۳۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۲

ولی نصر در نیویورک تایمز نوشت:

تأثیر انتخابات کنگره آمریکا و خبرگان ایران بر مذاکرات هسته ای/ احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

تأثیر انتخابات کنگره آمریکا و خبرگان ایران بر مذاکرات هسته ای/ احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

یکی از اساتید مطرح دانشگاه جان هاپکینز در مقاله ای با عنوان "توافق با ایران الان یا هیچوقت" با اشاره به وضعیت موجود در آمریکا و ایران عنوان داشت که فرصت فعلی بهترین موقعیت ممکن برای رسیدن به توافق جامع هسته ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "ولی نصر" در مقاله خود که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده می نویسد: چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم تقویم انتخابات در آمریکا و ایران، مذاکرات را به سمت برنامه هسته ای ایران سوق می دهد. اول آنکه یک پیش بینی آسان آن است که انتظار داشته باشیم تا فرصت باقی مانده تا روز انتخابات در آمریکا (انتخابات میان دوره ای کنگره) هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشود. اما بعد از آن ریتم روند مربط به برنامه هسته ای ایران سریعتر خواهد بود و بهتر آن است که اگر ما خواهان توافق با ایران هستیم آن را انجام بدهیم.

ساعت از آن رو در مورد روز انتخابات کنگره (چهارم نوامبر) به سرعت حرکت می کند که تاریخ 24 نوامبر زمانی است که برای رسیدن به توافق جامع هسته ای تعیین شده است. اما تا زمان انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکائی ها نمی توانند یک وعده "ریسکی" بدهند و ایرانی ها نیز نمی توانند به واسطه این وعده ریسکی واکنش مناسبی را نشان بدهند زیرا نمی دانند که توازن قوا میان جمهوریخواهان و دموکرات ها در کنگره به چه صورت خواهد بود.

در ایران نیز در حدود یک سال دیگر شاهد برگزاری انتخابات مجلس خبرگان خواهیم بود. ممکن است با توجه به احتمال تغییر اعضای این نهاد مهم این موضوع نیز بر مذاکرات هسته ای تأثیر بگذارد.

در ادامه این تحلیل آمده است: این ابرهای طوفانی با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات در هر دو کشور موجب شده اند که فضای دیپلماتیک کمی برای مانور وجود داشته باشد اما با این وجود این دو انتخابات از یکدیگر متمایز هستند و ممکن است در میان فصل انتخابات در آمریکا و ایران یک پیشنهاد جدید برای توافق مطرح شود. این یک بازی پیچیده است زیرا، انتخابات بر مذاکرات تاثیر دارند و میزان پیشرفت گفتگوها نظر رای دهندگان را مشخص می کند. در این میان هر یک از دو طرف (ایران و امریکا) در محاسبات خود نه تنها باید به واکنش های داخلی در مورد توافق نهایی فکر کند بلکه باید این موضوع را نیز مد نظر قرار دهد که توافق موجب تقویت موضع جناحی در کشور مقابل می شود که در مذاکرات و یا موارد دیگر شریک مناسب تری است.

ولی نصر در ادامه به تقویم انتخابات اشاره کرده و می نویسد: آمریکا از همان زمانی که زمان رسیدن به توافق جامع را 24 نوامبر تعیین کرد این مذکرات را به انتخابات گره زد. پیش بینی ها در این رابطه از این موضوع حکایت دارند زمانیکه ترکیب کنگره آتی آمریکا مشخص شود مذاکره کنندگان ایرانی که فکر می کنند با رسیدن به توافق جامع تحریم های این کشور نیز لغو شده و اقتصاد ایران رشد می کند این فرصت را دارند که به رای دهندگان ایرانی نشان دهند که اقتصاد کشورشان در حال رشد است. اگر جمهوریخواهان همانطور که پیش بینی می شود عمل کنند (مخالفت با توافق و لغو تحریم ها) آنگاه دولت اوباما تلاش خواهد کرد تا هر چه سریعتر با ایران به توافق برسد و این کار را پیش از آغاز به کار کنگره جدید یعنی قبل از تاریخ اول ژانویه به انجام برساند. بر همین اساس بهترین فرصت برای رسیدن به توافق همین چند ماه آتی است زمانی که انگیزه های سیاسی هر دو طرف برآورده شده باشد.

ولی نصر در ادامه موارد دیگری همچوت اختلافات طرفین در مورد میزان برنامه هسته ای ایران در خصوص غنی سازی و همچنین بحث های مطرح شده در مورد تصمیم اوباما برای لغو تحریم های ایران بدون مجوز کنگره نیز اشاره کرده و امکان تمدید مذاکرات تا پیش از ماه ژانویه را محتمل می داند.

کد خبر 2393942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha