۵ مهر ۱۳۹۳، ۸:۴۴

کارنامه پرنوسان نلو در فوتبال؛

کفاشیان مرتکب اشتباه بزرگ نشود/ رئیس در دو راهی تصمیم برای وینگادا

کفاشیان مرتکب اشتباه بزرگ نشود/ رئیس در دو راهی تصمیم برای وینگادا

خبرگزاری مهر- گروه ورزشی: بررسی کارنامه مربیگری نلو وینگادا نشان می‌دهد او انتخاب فوق‌العاده‌ای برای تیم فوتبال امید ایران نبوده اما حالا که انتخاب شده و در بازیهای آسیایی نتوانسته با این تیم به موفقیتی برسد، رئیس فدراسیون فوتبال بر سر دو راهی ادامه و یا قطع همکاری با اوست و قطعا در این راه نباید مرتکب اشتباه بزرگی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کفاشیان می گوید می خواهیم با وینگادا کار را ادامه بدهیم و به ریو برویم! به نظر می رسد که کفاشیان در حال ارتکاب یک اشتباه بزرگ است. آمار که چنین می‌گوید. اگرچه بر این باوریم که دو بازی در اینچئون نمی تواند معیار خوبی برای برکنار کردن یا استخدام و یا ادامه همکاری دادن با یک مربی باشد اما با این وجود کارنامه وینگادا این را می گوید که از اول انتخاب خوبی نداشته ایم. و حالا هم شاید نباید کار را با وینگادا ادامه بدهیم چرا که می گویند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است!

و اقرار به اشتباه هم برای مدیری که کارنامه خوبی از خود در راه جام جهانی و فوتبال ساحلی به جا گذاشته اصلا کار بدی محسوب نمی شود چرا که صعود به المپیک مهمترین دغدغه فوتبال ایران در شرایط کنونی است و تصور می کنیم به اندازه جام جهانی برای فوتبال ایران مهم است.

و اگر کفاشیان این مهم را هم در کارنامه اش ثبت کند شاید بهترین رییس فدراسیون تاریخ ایران شود، در هر صورت کارنامه وینگادا را مرور می کنیم تا ببینید که این مربی تا سال  1996  که قهرمان جام ملتهای آسیا با عربستان شد دیگر هیچ افتخار دیگری را در کارنامه خودش ندیده است:

وينگادا در سال‌هاي 1989 تا 1991 دستيار كارلوس کی‌روش در تيم‌‌ملي فوتبال زير 20‌ ساله‌هاي پرتغال بود که به همراه او توانست قهرمان جهان شود. وينگادا سال‌هاي 1996 و 1997 سرمربي تيم ملي عربستان بود و با اين تيم در سال 1996 قهرمان جام‌ملت‌هاي آسيا در امارات شد، كه اين قهرماني يكي از افتخارات او در سمت مربيگري محسوب مي‌شود.

وي از معدود مربياني است كه به مدت طولاني و تا انتخابي جام جهاني 1998 در فوتبال عربستان حضور داشت و به علت عدم اجازه به دخالت‌هاي شاهزادگان سعودي علي رغم صعود به جام جهاني 1998 از اين تيم كنار گذاشته شد.

سرمربی فعلی تیم فوتبال امید ایران از سال 1999 تا 2003 سرمربي تيم سي. اس. ماريتيمو پرتغال بود و پس از آن در فصل 2004- 2003 نيز سرمربيگري تيم الزمالك مصر را برعهده گرفت.

اين مربي پرتغالي در فصل 2005- 2004 در تيم آكادميكا كويمبرا مربيگري كرد و سپس تا سال 2007 نيز سرمربي تيم‌ملي المپيك مصر شد. وينگادا در سال 2007 مدتي سرمربيگري تيم الوداد مراكش بود كه پس از 6 هفته از سمت خود استعفا داد و سرمربي تيم‌ملي اردن شد.

وي پس از حضوري 16 ماهه در تيم‌ملي اردن به علت كسب نتايج ضعيف با اين تيم، از سمت خود بركنار شد. قرارداد وينگادا با تيم‌ملي اردن 16 ماهه بود و او به ‌خاطر انجام دو بازي با تيم‌هاي سنگاپور و كره‌جنوبي، يك‌ماه قراردادش را تمديد كرد.

پس از پایان این دوره نیز وینگادا وارد مذاکره با مسئولان باشگاه پرسپولیس تهران شد و با امضای قراردادی یک و نیم ساله مشغول فعالیت در تیم قهرمان لیگ برتر باشگاه های ایران شد. دوره وینگادا در پرسپولیس، با نتایج ضعیف و حذف از مرحله پلی آف رقابت های قهرمانی جام باشگاه های آسیا همراه است. اگرچه این مربی بعد از ترک ایران در کره موفق به فتح یک جام شده است.

حال اگر کفاشیان واقعا می خواهد به المپیک هم صعود کند شاید دوباره باید با خودش خلوت کند. اگر چه هزینه برکناری وینگادا بالاست اما پس از صعود به ریو کسی از کفاشیان نخواهد پرسید که چقدر هزینه شد بلکه پس از شکست است که همه بدهی های او را رو می کنند!

کد خبر 2375857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha