۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۱۹

گزارش بازدید/

لزوم تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی پلدختر/ آبی که نصیب برنج و ذرت می شود

لزوم تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی پلدختر/ آبی که نصیب برنج و ذرت می شود

پلدختر - خبرگزاری مهر: در جریان بازدید معاونان زراعت و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از ایستگاه های پمپاژ و اراضی چم مورت، سرفراش، آمیران کوشکی، زیودار و چم شهران معمولان و جلگه خلج و واشیان بر ضرورت ساماندهی مصرف آب در بخش کشاورزی پلدختر و تغییر الگوی کشت تاکید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی پیش از ظهر جمعه در بازدید از ایستگاههای پمپاژ شهرستان پلدختر با اشاره به مشکلات موجود در این بخش گفت: در رابطه با وضعیت موجود دو کار باید انجام شود و از منابع آب و خاک استفاده بهینه شود.

محمد علی طهماسبی افزود: من مشاهده کردم که برگ درختان انجیر شهرستان پلدختر زرد شده که این نشانگر مصرف بی رویه و بیش از اندازه آب در باغات انجیر این شهرستان است.

وی گفت: آب بیش از اندازه موجب آلودگی و خفگی ریشه و کاهش کمیت و کیفیت محصول تولیدی می شود در حالیکه اگر از آب درست مصرف کنیم برداشت ما دوبرابر خواهد شد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین به سبزیجات شهرستان پلدختر اشاره کرد و گفت: تهران و بازارهای بزرگ نیاز به سبزی دارند و اگر بر روی سبزی و انجیر پلدختر برندسازی شود این محصول جهانی و کشوری می شود.

طهماسبی به مشکل آب کشاورزی در سرفراش اشاره کرد و افزود: برای انتقال آب کشاورزی به سرفراش معمولان نیاز به مطالعه است تا اعتبار به آن داده شود.

ابراز نگرانی از کاشت برنج و ذرت در پلدختر

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز در این بازدید با بیان اینکه با توجه به پایین آمدن سطح آب رودخانه برخی از کشت های پرآب مانند برنج و ذرت باید به فصلهای دیگر موکول شوند ادامه داد: ما معتقدیم به جز شمال کشور نباید برنج کاشت و در این زمینه باید کشاورزان توجیه شوند که مصرف کمتر آب منطقی است.

عباس کشاورز گفت: در مورد ذرت هم بایستی تلاش شود تا ذرت هایی که میان رس، کوتاه رس و ذرت های بلند رس گروه704 کشت شود که به آب کمتری نیاز دارد.

وی به کشاورزان پلدختری توصیه کرد که کشاورزان با آبیاری قطره ای زمینهای خود را آبیاری کنند تا در آب صرفه جویی شود و یادآور شد: در بیشتر نقاط کشور ذرت، چغندر و سیب زمینی در سطح وسیعی با این روش آبیاری می کنند که مصارف آب آنها خیلی کاهش پیدا کرده و تولیدات خوبی هم داشته اند.

کشاورز افزود: شهرستان پلدختر نیاز به سرمایه گذاری در بخش توسعه سیستم های آبیاری نوین دارد و باید  در این زمینه کمک شود چرا که سیستم های آبیاری سطحی نه به صلاح کشاورزان و نه به صلاح بخش آب کشور است زیرا هم  آب زیاد مصرف می شود و هم خاک فرسایش پیدا می کند و هم منابع غذایی از ریشه گیاه خارج می شود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کشاورزان پلدختری باید با یک نظمی میزان تولیدات خود را متناسب با بازار کنند چون صیفی قابلیت نگهداری ندارد و نمی توانند به درآمد خوبی دست پیدا کنند و در این رابطه متحمل ضرر و زیان می شوند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان قانع شوند تا برنامه کشت خود را متناسب با تقاضای جامعه اعمال کنند تا شاهد نابسامانی در افت قیمت صیفی و سبزی برای کشاورزان نباشیم.

در بحث آب و خاک پلدختر بدون برنامه عمل شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز با بیان اینکه در شهرستان پلدختر در بحث آب و خاک بدون برنامه عمل شده است افزود: متاسفانه عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی در این شهرستان بی رویه تخریب می شود در حالیکه این سرمایه متعلق به نسل های آینده است.

مهرداد غضنفری بی برنامه گی را خلاء موجود در شهرستان پلدخترعنوان کرد و گفت: باید با برنامه ریزی لازم در راستای بهبود سیستم های آبیاری در شهرستان حرکت کنیم چرا که آبیاری مشارکت همه جانبه را می طلبد و امور آب نیز باید در این زمینه کمک کند.

وی همچنین با بیان اینکه ضایعات بخش کشاورزی در پلدختر بالا است و برای رفع این مشکل باید کشاورزان پای کار بیایند افزود: باید برای کشاورزان قدیمی کلاس آموزشی بگذاریم و روشهای کاشت، داشت و برداشت نوین را آموزش دهیم.

پلدختر از شهرستان های بیکار لرستان است

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه کشاورزی پشت تنگ معمولان است که با استمرار این مسائل پنج سال دیگر روستائیان از روستا به شهر مهاجرت می کنند که باید با برنامه ریزی جلوی این کار را گرفت.

علی کاییدی با بیان اینکه شهرستان پلدختر یکی از شهرستان های بیکار استان لرستان است افزود: در حال حاضر کشاورزان پلدختر خود را با کاشت محصولات مختلف از جمله صیفی جات مشغول کرده اند.

وی از وزارت نیرو خواست با احداث یک سد خاکی کوچک در بالای "بن لار" این شهرستان مشکلات آب مورد نیاز باغداران را رفع کند.

کائیدی همچنین یکی از مشکلات کشاورزان را اعطای تسهیلات بانکی عنوان کرد و افزود: انتظار می رود این مشکل کشاورزان با تدبیر مسئولان مختلف حل شود.

قابلیتهای پلدختر در بخش کشاورزی

فرماندار پلدختر نیز در جریان این بازدید گفت: این شهرستان در جنوب استان لرستان واقع شده است و به دلیل قرار گرفتن در منطقه زاگرس دارای تنوع آب و هوایی در سه اقلیم آب و هوایی معتدل کوهستانی، گرم و خشک است.

قدرت اله ترابی نژاد به پتانسیل خوب کشاورزی شهرستان پلدختر اشاره کرد و  افزود: شهرستان پلدختر 54هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان 75 درصد آن دیم و مابقی آبی و سه هزار هکتار هم به باغات اختصاص دارد.

وی با بیان این که 13درصد محصولات کشاورزی استان لرستان در شهرستان پلدختر  تولید می‌شود گفت: این شهرستان در رابطه با باغات از پتانسیل خوبی برخوردار است که برای راه اندازی ایستگاه پمپاژ دشت جایدر و بن لار و آمیران و ... به اعتبار 700 میلیارد ریال نیاز است.

ترابی نژاد افزود: اعتبار تخصیصی امسال ناچیز است و مردم انتظار دارند با تخصیص اعتبار بیشتر این ایستگاه ها به بهره برداری برسند.

فرماندار پلدختر گفت: این شهرستان مقام نخست تولید انجیر سیاه را در کشور دارد که برای رفع مشکل انجیرکاران باید تسهیلات بانکی داده شود.

وی افزود: هنگامیکه در زمین های شمالی شهرستان سبزیجات و کاهوی پلدختر به بازار عرضه و یا فصل برداشت گندم آغاز می‏‌شود، در جنوب شهرستان خیار و گوجه کشاورزان تولید می شود  به طوریکه این شهرستان در 12ماه از سال صیفی جات دارد که باید این پتانسیل معرفی شود.

ترابی نژاد با بیان اینکه باید تسهیلات بانکی کم بهره به کشاورزان اعطا شود و باید در این زمینه جهادی عمل کنیم گفت: بانک ها سود تسهیلات خود را به 29 تا 30 درصد افزایش داده اند که با این سود بالا تولیدکنندگان و کشاورزان ورشکست خواهند شد.

کد خبر 2382693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha