۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۷

مهر گزارش می‌دهد

«دولت مخفی» بالاخره رنگ آنتن را می‌بیند/ سریالی با دو کارگردان

«دولت مخفی» بالاخره رنگ آنتن را می‌بیند/ سریالی با دو کارگردان

شبکه دو در حالی پخش یک سریال جدید را از امشب آغاز می‌کند که «دولت مخفی» از زمان نگارش تا رسیدن به پخش روندی چهار پنج ساله با حاشیه‌های فراوان را پشت سرگذاشته و در این گزارش این موارد را مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ مجموعه تلویزیونی «دولت مخفی» به تهیه‌کنندگی مشترک حمید آخوندی و علیرضا جلالی پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام از امروز شنبه 5 مهر ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می‌رود.

این سریال در 28 قسمت 45 دقیقه‌ای در سه فصل، سال‌های دفاع مقدس و مقاومت اسرا در اردوگاه‌های رژیم بعث را به نمایش می‌گذارد، فصل اول و دوم «دولت مخفی» را حسن برزیده ساخته و بخش سوم آن را که به اردوگاه اسرا مربوط می‌شود، راما قویدل کارگردانی کرده است.

در آستانه پخش این سریال که از آغاز نگارش آن تا زمان پخش، پروسه چهار پنج ساله‌ای را پشت سر گذاشته، برخی از حواشی تولید تا پخش آن را مرور می‌کنیم.

سال 88 بود که خبر رسید پروژه‌ای با عنوان «دولت مخفی» در نخستین مراحل تولید به سر می‌برد. آن روزها داریوش ربیعی و رحمان سیفی‌آزاد به عنوان نویسندگان این اثر معرفی شدند که قرار بود به تهیه‌کنندگی حمید آخوندی و علیرضا جلالی ساخته شود؛ سریالی درباره اسرای ایرانی در عراق با موضوع زندگی شهید آزاده سیدعلی‌اکبر ابوترابی و برگرفته از زندگی شهید ابوترابی و خاطرات واقعی او در زمان اسارت در عراق.

چندی بعد ربیعی به تحقیقات اولیه این پروژه اشاره کرد که توسط ریحانه بهبودی انجام شده و تحقیقات جامع او، مشاوره با موسسه پیام آزادگان و استفاده از کتاب و عکس‌ها، اطلاعات خوبی در اختیار نویسندگان گذاشته است. مرحله نگارش به همین منوال پیش رفت تا اردیبهشت 89 که اعلام شد متن فیلمنامه کامل شده است و پس از آن در گیر و داری که متن دچار بازنویسی و تحول می‌شد، تهیه‌کنندگان که به دنبال بهترین کارگردان برای به تصویر درآوردن آن بودند با عبدالحسن برزیده وارد مذاکره شدند.

اسفند 89 زمان اعلام رسمی سپرده شدن پروژه «دولت مخفی» به برزیده بود. با این وجود نزدیک شدن سریال به مرحله تولید کماکان در پیچ و خم فیلمنامه گیر کرده بود و در خبر دیگری در مرداد 90 اعلام شد این‌بار کارگردان بازنویسی نهایی سریال را به انجام می‌رساند.

پس از این بود که پروژه وارد مرحله پیش‌تولید و انتخاب لوکیشن‌های سریال آغاز شد. قرار بود نخستین لوکیشن‌ها در شمال کشور و اردوگاهی واقع در حوالی شهریار باشد و بازیگران نیز از دو حوزه سینما و تلویزیون انتخاب شوند.
 
آبان 90 مهلت دیگری بود که زمان کلید خوردن سریال معرفی شد. پیش‌بینی اولیه از زمان تصویربرداری نیز هشت ماه اعلام شد و با وجود همه پستی و بلندی‌ها، دومین ساخته سریالی برزیده اسفند 90 کلید خورد.

«دولت مخفی» درباره سعید با بازی پژمان بازغی از جوانان جنوب کشور است که با شروع جنگ پدر خود را از دست می‌دهد. لاله اسکندری نقش شخصیتی به نام پروانه را بازی می‌کند. سعید به پروانه علاقمند است، اما هر بار که این‌ دو نفر تصمیم به ازدواج می‌گیرند، اتفاقی باعث می‌شود این ازدواج صورت نگیرد.

ساخت سریال آغاز شد و ادامه پیدا کرد اما در حالی که از پخش «دولت مخفی» در سال 92  خبر داده شده بود، این پروژه از 17 دی 91 تعطیل شد و پاسخ روشنی درباره زمان راه‌اندازی مجدد پروژه به خبرنگاران ارائه نمی‌شد تا اینکه در هفتم تیر 92، علی بخشی‌زاده مدیر شبک دو در گفتگو با مهر، در این باره گفت: پس از این انقباض بودجه‌ای به زودی سریال مجددا راه‌اندازی خواهد شد. صحبت‌هایی با دکتر دارابی داشتیم و با توجه به نگاه مناسب معاون سیما به زودی بودجه به سریال تزریق شده و ضبط کار مجددا از سر گرفته می‌شود.

با گذشت بیش از دو هفته از این وعده در 30 تیر 92 حمید آخوندی یکی از تهیه‌کنندگان «دولت مخفی» در این زمینه به خبرنگار مهر گفت:‌ ما هنوز آمادگی و بودجه نداریم که ادامه تصویربرداری سریال را آغاز کنیم و بر توقف آن پایان دهیم. برزیده کارگردان سریال نیز از ساخت آن کناره‌گیری نکرده است. قطعا او باید کارش را تمام کند و از آنجایی که پیشنهاد ساخت یک فیلم سینمایی داشته است، با توافق طرفین در حال انجام آن کار است. وی زحمات فراوانی برای پروژه «دولت مخفی» کشیده و از پروژه کناره‌گیری نکرده است.

وی افزود: در وضعیت فعلی، ما نمی‌توانیم با عوامل تسویه حساب کنیم و برزیده هم نمی‌تواند بیکار بماند. باید منتظر ماند و دید چه زمانی اوضاع بهبود پیدا می‌کند.

این توقف در حالی ادامه پیدا می‌کرد که برزیده قرار بود فیلم سینمایی «مزار شریف» را درباره قتل دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان بسازد و دیگر عوامل پروژه از جمله پژمان بازغی بازیگر نقش اصلی نیز در آثار دیگری بازی می‌کرد.

دو ماه گذشت و در رسانه‌ها اخباری از حضور کارگردانی دیگر برای ساخت ادامه این سریال به گوش می‌رسید. سرانجام در 24 شهریور آخوندی درباره حضور راما قویدل به عنوان کارگردان این اثر به خبرنگار مهر گفت: هنوز این موضوع قطعی نشده است و ما قراردادی با کسی نبسته‌ایم بلکه با چند نفر از دوستان از جمله راما قویدل صحبت کرده‌ایم که به محض قرارداد رسمی با آنها، خبر قطعی رسانه‌ای می‌شود.

وی در این باره که آیا منابع مالی تأمین شده که تهیه‌کنندگان دنبال کارگردان جدید هستند؟ تصریح کرد: خیر هنوز این اتفاق رخ نداده و ما از آنجایی که برزیده قصد ساخت فیلم سینمایی تازه‌اش را دارد و نمی‌تواند با ما همراه شود، برای حضور کارگردان دیگری اقدام کرده‌ایم.

در ادامه واکنش‌ها به اتفاقات جدید در این پروژه 31 شهریور لاله اسکندری بازیگر نقش مکمل بازغی در «دولت مخفی» در گفتگو با مهر درباره تغییر کارگردان این مجموعه پس از چند ماهی که ساخت آن متوقف شده، اظهار کرد: بازی من و برخی دیگر از بازیگران اصلی مجموعه تمام شده و در بخش باقی مانده بازیگرانی چون پژمان بازغی و مریم بوبانی حضور دارند که این بخش مربوط به صحنه‌های اردوگاه است. طولانی شدن پروسه ساخت سریال و توقف آن به دلیل مشکلات مالی، مشغول شدن کارگردان سریال در یک پروژه دیگر را به دنبال داشت. این جابجایی نیز قطعا طی توافقی بین جلالی و آخوندی تهیه کنندگان سریال ایجاد شده و امیدوارم اتفاقات خوبی برای سریال رخ دهد.

این بازیگر در پاسخ به اینکه تصور می کند سریال یکدست از آب درخواهد آمد یا خیر؟ تصریح کرد: از آنجایی که بخش باقی مانده کاملا جدا از بخش‌های تصویربرداری شده است، حضور یک کارگردان دیگر شاید خیلی توی ذوق نزند. خود من چنین تجربه‌ای نداشتم و نمی‌توانم از حالا درباره نتیجه کار قضاوت کنم. تنها این را بگویم که برای ما باعث خوشحالی است که تلاشمان به نتیجه برسد و تیم 60، 70 نفره ثمره کار خود را ببینند.

اسکندری ادامه داد: ما یک سال برای «دولت مخفی» وقت گذاشتیم، حالا هم که 9 ماه از توقف آن می‌گذرد. در واقع دو سال است عوامل سختی کشیده‌اند؛ از بهار 90 که نگارش آغاز شد تا حالا. پژمان‌فیلم دفتر خوبی در عرصه تولید فیلم و سریال است و این معطلی به گروه لطمه زد. امیدوارم پس از این تلویزیون بتواند بهتر از آثارش حمایت مالی کند. گرچه سال 91 سال مالی خوبی برای تلویزیون نبود.

سرانجام طولانی شدن مدت زمان توقف سریال، کار دست «دولت مخفی» داد و پژمان بازغی به مهر اعلام کرد تصویربرداری این سریال به زودی به کارگردانی راما قویدل از سر گرفته می‌شود.

با قطعی شدن این تصمیم، برزیده در هفدمین روز از پاییز در گفتگو با مهر، درباره انتخاب راما قویدل برای کارگردانی بخش‌های باقی مانده سریال اذعان کرد: جایگزین باید با مشورت کارگردان قبلی انتخاب شود اما در این زمینه با من مشورتی نشده است. من از این گلایه داشتم که چرا قویدل هم با من تماس نگرفت. البته این یک عرف است و وظیفه به حساب نمی‌آید. اما او عُرف را رعایت نکرد. گرچه بعد پیامکی فرستاد که در آن به من لطف داشت. اما این تأخیر گلایه مرا به همراه داشت. با این حال امیدوارم نتیجه کار خوب شود.

وی تصریح کرد: گزینه اصلی من برای این چنین کار سختی، قویدل نبود. این بخش باقی مانده گرچه جدا تصویربرداری می‌شود اما لابه‌لای قصه می‌آید و اگر خللی در آن باشد، کل پروژه مشکل پیدا می‌کند. در این فصل ما شخصیت‌های اصلی را می‌بینیم که در اردوگاه اسیر شده‌اند و موازی با این بخش، قصه خانواده آنها که در ایران هستند نشان داده می‌شود. بنابراین مدام بین بخش اردوگاه که هنوز تصویربرداری نشده و بخش‌های دیگر در حال رفت و آمد هستیم و اردوگاه گرچه به لحاظ تولیدی جدا است اما به لحاظ نمایشی جزئی از کلیتی است که ما گرفته‌ایم. در واقع این دو بخش در هم تنیده هستند.

کارگردان «دولت مخفی» در پاسخ به اینکه آیا از 70 درصد سریال که کارگردانی کرده سکانسی باقی مانده یا خیر، توضیح داد: سکانسی داریم که به کودکی شخصیت‌های اصلی برمی‌گردد و دو کودک ایفای آن را برعهده داشتند. با گذشت این زمان چهره آنها تغییراتی کرده، بنابراین امیدوارم هر چه زودتر سکانس مرتبط گرفته شود زیرا با بزرگ‌تر شدن کودکان موضوع قابل جبران نیست.

وی خاطرنشان کرد: این سکانس 10، 15 روزی کار داشت و علی رغم اصرار بچه‌های گروه که ماه‌ها دستمزد نگرفتند و حاضر بودند برای تصویربرداری این بخش به جنوب کشور برویم، تلویزیون پول نداد و تهیه کننده پول نداشت.

سرانجام چهارم آبان ماه بود که تصویربرداری «دولت مخفی» این بار به کارگردانی راما قویدل در منطقه پرندک (اردوگاه اسرا) از سر گرفته شد.

27 دی ماه نیز جمعی از آزادگان دوران دفاع مقدس با حضور در پشت صحنه این سریال تلویزیونی در جریان روند ساخت این سریال قرار گرفتند و در این مراسم، بازدیدکنندگان با راما قویدل کارگردان سریال و عوامل پشت صحنه به گفتگو پرداختند.

در جریان این بازدید چند تن از آزادگان خاطراتی را از دوران اسارت به ویژه وضعیت آسایشگاه‌ها و اردوگاه‌های رژیم بعث عراق در زمان اسارت برای بازدیدکنندگان و همچنین عوامل سریال «دولت مخفی» روایت کردند.

کار همچنان ادامه داشت و بازیگران جدیدی نیز به بخش اردوگاه سریال می‌پیوستند، از آن جمله محمد حاتمی در نقش یک روحانی اسیر مقابل دوربین سریال رفت؛ نقشی که اقتباسی آزاد از زندگی سید علی اکبر ابوترابی است.

سرانجام یکشنبه 26 مرداد همزمان با سالگرد آغاز بازگشت آزادگان به وطن مراسم رونمایی از سریال «دولت مخفی» برگزار شد. مراسمی که عبدالحسن برزیده در آن حضور نداشت و راما قویدل با همراهی روح‌الله کمانی، علی اوسیوند و مهدی صبایی در جمع حاضر بودند. از امروز هم که پخش سریال آغاز می‌شود.

باید منتظر ماند و دید توقف طولانی مدت این سریال و انتخاب کارگردان دوم چه تاثیری روی کار داشته و تا چه میزان مخاطبان می‌توانند شاهد سریال یکدستی باشند که به درستی ناگفته‌های خانواده‌های جنگ زده، رزمندگان دفاع مقدس و اسرا را بازگو می‌کند.

 

کد خبر 2377334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha