۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۵

بانک مرکزی:

اقتصاد در مرحله بازيابي توان از دست رفته/ هنوز اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ نداد

اقتصاد در مرحله بازيابي توان از دست رفته/ هنوز اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ نداد

بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اقتصاد ايران در مرحله بازيابي توان از دست رفته و به عبارت دیگر، بازیابی استفاده از ظرفیت‌های خالی خود قرار دارد اعلام کرد: اتفاق خارق‌العاده و غيرقابل باوري در اقتصاد کشور صورت نپذيرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی در واکنش به اظهارات غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره رشد اقتصادي فصل اول سال 1393 اعلام کرد: اقتصاد ايران پس از 8 فصل نزول مستمر، در نقطه عطفي قرار گرفته است.

مصباحي مقدم در نطق ميان دستور خود در صحن علني مجلس در روز چهارشنبه 93.07.09 مطالبي را در خصوص رقم اعلام شده براي رشد اقتصادي کشور در فصل اول سال جاري بيان و چنين نرخ رشدي براي فصل اول سال جاري را "به شدت غلط و غلط‌ انداز" عنوان نموده و با تشکيک در خصوص چنين رشدي آن را "به افسانه شبيه‌ تر" دانست.

وی با مقايسه برخي ارقام و انجام محاسبات ساده نتيجه‌گيري کرد که "هنوز رشد اقتصادي زير صفر است". بانک مرکزی در پاسخ به اظهارات ارائه شده اعلام کرد: رشد اقتصادي 4.6 درصدي اقتصاد کشور در فصل اول سال جاري بر اساس مقايسه (محاسبه درصد تغييرات) رقم توليد ناخالص داخلي به قيمت هاي ثابت سال 1383 در فصول اول سال هاي 1393 و 1392 به دست مي‌آيد.

اين بانک مطابق روال معمول در انتشار ارقام حساب هاي ملي،‌ در روز پنج‌شنبه مورخ 93.07.03 گزارش مفصلي را در خصوص دلايل اين رشد و سهم هر يک از بخش‌هاي اقتصادي در آن، ارائه کرد. علاوه بر اين، طي يک گزارش مکمل ديگر که در همان روز و از طريق درگاه اطلاع‌رساني بانک مرکزي منتشر شد، به صراحت بيان شد رقم رشد اعلام شده بر اساس استانداردهاي آماري موجود و منابع آماري رسمي محاسبه شده و لذا طرح هرگونه شبهه‌اي در اين زمينه بي‌مورد است.

بانک مرکزی درباره اینکه مگر مي‌شود رشد منفي 5.8 درصدي سال گذشته در سه ماهه اول سال 1393 به 4.6 درصد رسيده باشد؟ اعلام کرد: رشد اقتصادي در فصل اول سال 1392 معادل 4.1- درصد بوده و ماخذ و دوره رشد 5.8- درصدي اعلام شده از سوي ايشان معلوم نيست، ضمن اينکه اساسا مقايسه ارقام رشد اقتصادي سالانه و فصلي صحيح نيست و لازم است در مقايسه ارقام اقتصادي به ويژه حساب هاي ملي، تشابه دوره‌ زماني مقايسه رعايت شود.

شاید در بیان رشد 5.8- درصدی توسط ایشان، رقم رشد مقدماتی سال 1391 (که متعاقبا" طبق روال معمول در زمینه تجدید نظر ارقام حساب های ملی به 6.8- درصد تعدیل یافت) مدنظر بوده که باز هم مقایسه رشد اقتصادی در یک فصل با رقم رشد سالانه در دو سال قبل، صحیح نیست.

وی در ادامه صحبت های خود ذکر نموده اند:" احتمال دارد در مقایسه سال 93 با 92 این نرخ رشد به دست آمده باشد که با کم کردن  4.6 از نرخ 5.8- نتیجه 1.2- می‌شود. یعنی هنوز نرخ رشد زیر صفر است." در این خصوص نیز باید توجه داشت که اساس" جمع و تفریق کردن نرخ های رشد اقتصادی (آن هم رشد اقتصادی یک فصل و نرخ اقتصادی یکسال در گذشته) از نظر علمی و کارشناسی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

مصباحی مقدم در بخشي ديگر از صحبت هاي خود، رشد اقتصادي 4.6 درصدي فصل اول سال جاري را به افسانه تشبيه کرد. قاعدتا اگر ايشان گزارش های تکميلي بانک مرکزي در اين خصوص را ملاحظه مي‌فرمودند، به اين نکته واقف می‌شدند که با وجود رشد 4.6 درصدي اقتصاد در فصل اول سال 1393، کماکان سطح توليد ناخالص داخلي به قيمت هاي ثابت سال 1383 در سطحي کمتر از رقم فصل اول سال 1390 قرار دارد.

اين امر بدان معني است که اقتصاد ايران در مرحله بازيابي توان از دست رفته و به عبارت دیگر، بازیابی استفاده از ظرفیت های خالی خود قرار دارد و هنوز به سطح توليد سال 1390 نرسيده است. لذا، با وجود رشد 4.6 درصدي اقتصاد در فصل اول سال جاري، اتفاق خارق‌العاده و غيرقابل باوري در اقتصاد کشور صورت نپذيرفته است و چنين نرخ رشدي پس از 8 فصل رشد منفي، کاملا طبيعي است.

واقعيت آن است که اقتصاد ايران پس از 8 فصل نزول مستمر، در نقطه عطفي قرار گرفته است که اميد مي‌رود با استمرار سیاست های اقتصادی دولت یازدهم و بهبود شرایط و فضای اقتصاد کلان، ظرفیت های خالی در بخش های مختلف اقتصاد به سرعت بازیابی و استفاده شده و با بازيابي توان از دست رفته، نهايتا در مسير بسط و گسترش و بالندگي قرار گيرد.

ضمن آنکه رشد 4.6 درصدي اقتصاد در فصل اول سال جاري مسرت بخش و حاکی از حرکت اقتصاد در مسیر صحیح مي‌باشد، انتظار مي‌رود با همت و تلاش مسئولين و فعالان اقتصادي کشور، انشاءالله اين مسير در آينده نيز تداوم داشته باشد و شاهد حرکت هر چه بيشتر اقتصاد در مسير رشد و شکوفايي باشيم.

کد خبر 2382592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha