۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۴

گزارش مهر:

پاکسازی غار نخجیر از آلودگی های زیست محیطی/ آسیب به غارها ناآگاهانه است

پاکسازی غار نخجیر از آلودگی های زیست محیطی/ آسیب به غارها ناآگاهانه است

اراک - خبرگزاری مهر: به دوم مهر که می رسیم روز غار پاک مطرح می شود روزی که دوستداران طبیعت در استان مرکزی به همراه دیگر غارنوردان در سراسر کشور، این گنجینه های باستانی زمین را از آلودگی های دست ساز بشر پاک می کنند. طبیعت دوستانی که همزمان 100 غار در سراسر کشور را پاکسازی می کنند. اتفاق زیست محیطی که امسال غار نخجیر را پایلوت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غار نخجیر یکی از شگفت انگیزترین غارهای دنیا است که در شهرستان دلیجان در استان مرکزی وجود دارد، این غار به لحاظ ویژگی های منحصری که دارا است امسال به عنوان پایلوت برگزاری همایش ملی روز غار پاک انتخاب شده است.

غارچال نخجیر در 11 کیلومتری شمال دلیجان و در نزدیکی روستای نراق قرار دارد که با بیش از 70 میلیون سال قدمت جزء عجایب خلقت الهی می باشد که در سال 68 هجری شمسی شناسایی و کشف شد و در سال ‪ ۸۱‬ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نخجیر یکی از غارهای شگفت انگیز جهان محسوب می‌شود منشورهاو اسفنج‌های بلورین کلسیت، باغ های مرجانی، دالان ها، دهلیزها، تراس ها و حوضچه‌های متعدد جلوه‌ای انحصاری به این غار داده‌ است.

بافت های کلسیتی قندیل های مخروطی ، بلورهای شیشه‌ای و توده‌های گل کلمی شکل که در اثر رسوبات کربنات کلسیم ایجاد شده موجب شده است تا این غار به عنوان یکی از زیباترین غارهای جهان مطرح شود.

زیباترین تالار آن، تالار چهلستون نام دارد که با انواع چکیده و چکنده های مختلف و رنگ های خیره کننده پوشیده شده است، از دیگر تالارهای این غار می توان تالار سفره عروس, دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهل چراغ و تالار زیبائی ها را نام برد.

دوم مهر ماه روز غار پاک

هر ساله روز 2 مهر ماه به عنوان روز غار پاک مطرح می شود و اولین جمعه پس از آن میعادگاه غارنوردان سراسر کشور برای پاکسازی غارهای استان‌های خود است.

امسال نیز روزهای سوم و چهارم مهر ماه به عنوان روز غار پاک مطرح شده و دوستداران طبیعت در استان مرکزی به هماره دیگر غارنوردان در سراسر کشور در این روز به پاکسازی غار نخجیر همزمان با 100 غار در سراسر کشور می پردازند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: همایش غار پاک در استان مرکزی در روزهای سوم و چهارم مهر ماه در غار نخجیر برگزار می شود.

سید محمد حسینی افزود: این همایش با هدف اکوتوریسم و غارها، حفاظت و بهره برداری پایدار از غارها و با مشارکت جوامع محلی و دوستداران طبیعت برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: توانمندسازی جوامع محلی با برگزاری کارگاه آموزشی، معرفی پتانسیل های پنهان غار نخجیر و برگزاری فم تور خبرنگاران، همچنین آشنایی مسئولین و مدعوین با غارنوردی و برگزاری نمایشگاه جانبی از جمله برنامه های این همایش بشمار می رود.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای برگزاری روز ملی غار پاک در غار نخجیر امسال 30 نفر از اعضای انجمن غارنوردان کشور به منظور نقشه برداری، پاک سازی، ارزیابی از قابلیت‌های غار نخجیر و بررسی و بیان دیدگاه‌های کارشناسانه به منظور توسعه گردشگری در غار با رعایت حفظ و حراست از ارزش‌های زیست محیطی غار نخجیر در این همایش حضور دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی غارها را گنجینه های ارزشمندی در زمین دانست و عنوان کرد: باید تمامی افراد با همدلی و همفکری نسبت به حفظ این گنجینه های ارزشمند در زمین اقدام کنند.

حمایت از صنعت توریسم از راه های جلوگیری از وابستگی به نفت

فرماندار دلیجان هم در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: ایجاد صنعت توریسم و حمایت از آن یکی از راهکارهای کاهش وابستگی به نفت در کشور است.

هادی فدایی ادامه داد: غار نخجیر یکی از موقعیت های خدادادی در کشور ما و در شهرستان دلیجان است که توانایی تبدیل شدن به صنعت توریسم در کشور و حتی جهان را دارا می باشد.

وی ابراز کرد: در راستای تبدیل این غار زیبا به منطقه ی گردشگری تا کنون هزار و 200 متر از این غار کف‌سازی و نورپردازی شده است.

فرماندار دلیجان افزود: با عنایت به فرا رسیدن دوم مهر ماه و روز غار پاک امسال به لحاظ برخورداری غار نخجیر از موقعیت جغرافیایی مناسب، پتانسیل بالا و امکان بازدید آسان، از میان غارهای کشور این غار بعنوان پایلوت برگزاری همایش ملی روز غار پاک انتخاب شده است.

وی اظهار داشت: باید در راستای حفظ این نعمت خدادادی در منطقه برنامه های مناسبی صورت بگیرد و با همکاری مردم و مسئولین این غار به صورت طبیعی حفظ شود.

بیشترین آسیب به غارها ناآگاهانه است

فرماندار دلیجان خاطرنشان ساخت: حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از جمله حفظ و پاک سازی غارها می تواند به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار خانواده ها و مسئولین برای آموزش نسل آینده نسبت به این مهم تلقی شود.

وی تصریح کرد: پیشگیری از آلودگی غارها و تخریب آنها باید به بازدیدکنندگان و سایر افراد آموزش داده شود؛ چرا که بیشترین آسیب به غارها توسط بازدیدکنندگان و به صورت کاملا ناآگاهانه صورت می گیرد.

غارها به عنوان گنجینه های خدادادی زمین باید مورد مراقبت بیشتر افراد قرار بگیرند؛ بنابراین حفظ و مراقبت از آنها ، همچنین عدم آسیب رسانی به این گنجینه های ارزشمند باید به عنوان یکی از برنامه های آموزشی مسئولین و والدین برای فرزندانشان تلقی شود؛ چرا که نسل های آینده میراث داران این گنجینه های خدادادی هستند.

گزارش: طاهره قهیه ای

کد خبر 2376541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha