۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷

گزارش خبری/

گردشگری استان بوشهر منحصر به ایام نوروز است/ لزوم توسعه توریسم دریایی

گردشگری استان بوشهر منحصر به ایام نوروز است/ لزوم توسعه توریسم دریایی

بوشهر - خبرگزاری مهر: علی‌رغم ظرفیت‌های بالای استان بوشهر در زمینه گردشگری، ولی هنوز این استان با کمبودهای زیادی در این زمینه روبرو است و به جرات می‌توانیم بگوئیم که گردشگری استان بوشهر فقط به ایام نوروز مربوط می‌شود و در بقیه ایام سال از گردشگران خبری نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت توریسم در حال حاضر یکی از صنایع بسیار درآمدزا در سراسر جهان است که برخی از کشورها به عنوان منبع اصلی درآمد خود بر روی گردشگری حساب باز کرده‌اند و بسیاری از مردم این کشورها نیز از این طریق امرار معاش می‌کنند.

اما در کشور ما وضعیت به اینگونه نیست و برنامه جامعی برای جذب گردشگران از نقاط مختلف دنیا به کشور طراحی نشده است و حتی برای گردشگران داخلی نیز برنامه خاصی نداریم و افرادی که بتوانند هزینه‌ها سفر خارجی خود را تامین کنند، خارج را به داخل ترجیح می‌دهند.

هر وقت می‌خواهیم ایران را توصیف کنیم، آن را کشوری چهار فصل می‌نامیم که در ایام مختلف سال دارای نقاطی مناسب برای زندگی است که این یک نعمت بزرگ خدادادی است که می‌توانیم استفاده‌های بسیار زیادی از آن ببریم و در زمینه گردشگری نیز کاربرد زیادی دارد.

در سال‌های اخیر مسئولان ارشد کشور همواره حرف‌هایی را مبنی بر توسعه گردشگری در سطح کشور بیان می‌کنند و هر چند اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است ولی با شرایط ایده‌آل فاصله بسیار زیادی داریم و کارهای نکرده بسیاری وجود دارد.

هر چند در برخی از استان‌ها شاهد توسعه گردشگری هستیم ولی در استان بوشهر این مهم هنوز عملی نشده است و گردشگری در استان بوشهر تنها به ایام نوروز و سفر مسافران نوروزی ختم می‌شود و پرونده آن تا یک سال بسته می‌شود.

در زمان آغاز سال نو، استان بوشهر دارای آب و هوایی بسیار خوب است که این آب و هوا بسیاری از مردم از نقاط مختلف کشور را به بوشهر می‌کشاند و ازدحام و ترافیک زیادی در استان ایجاد می‌شود که بلافاصله شعارهای مسئولان مبنی بر لزوم توسعه زیرساخت‌های گردشگری به گوش می‌رسد.

سواحل استان بوشهر و آب‌های نیلگون خلیج فارس یک فرصت استثنایی برای گردشگری استان بوشهر است که به خوبی از آن بهره نگرفته‌ایم و این ظرفیت‌ها در طول سال‌ها مورد کم توجهی قرار گرفته است.

داشتن بیشترین مرز دریایی کشور یکی از ظرفیت‌های استان بوشهر است که بسیاری از استان‌ها و حتی کشورهای زیادی آرزوی داشتن تنها بخشی از این سواحل را دارند ولی ما قدر آن را به خوبی نمی‌دانیم.

توسعه گردشگری دریایی در سال‌های اخیر همواره مطرح بوده است ولی طرح‌های خوبی در این زمینه اجرا نشده است و این ظرفیت همچنان مغفول مانده است که باید زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری دریایی استان بوشهر ایجاد شود.

لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری بوشهر در فصول مختلف سال

استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر در حوزه گردشگری دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و لازم است که با استفاده از این ظرفیت‌ها زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر گردشگری در استان بوشهر فراهم سازیم.

