۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶

در گفتگو با مهر عنوان شد:

تلاش شهرداری تبریز برای تکمیل رینک دوم ترافیکی شهر/ افزایش همکاری ها با دانشگاه تبریز

تلاش شهرداری تبریز برای تکمیل رینک دوم ترافیکی شهر/ افزایش همکاری ها با دانشگاه تبریز

تبریز- خبرگزاری مهر: معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز از تلاش این مجموعه برای تکمیل رینک دوم ترافیکی شهر خبر داد.

محبوب عبدالله پور درگفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رینک دوم کمربندی میانی تبریز گفت: هم اکنون هفت تقاطع غیر همسطح از رینک دوم تبریز باقی مانده است که با تکمیل این تقاطع ها رینک دوم ترافیکی تبریز نیز تکمیل می شود و می توان باکامل شدن آن شاهد حل بسیاری از مشکلات ترافیکی تبریز بود.

وی ادامه داد: تکمیل رینک دوم ترافیکی تبریز امری ضروری است که با تکمیل طرح میدان بزرگ آذربایجان تغییر محسوسی در ترافیک شهر تبریز به وجود خواهد آمد.

عبدالله پور با اشاره به اینکه در گذشته در خصوص اتمام و توسعه رینک دوم تبریز کار بخصوصی انجام نگرفته است گفت: باتمام رینک دوم کمربندی میانی تبریز و اتصال قطعات باقی مانده این رینک به میدان آذربایجان و اتوبان پاسداران تاثیر فرامنطقه ای در ترافیک تبریز بوجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: رینک میانی تبریز از پاسداران، توانیر، پل کابلی، میدان افلاک نما، کمربندی میانی، شروع شده و ناتمام مانده است که با اجرای چند طرح تبادل غیرهمسطح در مسیر این رینک این مسیر حیاتی ترافیک تبریز تکمیل می شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز ادامه داد: قسمت جنوبی این رینک ترافیکی در مسیر آخر امامیه، منظریه جلالیه، رسالت، لاله، آخونی و معلم امتداد یافته و به میدان آذربایجان و اتوبان پاسداران متصل خواهد شد.

وی با اعلام اینکه با پایان یافتن مراحل مطالعاتی، عملیات اجرایی پروژه عظیم میدان آذربایجان امسال آغاز می‌شود، گفت: مطالعات فنی و کارشناسی پروژه میدان آذربایجان هم‌اکنون در مراحل نهایی است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز میدان آذربایجان را از بزرگترین میادین کشور، خواند و افزود: با توجه به پیش‌بینی احداث ایستگاه خط ۴ قطار شهری در مسیر اجرای پروژه میدان آذربایجان، هم‌اکنون مشاور ترافیکی این پروژه در حال تبادل اطلاعات فنی و ترافیکی با کارشناسان و مشاوران فنی خط چهار مترو است.

وی ادامه داد: با تصویب این فاز، تهیه نقشه‌های اجرایی پروژه میدان آذربایجان، آغاز می‌شود که اعتبار اختصاص یافته برای اجرای این پروژه بزرگ در سال جاری، ۴۰ میلیارد ریال بوده و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی آن، همزمان با دهه فجر سال جاری، آغاز شود.

عبدالله پور با اشاره به برخی ویژگی های این میدان گفت: میدان آذربایجان با وسعت یک ‌ونیم برابر میدان آزادی تهران، یکی از بزرگترین میادین اصلی کشور است که در طرح جدید این میدان که با محوریت دسترسی به چهار مسیر بلوار شهید بابایی، اتوبان پاسداران، بلوار آذربایجان و بلوار ستارخان از طریق خطوط رفت و برگشت منتشر شده است، سه رمپ "پاسداران–آذربایجان"، "بابایی-آذربایجان" و " آذربایجان- بابایی" در قالب مسیرهای طبقاتی و همچنین آکس مسیر عبور تراموا، عابرپیاده و دوچرخه در محدوده مرکزی میدان، پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: مردم تبریز در طول تاریخ دو بار در میدان آذربایجان در راه دفاع از شهر به جنگ پرداخته اند که این موضوع در احداث پروژه عظیم میدان آذربایجان لحاظ خواهد شد.

عبدالله پور افزود: مردم تبریز یک قرن پیش در زمان لشگرکشی روسیه به تبریز و بعد از گذشتن لشگر روس از پل" آجی چای" در این مکان رودروی آنان ایستادند و از شهرشان دفاع کردند و یک بار نیز در زمان مشروطه این مکان میدان نبرد مشروطه خواهان و قوای دولتی و ضد مشروطه بود.

وی در ادامه همچنین از احداث سه مخزن آب خام در تبریز خبر داد و گفت: آبیاری فضای سبز به شیوه فعلی و با استفاده از تانکر موجب پرت ۵۰ درصدی آب می شود و در راستای حل این مشکل ایجاد شبکه آب خام در سطح شهر و آبیاری تحت فشار فضای سبز در تبریز در دستور کار قرار دارد.

عبدالله پور با تاکید بر اینکه تنها راه عملی جلوگیری از هدر رفتن آب خام و استفاده بهینه از این منابع، آبیاری قطره ای و تحت فشار و احداث شبکه آب خام می باشد گفت: با احداث سه مخزن آب خام و انجام مطالعات ایجاد شبکه آب خام به دنبال استفاده بهینه از منابع محدود آبی با استفاده از پتانسیل های منطقه هستیم.


مرکز کنترل ترافیک تبریز

همکاری نزدیک شهرداری با دانشگاه تبریز در زمینه مشاوره علمی

وی با اشاره به همکاری های دوجانبه میان شهرداری و دانشگاه تبریز گفت: هم اکنون در شهرداری به امر مطالعه و مشاوره اهمیت ویژه ای می دهیم که در این راستا استفاده از نظرات صاحبان اندیشه و استاتید دانشگاهی و دانشجویان امری ضروری است.

عبدالله پور ادامه داد: اخیرا تفاهمنامه هایی با دانشگاه تبریز بسته شده است که قصد داریم آن ها را به قرارداد تبدیل کنیم تا از تجربیات علمی آن ها در این مجموعه بهره ببریم.

وی با بیان اینکه هم اکنون دانشگاه ها باید با استفاده از خدمات خود درآمدزایی بکنند، گفت: در این خصوص قصد داریم از دانشگاه تبریز بخواهیم تا در معرفی شاخص های مناسب یک کلانشهر بزرگ یاری گر این مجموعه باشند تا با استفاده از این نظرات در جهت تعریف پروژه های عمرانی حدید اقدام کنیم.

معاون شهردار کلانشهر تبریز در ادامه با اشاره به مشکلات آسفالت تبریز نیز گفت: بتن غلتکی معمولا در  سازه های حجیم مانند مسیر های پر تردد که اغلب خودروها در یک مسیر مشخص تردد می کنند کاربرد دارد و برای اجرای آن از ماشین آلات راهسازی و عملیات خاکی استفاده می شود .

وی در ادامه افزود : عمده مشکل مسیر بی آر تی تبریز جمع شدن آسفالت در کناره های خیابان بود که این امر هم جلوه نمای مناسبی نداشت و هم موجب بروز مشکلات متعددی برای همشهریان و رانندگان اتوبوسها می شد .

عبدالله پور ضمن اشاره به مشکل عدم زیر سازی مناسب در مسیر بی آرتی گفت : عمده دلیل اصلی تجمیع آسفالت در کناره های خیابان برمی گردد به کم عرض بودن مسیر بی آر تی و عدم زیر سازی مناسب چرا که تردد متداوم چرخ های اتوبوسها در یک مسیر مشخص دلیل اصلی تجمیع آسفالتها در کناره های خیابان است .

وی ادامه داد: معاونت فنی عمرانی شهرداری با تحقیقات به عمل آورده از فرودگاه های شهید مدنی تبریز و مهرآباد تهران بر آن تصمیم رسید تا مسیر بی آرتی تبریز را هم با زیر سازی اصولی از بتن غلتکی استفاده نماید .

وی همچنین گفت : روش اجرای بتن غلتکی در مقایسه با بتن متعارف، امکان دستیابی به سرعت زیادتری را فراهم می سازد که مزایای اقتصادی چون صرفه جویی در قیمت واحد حجم بتن و کاهشی قابل ملاحظه در زمان ساخت و همچنین در قالب بندی را در پی خواهد داشت .

معاون فنی عمرانی شهرداری تبریز اظهار امیدواری کرد که با روش به کار رفته در زیر سازی مسیر بی آرتی مشکل تجمیع آسفالت برای همیشه حل خواهد شد.

معاون شهردار تبریز در پایان گفت: اجرای پروژه های عمرانی قطعا باعث زحمت و اذیت مردم می شود اما باید مردم آستانه تحمل خود را بالا ببرند چون اجرای یک پروژه به صورت اصولی زمانبر می باشد با اینحال از شهروندانی که در طول مدت اجرای پروژه های عمرانی دچار زحمت و اذیت می شوند، عذرخواهی می کنیم

--------------------------------

گفتگو: فائزه زنجانی

کد خبر 2412063