۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۵۰

مهر گزارش می دهد:

عطر کربلای حسین (ع) با سیاهپوش های محتشمی در استان سمنان پیچید/ تبیین فرهنگ عاشورا توسط 612 مبلغ و مبلغه

عطر کربلای حسین (ع) با سیاهپوش های محتشمی در استان سمنان پیچید/ تبیین فرهنگ عاشورا توسط 612 مبلغ و مبلغه

شاهرود – خبرگزاری مهر: استان سمنان چند روزی است با سیاهپوش های محتشمی، خود را آماده ورود به ماه محرم، حرکت کاروان های تعزیه خوانی، علم بندان، نخل گردانی و نذورات ویژه این ماه می کند تا با قلبی شکسته و چشمانی خجل از گناه کار بودن و دستانی خالی در مراسم روضه خوانی ابا عبدالله الحسین (ع)، ندای توبه و ولایت مداری سر دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطر کربلای حسین (ع) با سیاهپوش های محتشمی در استان سمنان پیچید و خیمه های عزای حسین (ع) در تکایا و مساجد آماده پذیرایی از عزاداران در این ایام شد. تمام نقاط استان از قبل از محرم، سیاهپوش شدند، نخل ها کم کم آماده حرکت می شوند، مداحان و روحانیان خود را برای مجالس عزای امام حسین (ع) و یارانش آماده می کنند تا مجالس سینه و زنجیر زنی، نخل گردانی و مرثیه سرایی پر شور تر از سال های گذشته برگزار شود.

از جمله مراسمی که در کل استان با شور وصف ناشدنی عزاداران حسینی برگزار می شود دسته گردانی است که بعضی مناطق از ابتدای ماه محرم و در بعضی مناطق از شب ششم به بعد، دسته جات عزاداری را به خارج از مساجد، تکایا و حسینیه ها می کشاند و به سوگواری عزادارن شور و حالی ملکوتی می بخشد.

اجرای مراسم سنتی پوش در تکیه زنجیری شاهرود

نخل گردانی، علم بندان، حمل علامت و تعزیه خوانی آیین مشترک مردم استان سمنان در ماه محرم

اوج مراسم عزاداری دهه اول محرم روزهای تاسوعا و عاشوراست که علامت، علم، نخل و دیگر نشانه های عزاداری همراه دسته های عزادار به حرکت در می آید و توزیع نذورات در بین مردم به غایت می رسد و همه مردم برای نشان دادن عشق و ارادت خالصانه خود به سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) از هیچ کاری حتی تمیز کردن خیابان ها برای عبور دسته های عزادار ابا نمی کنند.

از دیگر رسوم مشترک که با اندک تفاوتی در زمان و نحوه اجرا در کل استان سمنان برگزارش می شود علم بندان است، همه اقشار از زن و مرد، کودک و جوان برای برآورده شدن حاجات خود در این مراسم شرکت کرده و نذورات خود از پول و پارچه را به علم می بندند به طوریکه بدنه علم به صورت کامل پوشیده می شود، بعد علم را با احترام بلند می کنند و در میان صلوات عزادارن و پخش نذری علم را حرکت داده و در جای مخصوص خود قرار می دهند.

رسم مشترک دیگری که در این ایام از اهمیت بالایی برخوردار است، آئین نخل گردانی است، در این آئین، نخل را که نماد تابوت امام حسین (ع) است با پارچه های سبز و مشکی می پوشانند و تصاویر امامان، شهدا و آینه به آن می آویزند و با اندک تفاوت زمانی در روزهای دهم و یازدهم به نشانه تشییع پیکر آن امام همام حمل می کنند.

تعزیه خوانی نیز از دیگر روش های عزاداری در ماه محرم و صفر است که در بیشتر مجالس تعزیه اعم از تکایا، مساجد، حسینیه ها و ... برگزار می شود. امام خوان، شمر خوان، بچه خوان، حر، عباس، علی اکبر و غیره از تعزیه خوانان هستند که وقایع و حوادث کربلا را با شیوه ای خاص در معرض دید عزاداران قرار می دهند.

غروب عاشورا هم سراسر استان سمنان، عزادارن حسینی شام غریبان شهدای کربلا را به ماتم می نشینند و بعد از ادای نماز مغرب و عشا در تاریکی همراه دسته های عزاداری در شهرها حرکت می کنند و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) و کاروان اسرای کربلا را می خوانند.

اسلام در دوران امام حسین (ع) به ملعبه دست معاویه تبدیل شده بود

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که دوره امامت امام حسین (ع) همزمان با شکسته شدن اسلام با انحرافات، کج روی ها و بدعت های حاکم بود گفت: اسلام در این دوران از درون تهی شده و پوسته ای بیش از آن باقی نمانده و به ملعبه ای در دستان معاویه تبدیل شده بود.

حجت الاسلام علی شکری با تاکید بر این که هر اندازه مسلمانان از عصر پيامبر (ص) دور مي شدند، خوي و خصلت مسلماني را بيشتر فراموش مي كردند و سيرت هاي عصر جاهلي به تدريج بين آنان زنده مي شد افزود: در چنين شرايطي، امام حسين (ع) هنگامي كه با خبر شد يزيد خليفه مسلمانان شده نداي هشدار و خطر برآورد و با تأسف فرمود "اِنا لِله و انا اليه راجعون و علي الاسلام السلام، اذ قد بليت الامه براع مثل يزيد"، "فاتحه اسلام را بايد خواند زماني كه امت اسلام خليفه اي مانند يزيد داشته باشد".

وی با بیان این مطلب که دراين زمان لازم بود امام حسين(ع) براي بيداري و آگاه ساختن اين مردم به خواب رفته و غفلت زده، حركتي انجام دهد و به پا خيزد خاطر نشان کرد: امام هدف خود از این قیام را نه خود خواهي و سركشي و هوسراني و نه براي ايجاد فساد و ستمگري بلکه امت جدش معرفی کرد.

اجرای مراسم سنتی پوش در تکیه زنجیری شاهرود

امام حسین (ع) زیر بار ستم نرفتن را برای همه نسل ها در همه زمان ها به ارمغان آورد

این عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با تاکید بر این که با شعار زنده كردن سيره رسول خدا (ص) بايد خط بطلاني بر بدعت ها و كج روي ها و فتنه هايي كه در جامعه اسلام به وجود آمده بود، كشيده مي شد تصریح کرد: امام حسین (ع) با نهضت عاشورا زمينه حركت را براي همه نسل ها و عصرها پديد آورد.

شکری با اشاره به این که از سال ۶۱ هجری نه تنها آتش دروني امت اسلامي به سردي نگراييده، بلكه هر روز شعله هاي آن افروخته تر شده عنوان کرد: امام حسین (ع) پیام زیر بار ستم نرفتن را برای همه نسل ها در همه زمان ها به ارمغان آورد.

وی زنده نگه داشتن ارزش ها و فرهنگ قیام کربلا را در جامعه ضروری دانست و اذعان داشت: به همین منظور 612 مبلغ و مبلغه برای انجام این رسالت بزرگ به سراسر استان سمنان اعزام شده اند که از این تعداد 146 نفر مبلغه و 466 مبلغ هستند.

بر عملکرد روحانیان اعزامی نظارت می‏شود

به گفته رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی استان سمنان، از این تعداد مبلغ اعزامی 66 مبلغ و 16 مبلغه از دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، دو مبلغ از اوقاف و امور خیریه، 398 مبلغ بومی و 130 مبلغه بومی هستند.

شکری با بیان اینکه امسال از سوی منبرخانه ها نیز متقاضی زیادی برای اعزام روحانی داشتیم تصریح کرد: این مبلغان اعزامی در 512 مسجد و تکیه به تبیین فرهنگ عاشورا و دلایل وقوع حادثه کربلا خواهند پرداخت.

وی ضمن تاکید بر اینکه بر عملکرد روحانیان اعزامی نظارت می‏شود، گفت: یکی از مسائلی که در ارتباط با وظائف نهاد اعزام کننده باید به آن پرداخته شود، ارزیابی مبلغان و فرآیند تبلیغ در حین و پس از تبلیغ است.

اعزام روحانی در طرح هجرت

سوق یافتن سوگواران حسینی به سمت ارزش ها و پیام عاشورا از برکات این نهضت

رئیس حوزه علمیه ولی عصر (عج) شهرستان شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به این که سوگ به معنی مصیبت، غم، اندوه و ماتم و صفتی مرکب از سوگ و وار به معنی مصیبت زده و صاحب ماتم است اذعان داشت: سوگواری بر امام حسین (ع) دارای آثار و برکات بسیار زیادی است که اگر آن ها را بشناسیم و در مسیرش قدم برداریم هرگز به ضعف و زبونی در مقابل دشمنان گرفتار نخواهیم شد.

حجت الاسلام حمید عبداللهیان مبارزه با ستم و ستمگر، طرفداری از مظلوم، احیای ارزش ها، هدایت مردم، ایجاد معنویت در جامعه، انتقال فرهنگی، الگو دهی و ... را از جمله آثار و برکات قیام کربلا دانست و ابراز داشت: کسانی که مجلس سوگواری امام حسین (ع) را برپا کرده و آن ها که در این مجالس شرکت می کنند به حق بیزاری خود از ستم و ستمگر را اعلام کرده و از روشی که امام برگزید حمایت می کنند.

وی سوق یافتن سوگواران حسینی به سمت ارزش ها و پیام های عاشورای حسینی را از برکات این نهضت خواند و ادامه داد: قیام امام حسین (ع) برای جهت بخشیدن به مردم بود، وقتی دید مردم ز هياهوي تبليغات دشمنان و حاكمان فاسق دچار سرگرداني شده اند، حاضر شد با ريختن خونش مردم را از حيرت گمراهي نجات دهد.

کم رنگ شدن عزاداری امام حسین(ع) باعث انقطاع فرهنگی و بی هویتی جامعه اسلامی می شود

رئیس حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شاهرود زندگی در جامعه امروزی را باعث دور شدن از معنویت و صفای باطن معرفی و از آثار و برکات مجلس عزاداری امام حسین (ع)، قرار گرفتن شوگواران در هوای دیگر و بدست آوردن صفا و معنویت خاص در قلوب آن ها خواند.

عبداللهیان با تاکید بر این که کم رنگ شدن عزاداری امام حسین (ع) باعث انقطاع فرهنگی و بی هویتی جامعه اسلامی می شود ابراز داشت: در قيام كربلا الگوهايي براي تمام افراد، زن و مرد، پير و جوان وجود دارد، از پيرمرداني چون حبيب بن مظاهر، جواناني چون ابوالفضل و علي اكبر، نوجواناني چون حضرت قاسم و حتي كودكاني چون حضرت علي اصغر؛ همچنين در نهضت كربلا براي زنان الگوهايي چون حضرت زينب، رباب و ام وهب وجود دارد.

اراک در آستانه محرم

امروز شهروند حق مدار جانشین شهروندان صرفا تکلیف مدار شده اند

یک کارشناس مذهبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که امر به خوبى ها و نهى از بدى ها دو اصل پذیرفته شده همه اقوام و ملل مختلف در طول تاریخ زندگى انسان ها بوده است گفت: این دو اصل در بردارنده منافع انسان ها و منطبق با عقل و فطرت اند.

حجت الاسلام جواد عرب اسدی با بیان این مطلب که افراد یک جامعه سالم مانند اعضاى بدن، در راه زندگى اجتماعى و ایجاد حیات صحیح انسانى سهیم و شریکند و هیچ یک نمى تواند در برابر قوت ها و کاستى هاى جامعه بى تفاوت باشد افزود: به همین دلیل مسئله نظارت همگانى، امر به معروف و نهى از منکر، براى جلوگیرى از فساد و سوق دادن جامعه به سوى اصلاح جایگاه ضرورتی خود را به نمایش می گذارد.

وی با تاکید بر این که امروزه شهروند حق مدار که لازمه تامین امنیت اش رهایى از ترس و نیاز و مشارکت فعالانه در امور جامعه است، به جاى شهروند صرفا تکلیف مدار نشسته خاطر نشان کرد: مسئولیت پذیرى فعالانه و داوطلبانه شهروند آگاه رکن اصلى تامین امنیت انسانى، اجتماعى و توسعه پایدار ملى در دنیاى کنونى است و امر به معروف و نهى از منکر، مهم ترین بستر سیاسى- اجتماعى است که این امر را محقق مى سازد.

امر به معروف و نهی از منکر راه رسیدن به مفهوم واقعی توسعه پایدار ملی

این کارشناس مذهبی زنده نگه داشتن فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر را بزرگترین هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به مفهوم واقعی توسعه پایدار ملی باید ملت مسلمان داوطلبانه در مسئولیت هاى اجتماعى مشارکت فعال داشته، فعال و حق مدار، ناظر و مراقب همه امورى که پیرامون آن ها اتفاق مى افتد باشند که در فقه اسلامى تحت عنوان امر به معروف و نهى از منکر مطرح شده است.

عرب اسدی مهم ترین مبانى تفکر سیاسى یک مسلمان را اعتقاد به این دو فریضه خواند و تاکید کرد: اهمیت این فریضه به قدری است  که از مهم ترین فرایضى است که وجوب کفایى آن ضرورى دین شناخته شده و ضامن بقاى اسلام است.

وی همین وجهه اهمیت را مبنای عمل دینی امام حسین (ع) به اعتقادات و باورهای دینی در قیام کربلا و شکل گیری تاسوعا و عاشورای حسینی معرفی و عنوان کرد: پیوند سرنوشت انسان ها به یکدیگر باعث می شود تخلف و انحراف یک فرد در کل جامعه تاثیر گذاشته و آن را به انحراف بکشاند و امام (ع) برای جلوگیری از چنین انحرافی پا به میدان قیام حق علیه باطل گذاشت و از جان خود برای به بیراه کشیده نشدن سرنوشت مسلمانان و شیعیان مایه گذاشت.

کد خبر 2409493

برچسب‌ها