مصطفی سالاری افزود: در سال جاری به منظور توسعه زیرساخت های گردشگری در استان بوشهر اعتبارات را افزایش داده‌ایم که بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار برای این بخش اختصاص یافته است و تلاش داریم اعتبارات مناسب‌تری را اختصاص دهیم.

وی از تلاش برای بهبود سطح کیفی زیرساخت‌های گردشگری استان بوشهر خبر داد و افزود: هر چند صحبت‌های زیادی برای توسعه بخش گردشگری استان بوشهر صورت گرفته است ولی باید در عمل شاهد تحقق برنامه‌های این بخش باشیم.

استاندار بوشهر بر لزوم تلاش برای تقویت، حفظ و بازسازی آثار تاریخی در سطح استان تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: برخی از جاذبه‌های استان بوشهر در حال از بین رفتن هستند که باعث ضربه وارد کردن به گردشگری استان می‌شود.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری بوشهر در فصول مختلف سال تاکید کرد و ادامه داد: استان بوشهر در بسیاری از فصول سال دارای آب و هوایی مناسب و خوب است که باید از ظرفیت‌های استان برای جذب گردشگر در این فصول استفاده شود.

سالاری تاکید کرد: جزایر و سواحل استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه گردشگری استان بوشهر هستند که باید به خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

لزوم توسعه صنعت توریسم دریایی و اکوتوریسم استان بوشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز از تلاش برای توسعه گردشگری در استان بوشهر خبر داد و بیان داشت: باید زمینه را برای حضور گسترده گردشکران در سطح استان فراهم سازیم تا در فصول مختلف سال شاهد حضور گردشگرانی از نقاط مختلف کشور و گردشگران خارجی باشیم.

محمدابراهیم فروزانی بر لزوم تلاش برای احیای آثار تاریخی استان بوشهر تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: بسیاری از آثار تاریخی استان بوشهر مهجور مانده است و باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی به سواحل طولانی استان بوشهر با خلیج فارس اشاره کرد و بیان داشت: باید از ظرفیت‌های ممتاز استان بوشهر در زمینه صنعت توریسم دریایی و اکوتوریسم به خوبی استفاده کنیم چرا که این ظرفیت‌ها می‌تواند محل مناسبی برای جذب گردشگران باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: گردشگری در استان بوشهر نباید تنها به ایام خاصی از سال منتهی شود و باید تلاش کنیم تا در فصول مختلف سال سال شاهد حضور گردشگران باشیم که برنامه‌ریزی مناسبی را در این زمینه داریم.

وی تصریح کرد: به منظور توسعه گردشگری استان بوشهر طرح‌های مطالعاتی و همچنین طرح‌های اجرایی بسیار خوبی را در دست کار داریم که اعتبارات مناسبی نیز بدین منظور اختصاص یافته است.

لزوم بهبود وضعیت زیرساخت‌های اقامتی استان بوشهر

یکی از مشکلاتی که همواره در زمینه گردشگری استان بوشهر مطرح بوده است، نبود زیرساخت‌های اقامتی مناسب در سطح استان است که معمولا در فصل نوروز و با افزایش تعداد گردشرگان، به صورت راه‌اندازی کمپ‌های موقت با استفاده از چاد و کانکس، بخشی از مشکلات رفع می‌شود.

نبود هتل‌های مناسب در استان بوشهر باعث می‌شود تا انگیزه گردشگران برای حضور و اقامت در استان کاهش یابد و این نقیصه باید با پرداخت تسهیلات مناسب به خبش خصوصی و اجرای طرح‌های مناسب رفع شود.

استاندار بوشهر در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: استان بوشهر نیازمند ساخت هتل‌های سه ستاره تا پنج ستاره است که گردشگران بتوانند هنگام حضور در استان بنا به وضعیت مالی خود، هتل مورد نظر را انتخاب کرده و در آن اقامت کنند.

مصطفی سالاری اضافه کرد: وجود زیرساخت‌های اقامتی و پذیرائی مناسب در استان بوشهر می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت گردشگری استان داشته باشد و حمایت‌های لازم را در این راستا خواهیم داشت.

کد خبر 2379731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha