۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۹:۲۱

تفاهم نامه ساخت مرکز پرتودهی صنعتی در قزوین امضا شد

تفاهم نامه ساخت مرکز پرتودهی صنعتی در قزوین امضا شد

قزوین- خبرگزاری مهر: با امضای تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان انرژی اتمی ایران، استانداری و دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برای راه اندازی مرکز پرتودهی صنعتی، گام نخست برای تحقق شتابگر ملی در استان قزوین برداشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژِی اتمی ایران عصر سه شنبه با حضور در مهمانسرای استانداری قزوین ضمن امضا تفاهم نامه ای زمینه تحقق اجرایی شدن شتابگر ملی و طرح جشمه نور در قزوین را فراهم کرد.

این تفاهم نامه به امضای سید علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مرتضی روزبه استاندار و ابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین رسید و طرفین برای آغاز عملیات اجرایی طرح توافق کردند.

با امضاء این تفاهم نامه و احداث مرکز پرتودهی در استان قزوین در این مرکز، شتاب دهنده صنعتی رودوترون با توان 100 کیلو وات و انرژی10mev که به دست متخصصان توانمند سازمان انرژی اتمی ایران احداث شده است نصب و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

با ساخت این دستگاه توسط متخصصان توانمند کشورمان با توجه به صرفه جویی های صورت گرفته علاوه بر بومی سازی بخش دیگری از فناوری صلح آمیز هسته ای از خروج مقدار زیادی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

نمونه مشابه این دستگاه 12 تا 15 میلیون دلار هزینه دارد

از جمله کاربردهای این فناوری ارزشمند می توان به تولید مواد Hitec از طریق پرتو فرآوری مواد صنعتی و پلیمریsterilization تجهیزات یکبار مصرف پزشکی و رفع آلودگی از محصولات کشاورزی اشاره کرد.

ایجاد این مرکز علمی و پژوهشی در استان قزوین موجب خواهد شد گام مهمی برای ارتقای سلامت بهداشت استان و کشور برداشته شود و توان آموزشی و اجرای پروژه های پژوهشی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و موسسات آموزشی استان در حد قابل توجهی ارتقاء یابد.

این مرکز با 50 میلیارد تومان هزینه در شش هکتار زمین در مجاورت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ساخته می شود و قرار است در دو سال آینده به بهره برداری برسد.

کد خبر 2381292

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha