۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۲۹

حضور پررنگ ایران در جوایز اسکرین آسیاپاسیفیک/ 5 فیلم نامزد شدند

حضور پررنگ ایران در جوایز اسکرین آسیاپاسیفیک/ 5 فیلم نامزد شدند

هشتمین جوایز اسکرین پاسیفیک آسیا (APSA) فهرست‌ اسامی نامزدهایش را مشتمل بر نام پنج فیلم ایرانی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت جایزه APSA، فهرست نامزدهای جوایز اسکرین پاسیفیک آسیا دربرگیرنده 36 فیلم از 21 کشور آسیایی و پاسیفیک نشان دهنده برجسته ترین فیلم‌های این مناطق است. ایران با دارا بودن پنج نامزد در این میان با فاصله کمی به دنبال جمهوری چین و فدراسیون روسیه قرار دارد که هر یک 6 نامزد در این فهرست‌ها دارند.

در این میان «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان در دو بخش نامزد دریافت جایزه شده است که شامل بهترین فیلم بلند و بهترین بازیگر مرد برای بازی نوید محمودزاده است.

در بخش بهترین فیلم بلند، «عصبانی نیستم» با فیلم‌های «خواب زمستانی» فیلمی از ترکیه، فرانسه و آلمان، «لویاتان» از روسیه، «مالکان» از قزاقستان و «خاطرات بر سنگ» از کردستان عراق رقابت می کند.

رخشان بنی‌اعتماد با فیلم «قصه‌ها» در بخش دستاوردهای کارگردانی نامزد دریافت جایزه شده است. او پیش از این یک بار دیگر جایزه اسکرین آسیا پاسیفیک را دریافت کرده است.

در بخش بهترین بازیگر، از جمله بازیگران زنی که نامزد دریافت جایزه شده‌اند مریلا زارعی است که برای بازی در «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار نامزد دریافت این جایزه شده است.

نیما جوادی نیز برای بازی در فیلم «ملبورن» در بخش بهترین فیلمنامه نامزد دریافت جایزه شده است.

مراسم اعلام اسامی برندگان و اهدای جوایز 11 دسامبر در بریسبن برگزار می شود.

این در حالی است که امسال اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی به عنوان رییس گروه داوران بخش رقابتی فیلم بلند انتخاب شده است. فرهادی که تاکنون سه بار به عنوان برنده جایزه اسکرین انتخاب شده و جوایز بهترین فیلمنامه و جایزه بزرگ داوران را برای فیلم «درباره الی» در سال 2009 گرفته، جایزه بهترین فیلم را نیز برای «جدایی» در سال 2011 از این جشنواره در کارنامه‌اش دارد. فیلم‌های فرهادی تاکنون و در ظرف هفت سال اخیر، در مجموع 10 بار نامزدی دریافت جایزه این جشنواره سینمایی را به دست آورده اند.

فرهادی سومین ایرانی است که در هیات داوران این جوایز جای می گیرد و پیش از او جعفر پناهی و تهمینه میلانی داور این جشنواره شده بودند.

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک در استرالیا که سومین دوره آن در سال ۲۰۰۹ بر‌گزار شد، با جشنواره سینمایی آسیا پاسیفیک که تاکنون 56 دوره آن برگزار شده فرق دارد و این دو برنامه هنری که تقریبا یک حوزه جغرافیایی را مورد توجه قرار داده اند، با هم رقابت دارند.

این جشنواره از سوی کویینزلند و استرالیا ترتیب داده شده تا فیلم ها، بازیگران، کارگردانان و فرهنگ آسیا-پاسیفیک را به مخاطبان جهانی معرفی کند. یونسکو نیز از حامیان این جوایز برای معرفی فرهنگی این منطقه از جهان از طریق رسانه فیلم است.

این برنامه اولین بار در سال 2007 شروع به کار کرد و با همکاری یونسکو و فدراسیون بین الملی فیاپف کلید خورد. فیلم های 70 کشور از منطقه آسیا-پاسیفیک در این رویداد هنری بررسی می‌شوند.

این جوایز در چهار بخش فیلم بلند، فیلم بلند انیمیشن، فیلم بلند کودکان و فیلم بلند مستند به بررسی برترین ها می پردازد و جوایز خود را به بهترین فیلم بلند، بهترین فیلم انیمیشین بلند، بهترین فیلم بلند مستند، بهترین فیلم بلند کودکان، دستاورد در کارگردانی، بهترین فیلمنامه، دستاورد در فیلمبرداری، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن اهدا می کند. این جوایز علاوه بر این شامل سه جایزه ویژه نیز هست که شامل جایزه فیاپف به بهترین فیلم از منطقه آسیا-پاسیفیک، جایزه یونسکو برای مشارکت و معرفی فرهنگی از طریق فیلم و جایزه بزرگ داوران می شود.

 

کد خبر 2411350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha