۸ آبان ۱۳۹۳، ۹:۰۵

عباسی‌راد در گفتگو با مهر:

كشت نهال‌های مقاوم در 150هكتار از بیابان‌های جنوب دامغان/ مبارزه با شن‌های روان تشدید می‌شود

كشت نهال‌های مقاوم در 150هكتار از بیابان‌های جنوب دامغان/ مبارزه با شن‌های روان تشدید می‌شود

دامغان – خبرگزاري مهر: مسئول واحد بيابان اداره منابع طبيعی و آبخيزداری شهرستان دامغان از آغاز كاشت نهال‌های بيابانی در جنوب اين شهرستان خبر داد و گفت: این نهال‌ها در زمينی به مساحت 150 هكتار و از نوع تاغ، آتريپلكس، قره داغ و گز بوده است.

علی اكبر عباسی‌راد در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه هر ساله با شروع فصل سرما و در راستای احیا و اصلاح اراضی بیابانی و جلوگیری از فرسایش بادی و ممانعت از هجوم ماسه‌های روان به اراضی کشاورزی و مسکونی اقدامات ویژه‌ای توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: در راستای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور برای جلوگیری از هجوم ماسه‌های روان به مزارع كشاورزی و جاده‌های مواصلاتی در منطقه سلطانیه، كاشت نهال‌های بیابانی آغاز شد.

وی تصریح كرد: نهال‌های بیابانی در زمینی به مساحت ۱۵۰ هكتار و از گونه‌های مقاوم و بیابانی شامل تاغ، آتریپلكس، قره داغ و گز كاشته شده است.

مسئول واحد بیابان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان خاطرنشان کرد: از آنجا كه این شهرستان دارای ۶۷۱ هزار هكتار اراضی بیابانی است، تاكنون حدود ۵۳۲ هزار هكتار از این راضی تحت بذرپاشی و نهالكاری قرار گرفته است.

عباسی راد یادآور شد: برای كاشت نهال‌های بیابانی در جنوب دامغان یك میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی صرف و هزینه شده است.

وی اظهار داشت: نظر به اینكه حدود نیمی از وسعت شهرستان دامغان را بیابان و كویر تشكیل می دهد لذا در طول چهار دهه فعالیت‌های تثبیت شن و بیابان زدایی به عنوان یك اقدام اساسی و زیربنایی در راستای حفاظت از مراكز زیستی، صنعتی، كشاورزی، تاسیسات، راه‌ها و سایر مراكز زیربنایی به عنوان اقدامات بسترساز و پیش نیاز و اجرای اغلب برنامه های عمرانی و توسعه در سطح ۵۶۰ هزار هكتار به اجرا درآمده است.

مسئول واحد بیابان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان به پروژه‌های اولویت دار و درحال اجرا در حوزه بیابان اشاره داشت و افزود: آبیاری و مراقبت در سطح ۳۰۰ هكتار، نهالكاری در سطح ۱۰۰ هكتار، سمپاشی در سطح ۱۰۰ هكتار، حفاظت در سطح سه هزار هكتار، تولید نهال گونه‌های بیابانی به تعداد ۲۰ هزار اصله، جمع آوری بذر به میزان ۱۰۰ هكتار و اجرای طرح ترسیب كربن در سطح ۵۳ هزار هكتار از مهمترین پروژه‌های اولویت دار و درحال اجرا از سوی این اداره بیان كرد.

عباسی راد در خاتمه گفت: پروژه های اولویت دار بیابان در مناطق سلطانیه، سبحان، حسن آباد، هفت تن و سركویر در جنوب شهرستان دامغان در حال اجرا است.

کد خبر 2411686