۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۲

گزارش مهر؛

کرمانشاه بالاترین آمار فروش کلیه را در کشور دارد/ مراکز دیالیز شهر 4 شیفته کار می کنند

کرمانشاه بالاترین آمار فروش کلیه را در کشور دارد/ مراکز دیالیز شهر 4 شیفته کار می کنند

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: استان کرمانشاه با داشتن 540 بیمار دیالیزی و چندین بیمار پیوند کلیه بیشترین آمار فروش این عضو در کشور را دارد اما عدم تمکن مالی بیماران برای پیوند باعث شده است که همچنان مجبور به ادامه دیالیز باشند به گونه ای که مراکز دیالیز شهر به صورت چند شیفته فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر،  آمار و ارقام از افزایش بیماری های کلیوی خبر می دهد،  سال گذشته 24 هزار بیمار دیالیزی و 31 هزار بیمار پیوند کلیه در ایران وجود داشته اما متأسفانه در سال جاری 5 هزار و 500 بیمار دیگر به این آمار اضافه شده است.

رقم هایی که سهم استان کرمانشاه از آنها تنها در نیمه نخست سال جاری 540 بیمار دیالیزی و 29 عمل پیوند کلیه بوده است.

بیماران دیالیزی در واقع کیس های پیوند کلیه هستند که باید هرچه زود تر برای آنها پیوند انجام شود. حال آنکه به دلیل حمایت کم دولت از انجمن های بیماران کلیوی هزاران بیمار دیالیزی به علت عدم توانایی مالی، قادر به خرید و پیوند کلیه نبوده و به صورت تدریجی به استقبال مرگ می روند.

بسیاری از افراد به بیماری های مزمن کلیوی مبتلا هستند، ولی از وضع خود خبر ندارند. نشانه های اولیه بیماری های کلیه، بسیار جزئی و کم اهمیت به نظر می رسد و به همین دلیل ممکن است افراد چندین سال با این نشانه ها زندگی کنند و شکایتی هم نداشته باشند. اما همین مشکلات کوچک می تواند به نارسایی کلیه منجر شوند، متأسفانه آمار ابتلا به این بیماری خاموش در کرمانشاه هم روز به روبه افزایش است.

یک متخصص بیماری های کلیوی در همین رابطه به مهر گفت: بیمارانی که به نارسایی های کلیوی دچار هستند علائم مختلفی را تجربه می کنند که از جمله آنها می توان به خستگی، ورم مچ دست و پاها، تغییرات ادرار، تهوع و استفراغ، خارش پوست، حس کردن طعم آهن در دهان، تنگی نفس و احساس سرما است.

مسعود جلیلیان همچنین سرگیجه و عدم تنفس راحت به همراه درد پهلوها را از نشانه های دیگری نارسایی کلیه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: این نشانه های ساده میتواند بسیار خطر آفرین باشند پس بهتر است آنها را جدی گرفته و با انجام چند آزمایش ساده و کم هزینه از سلامتی خود مطمئن شویم.

اما در استان کرمانشاه شاید با نگاهی به درو دیوار شهر و آگهی های فروش و نوشته های درخواست خرید کلیه بتوان حدس زد که بیماران کلیوی تعدادشان بیشتر شده است. موضوعی که پیشتر در گزارشی تحت عنوان "آگهی های فروش کلیه بر در و دیوار شهر" به آن پرداخته شد.

540 بیمار دیالیزی در استان کرمانشاه/ بیمارستان امام رضا(ع) در 4 شیفت دیالیز می کند

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سهم استان کرمانشاه در 5 ماهه ابتدای سال جاری 540 بیمار دیالیزی  و 29 عمل پیوند کلیه بوده است که این آمار به دلیل وضعیت جسمی و مالی پیوند گیرنده و گروه خونی پیوند دهنده متغیر است. از میان بیماران دیالیزی نزدیک به 350 نفر قابل پیوند کلیه هستند و مابقی به دلیل کهولت سن قادر به انجام عمل کلیه نمی باشند و تنها با دیالیز درمان می شوند.

حسین بیگلری با اشاره به زیرساخت های مهیا شده برای بیماران کلیوی عنوان کرد: در استان و شهرستان های پر جمعیت مانند، اسلام آباد غرب،کنگاور، هرسین،صحنه،قصرشیرین و... مراکز دیالیز برای بیماران کلیوی احداث شده است.

وی امکانات لازم در مرکز استان برای بیماران کلیوی را نا کافی عنوان کرد و گفت: تأسف بار است که مرکز امام رضا (ع) به دلیل کثرت بیماران به صورت چهار شیفت دیالیز انجام می دهد. و همین امر موجب نارضایتی بیماران از وضعیت بهداشتی بخش دیالیز بیمارستان شده است. گرچه عدم رعایت برخی مسائل بهداشتی توسط خود بیماران هم به این موضوع دامن می زند.

کرمانشاه بالاترین آمار فروش کلیه در کشور را دارد/ دولت NGO ها را کمک کند

بیگلری استان کرمانشاه را نخستین استان در آمار فروش کلیه در کشور عنوان کرد و گفت: این نشان از وجود فقر و بیکاری در استان است که یک سرپرست خانوار برای تهیه مایحتاج خانواده اش، جوانی بیکار برای تأمین سرمایه کاری، دانشجویی بی بضاعت برای تمام کردن تحصیلاتش به امید یافتن شغلی در آینده و یا جوانی در آستانه ازدواج برای شروع زندگی جدید پاره ای از تنش را به بهایی ناچیز می فروشد. پرداخت مبلغ یک میلیون تومان از طرف دولت به اهداء کننده و مبلغی توافقی مابین طرفین،چقدر از این مشکلات را رفع می کند؟

وی افزود: باید اذعان داشت که در حال حاضر در هیچ کشوری کلیه به طور رسمی به فروش نمی رسد زیرا فروش اعضاء در همه دنیا ممنوع است مگر این که به طور قاچاق انجام گیرد، اما در کشور ما درست برعکس است. در واقع این فروش کلیه است و نام آن را اهداء می گذارند و بر اساس قیمت روز بازار، قیمت آن مشخص می شود.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه ادامه داد: بیماران برای انجام دیالیز هفته ای سه بار به مراکز دولتی مراجعه می کنند و هربار هم مجبور به پرداخت هزینه های قابل توجهی هستند، از این نظر NGO  ها کمک حال دولت بوده و باری از دوش دولت بر زمین گذاشته اند، لذا انتظار داریم دید دولت نسبت به انجمن ها عوض شود و انجمن ها را سربار جامعه نداند. دولت هم متقابلا کمک حال سازمان های مردم نهاد باشد.

بیگلری از برخی مسئولین نیز گله مند بود و گفت: علی رغم اینکه بیماران زیادی واجد شرایط پیوند کلیه هستند و تنها به دلیل فقر مالی با دیالیز گذران عمر می کنند؛ هیچگونه حمایتی از سوی مسئولین عالی رتبه استان نمی بینیم در حالی که میتوانند مثلا با یک مراسم گلریزان هزینه عمل تعداد کثیری از این بیماران را تأمین کنند.

گلریزان هایی که برگزار نمی شود

وی خاطر نشان ساخت: علی رغم تصویب کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کرمانشاه مبنی بر برگزاری مراسم گلریزان در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) و روز کرامت،به منظور حمایت از بیماران کلیوی این امر انجام نشد و به قول معروف "گوش اگر گوش تو، ناله اگر ناله ی من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. می شود گفت کسی نیست که حدیث «صدقه، هفتاد نوع بلا را دفع می‌کند» را نشنیده و به آن اعتقاد نداشته باشد.

مدیر انجمن بیماران کلیوی در خصوص صندوق صدقات این انجمن گفت: با اینکه برای هر صندوق مبلغی بالغ بر 300 هزار تومان هزینه کرده ایم اما متأسفانه نظارتی بر این صندوق ها وجود ندارد و شبانه و حتی گاها در طول روز توسط برخی از معتادین و افراد متکدی، سرقت می شوند و این امر ناپسند موجب شده است که اعتماد مردم نسبت به صندوق کمک به بیماران کم شود و مبالغ حاصله از این صندوق ها دردی را دوا نکند. البته خود مردم می‌توانند با روی آوردن به راه‌های دیگر پرداخت صدقه، از مشکلات به وجود آمده بکاهند. استفاده از سیستم‌های بانکی و تلفن همراه و کلاً پرداخت غیرنقدی و غیرحضوری صدقه، هم موجب تسهیل کار مسئولان جمع‌آوری صدقه شده و هم خیال صدقه‌دهنده را از اینکه پول مستقیم و بدون آسیب به‌دست نیازمند می‌رسد راحت می‌کند.

به گزارش مهر، در روزهای قبل هم به گزارش هایی در خصوص بیماران صعب العلاج و مشکلات مربوط به آنها از سوی خبرگزاری مهر پرداخته شد. مثل مشکلات مربوط به بیماران ام اسی و امروز هم در خصوص مشکلات بیماران کلیوی. مسئولین استان کرمانشاه با توجه به آمارهایی مثل پنجم بودن کرمانشاه در بیماری ام اس و یا آماری که در این گزارش از سوی مدیر انجمن خیریه بیماران کلیوی مبنی بر داشتن بالاترین آمار فروش کلیه در کرمانشاه باید بیش از گذشته برای این موضوع چاره اندیشی کنند..

کد خبر 2378175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha