۲ مهر ۱۳۹۳، ۷:۳۱

گزارش تصویری - تشریحی/

اعتبارات قطره چکانی "کمندان" را سیراب نکرد/ آبگیری از سد "شاید وقتی دیگر"

اعتبارات قطره چکانی "کمندان" را سیراب نکرد/ آبگیری از سد "شاید وقتی دیگر"

ازنا - خبرگزاری مهر: آبگیری و بهره برداری از سد مخرنی کمندان استان لرستان به رغم گذشت 10 سال از آغاز عملیات اجرایی آن، همچنان در گرو تامین اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکار است.

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات اجرایی سد مخزمی کمندان که در 17 کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال 1384 آغار و در زمان های مختلف وعده آبگیری و بهره برداری از این سد به مردم داده شد.

اما هر بار به دلیل عدم تامین اعتبار متناسب با نیاز طرح این وعده ها رنگ واقعیت به خود نگرفت تا انتظار مردم برای آبگیری این سد همچنان استمرار داشته باشد.

تامین آب مورد نیاز 7 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست

مدیر امور منابع آب شهرستان ازنا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سد کمندان در قالب دو قرارداد بدنه و تونل های انحراف سد تنظیم و عملیات اجرایی آن از سال 1384 آغاز شده و در حال حاضر 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی اکبری با تشریح اهداف احداث این سد بیان داشت: از مهمترین اهداف سد کمندان تامین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز به حجم 18 میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: مهار سیلاب رودخانه "ماربره" روستاهای کمندان و عزیز آباد، تامین آب هفت هزار و 380 هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست محیطی از دیگر اهداف احداث این سد است.

عملیات اجرای تونل های انحراف آب به پایان رسیده است

سرپرست نظارت بر پروژه سد کمندان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: سد خاکی کمندان با هسته رسی، ارتفاع 64 متر از بستر رودخانه، طول تاج 650 متر عرض تاج 10 متر در حال احداث است.

نادر حیدری با اشاره به دیگر ویژگی های سد افزود: عرض سد در بستر 383 متر، حجم خاکریزی بدنه 5.4 میلیون متر مکعب، حجم مخزن 28 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سالانه 72 میلیون متر مکعب از دیگر مختصات این سد است.

وی با اشاره به اینکه احداث این پروژه در قالب دو قرارداد تنظیم شده است تصریح کرد: عملیات اجرایی و قرارداد تونل های انحراف آب سد به پایان رسیده و این پروژه تحویل قطعی شده است.

عدم تامین اعتبار عامل کندی اجرای طرح است

سرپرست نظارت پروژه سد کمندان با بیان اینکه پروژه احداث سد به دلیل عدم تامین اعتبار مناسب از سرعت قابل قبولی برخوردار نیست افزود: کوتاه بودن طول دوره کاری به علت سرمای منطقه از دیگر دلایل کندی اجرای طرح است.

وی با بیان اینکه بخش عمده و زمان بر پروژه انجام شده و طرح دارای 65 درصد پیشرفت فیزیکی است عنوان کرد: در صورت تامین اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکار بخش باقیمانده پروژه با سرعت قابل قبولی انجام خواهد شد.

فرماندار شهرستان ازنا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: سد مخزنی کمندان با کاربری مشخص از حدود 10 سال پیش آغاز به کار شده و بخش عمده و سخت کار به انجام شده است.

اعتبار سال جاری طرح 6 میلیارد تومان است

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلاتی بر سر راه بهره برداری از سد قرار دارد افزود: تامین اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکار و مشکلات اجتماعی مربوط به روستای کمندان که در نزدیکی سد واقع شده از مهمترین مشکلات این طرح است.

اسد عبدالهی با بیان اینکه خانه های مردم در روستای کمندان باید خریداری و یا جابه جا شوند اظهار داشت: انجام این کار نیازمند اعتبار خاصی است که تا کنون در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اشاره به اینکه در سال جاری نیز اعتبار محدودی برای پروژه در نظر گرفته شده است افزود: این اعتبار حدود 6 میلیارد تومان است اما پیمانکار طرح مطالبات معوق بیشتری دارد.

آبگیری سد طی سال 94 در صورت تامین اعتبار

فرماندار شهرستان ازنا با بیان اینکه در استان لرستان اولویت با طرح هایی است که بالای 90 درصد پیشرفت داشته اند یادآور شد: با توجه به اینکه سد کمندان پیشرفت 65 درصدی دارد پیش بینی می شود این سد در سال 94 به مرحله آبگیری برسد.

وی با اشاره به پیشرفت خوب پیمانکار طرح نسبت به اعتباری که تاکنون دریافت کرده است اظهار داشت: پیمانکار پروژه سد کمندان این توانایی را دارد که در صورت دریافت مطالبات کار را ادامه دهد.

به هر روی به نظر می رسد با توجه به مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی در شهرستان ازنا به ویژه در روستاهای بخش جاپلق که دارای دشت هایی حاصل خیز است رونق و توسعه کشاورزی در این مناطق در گرو بهره برداری از سد کمندان است.

گفتنی است با توجه به گذشت نزدیک به 10 سال از آغاز احداث سد کمندان و وعده های پیاپی مسئولان مبنی بر آبگیری از آن، بهره برداری از این سد را تبدیل به یکی از مطالبات مردم شهرستان ازنا کرده است.

----------

گزارش و عکس: میثم لک

کد خبر 2376401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha