۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۹

در نشست خبری مطرخ شد/

اختلاف دامداران و کارخانه‌داران فارس بر سر نرخ خرید شیر/ دام‌ها به کشتارگاه می‌روند

اختلاف دامداران و کارخانه‌داران فارس بر سر نرخ خرید شیر/ دام‌ها به کشتارگاه می‌روند

شیراز – خبرگزاری مهر: اختلاف تولید کنندگان شیراز با کارخانه‌های لبنی در فارس ادامه دارد و عدم اجرای مصوبه افزایش قیمت خرید در شیراز از دامداران باعث شده آنها دام‌های خود را به کشتارگاه بفرستند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه  پنج ماه از مصوبه دولت در خصوص نرخ خرید شیر از دامداران گذشته، کارخانه داران لبنی استان فارس این مصوبه را اجرایی نمی‌کنند.

عدم خرید شیر با نرخ مصوب توسط کارخانه های لبنی باعث شده دامداران استان به فکر راه‌های مختلف برای جلوگیری از ضرر بیشتر کنند که مهمترین آن فرستادن دام به کشتارگاه است.

در این خصوص مسئول انجمن صنفی گاوداران استان فارس عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: طبق مصوبه دولت پنج ماه است که کارخانه‌های لبنی باید شیر را درب گاوداری کیلویی یک هزار و 440 تومان از گاوداران خریداری کنند که این اتفاق روی نداده است.

فرزاد استخری افزود: کارخانه داران در حال حاضر شیر را به کیلویی یک هزار و 100 تومان خریداری می کنند در حالیکه با دستور دولت آنها فرآورده‌های لبنی را 15 درصد افزایش قیمت دادند.

وی با اشاره به اینکه قبل از دستور دولت نرخ خرید شیر از گاوداران کیلویی یک هزار 200 بود، یادآور شد: نرخ تمام شده شیر در شیراز برای گاوداران حدود یک هزار و 660 تومان است که با مصوبه دولت کارخانه دارانی که تا قبل از مصوبه، شیر را کیلویی یک هزار و 200 خریداری می کردند نرخ را به یک هزار و 100 رساندند.

عضو اتحادیه انجمن صنفی گاوداران کشور تاکید کرد: این وضعیت در حالی روی می‌دهد که نرخ علوفه و دیگر مواد مورد نیاز گاوداری‌ها بیش از دو برابر افزایش داشته است.

در ادامه این نشست عضو کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر نیز گفت: نهاده های دامی با ارز مرجع چند برابر افزایش قیمت داشته به گونه‌ای که در حال حاضر جو و ذرت از کیلویی 600 تومان به یک هزار تومان، سویا کیلویی یک هزار و 750 تومان، یونجه از کیلویی 400 تومان به 800 تومان و ذرت علوفه ای از کیلویی 95 تومان به 195 تومان افزایش قیمت داشته است.

حسن الهی تاکید کرد: شرایط به گونه ای شده که گاوداران باید برای ادامه فعالیت‌های خود دام خود را به کشتارگاه بفرستند تا بتوانند کسب درآمد کنند.

وی افزود: تولید شیر در استان فارس روبه نابودی است زیرا امروز نمی توانیم با این وضعیت گاوداری ها را اداره کنیم.

اما عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در ادامه این نشست نیز گفت: هزینه‌های دامداران نسبت به سال گذشته دو برابر شده و با این وضعیت نمی توان انتظار داشت که دامدار فعالیت خود را ادامه دهد.

سیامک پارسایی تاکید کرد: در تمام دنیا نرخ شیر 70 درصد نرخ لبنیات است و با این قانون اگر کارخانه داران شیر را کیلویی یک هزار و 100 خریداری می کنند باید یک کیلو ماست را به قیمت یک هزار و 600 بفروش برسانند.

عضو انجمن صنفی دامداران استان فارس افزود: زمانیکه کارخانه دار حاضر نیست مصوبه و دستور دولت را اجرایی کند دستگاه های نظارتی باید وارد کار شوند.

پارسایی یادآور شد: به وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایت کردیم اما پاسخی که آنها به ما دادند نبود قانون برای مقابله با کم خرید کردن است.

وی تصریح کرد: امروز زحمت تولید شیر بر دوش گاوداران است اما سود این کار به جیب کارخانه داران می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج تاکید کرد: در تمام دنیا دولت به تولید کننده یارانه می دهد اما در کشور ما تولید کنندگان شیر در حال یارانه دادن به کارخانه های لبنی و دولت هستند.

کد خبر 2386421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha