‌گوید: دو سال پیش در این کلاس‌ها شرکت کردم و بر نحوه تعمیر وسایل برقی منزل تسلط خوبی پیدا کردم به‌گونه‌ای که در حال حاضر وسایل برقی منزل را خودم تعمیر می‌کنم اما هیچ‌وقت به دنبال بازار کار برای تخصصی که داشتم نرفتم.

در همین زمینه مربی کارگاه کیف دوزی این رشته را یکی از رشته‌های خوب مرکز اسدآباد دانست و عنوان کرد: استقبال از این رشته در شهرستان اسدآباد زیاد است و در هر دوره 15 کارآموز با گذراندن 228 ساعت آموزش گواهی پایان دوره کسب می‌کنند.

فرحناز سهرابی که 15 سال سابقه در فنی و حرفه‌ای دارد ابراز داشت: در شروع هر دوره میانگین 100 نفر ثبت‌نام می‌کنند که با قرعه‌کشی در میان افراد 15 نفر از آنان انتخاب می‌شوند و هنرجویان با شرکت در این دوره ساخت انواع کیف‌های دست‌دوز زنانه و مردانه را فرامی‌گیرند که این آموزش کمک شایانی برای خوداشتغالی و درآمدزایی برای هنرجویان است.

مربی کارگاه هنرهای تجسمی نیز گفت: کارگاه هنرهای تجسمی شامل حوزه‌های رشته نقاشی است که نقاشی رنگ‌روغن، مداد رنگی، آبرنگ، نقاشی بر روی چوب و تهذیب نمونه‌هایی از هنرهایی است که هنرجویان در دوره هنرهای تجسمی فرامی‌گیرند.

عاطفه شمس که مدت 8 سال است به‌عنوان مربی هنرهای تجسمی مشغول به کار است، اظهار داشت: در هر دوره 12 کارآموز در دوره 4 ماهه آموزش‌های تجسمی را می‌بینند که اولین دوره سال 93 از فروردین‌ماه آغاز شد و تا مردادماه ادامه داشت و در پایان دوره به کارآموزان با گرفتن آزمون کتبی و عملی کارت مهارت نقاش رنگ‌روغن کار با 440 ساعت آموزش دریافت کردند.

وی بیان داشت: برخی از افرادی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند پس از اتمام کار در منزل مشغول تولید کیف می‌شوند و آن را در بازار به فروش می‌رسانند و از این طریق بازار خوبی را برای خود کسب کرده‌اند.

بخش خانگی مهم‌ترین بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است

فرماندار اسدآباد نیز درباره نقاط ضعف و قوت مرکز فنی و حرفه‌ای واحد خواهران اسدآباد به خبرنگار مهر گفت: فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یکی از سازمان‌های آموزش‌دهنده در اشتغال و فناوری افراد مؤثر است و افراد از طریق این سازمان می‌توانندکارآفرینی را انجام دهند.

سیدمسعود بکایی عنوان کرد: مرکز فنی و حرفه‌ای اسدآباد دارای بخش‌های متنوعی است که بخش اشتغال خانگی مهم‌ترین بخش آن است و خانم‌ها به لحاظ موقعیتی که در منزل دارند می‌توانند با استفاده از این آموزش‌ها بخش‌های اشتغال خانگی را بدون استفاده از واحدهای تولیدی مستقل و سرمایه‌گذاری زیاد راه‌اندازی کنند.

وی سازمان‌دهی برخی از تولیدی‌های موجود در منازل را ضروری دانست و افزود: در صورت ساماندهی این تولیدی‌ها سفارش پذیری و بازاریابی محصولات تولیدی مشاغل خانگی می‌تواند به‌صرفه باشد که این امر نیازمند ساماندهی است

وی بابیان اینکه در زمینه مشاغل خانگی نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم، اعلام کرد: وجود یک سرمایه‌گذار و تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی خانگی و بازاریابی و فروش اجناس می تواند سود خوب و تضمین‌شده را در اختیار افراد شاغل در این بخش قرار دهد.

جوانان فنی و حرفه‌ای را سرآغاز اشتغال خود قرار دهند

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان اسدآباد  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جوانان در سطح کشور باید فنی و حرفه‌ای را سرآغاز اشتغال خود قرار دهند و آن را دریچه ای برای ورود به بازار کار بدانند و نهایت استفاده را از دوره‌های برگزار شده ببرند.

یعقوب فشخورانی افزود: فنی و حرفه‌ای موقعیت خوبی برای افراد به وجود می‌آورد و در بحث ایجاد اشتغال خانگی توانسته‌ایم گام‌های خوبی را در شهرستان برداریم.

وی کارگاه تولید و پرورش قارچ را یکی از نمونه کارگاه‌های شهرستان عنوان کرد و گفت: در هر دوره 12 نفر نحوه پرورش قارچ را فرامی‌گیرند که اغلب این افراد پس از خروج از این کارگاه نسبت به تولید و پرورش قارچ‌های خوراکی اقدام می‌کنند.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان اسدآباد بیان داشت: مرکز فنی و حرفه‌ای واحد خواهران اسدآباد تاکنون بیش از دو هزار هنرجو و کارآموز را آموزش داده و این میزان بیشتر از میانگین است و دلیل این استقبال هم عناوین مختلف آموزشی در واحد آموزشی خواهران است.

وی اذعان داشت: فنی و حرفه‌ای شهرستان در دو مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران و برادران آموزش کشت گلخانه‌ای خیار و پرورش قارچ خوراکی را به متقاضیان و کارآموزان خود به‌صورت بازارمحور ارائه می‌دهد.

فشخورانی بابیان اینکه مهارت موجب ایجاد اشتغال است، اظهار کرد: متأسفانه جوانان امروز بدون هیچ مهارتی جویای کار و شغل هستند که این امر غیرممکن است.

وی استفاده از آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت‌آموزی را یکی از بهترین راهکارهای مناسب برای جذب بازارکار شدن جوانان دانست و افزود: باید آموزش‌وپرورش و والدین، جوانان و نوجوان را به سمت آموزش و مهارت‌آموزی سوق داده و تشویق کنند.

 

کد خبر 2375612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha