۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۴۶

مهر گزارش می‌دهد؛

محققان پژوهشكده بوعلی مشهد در مسیر توسعه علمی كشور/ تحقق شعار "ما می‌توانیم"

محققان پژوهشكده بوعلی مشهد در مسیر توسعه علمی كشور/ تحقق شعار "ما می‌توانیم"

مشهد - خبرگزاری مهر: تحول نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشكی مشهد با نگاه ویژه به آموزش و پژوهش همراه شده و پژوهشگران پژوهشكده بوعلی در راستای پر كردن خلا پژوهش و در مسیر تحقق اهداف علمی كشور گام‌های مهمی را بر داشتند تا شعار "ما می‌توانیم" را محقق کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تولید نانو داروی ضدسرطان "سینا دوكسوزوم"، داروی ضدسرطان "كور كومین"، پماد "سینا آمفولیش" موثر در درمان سالك از مهم ترین محصولات پژوهشكده بوعلی و گوشه ای از تلاش محققان این مركز به شمار می رود و در این واحد پژوهشی برتر تاكنون 17 اختراع به ثبت رسیده و 15 اختراع نیز در دست ساخت است.

تولید لنزهای دارورسان چشمی برای اولین بار در كشور

همچنین از تحقیقات در حال انجام در پژوهشكده بوعلی طرحی قالب لنز برای اولین بار در كشور است كه عضو هیئت علمی پژوهشكده بوعلی دكتر احمد مهاجری در این خصوص به مهر می‌گوید: طرحی برای تهیه لنزهای دارورسان چشمی در دست پژوهش داریم كه كارجدیدی است.

مهاجری می‌افزاید: تولید لنز در داخل كشور پیش از این اتفاق نیفتاده و با طراحی این قالب تهیه لنز به خودكفایی برای تولید لنز در كشور خواهیم رسید.

وی ادامه می‌دهد: هدف بعدی از تهیه این لنزها كاربرد داروسانی به چشم است كه داروهای چشمی در این لنزها ممزوج شده و جذب چشم می‌شوند.

این محقق در توضیح یك فعالیت پژوهشی دیگر در این پژوهشكده می گوید: سموم موجود در مواد غذایی در این پژوهشكده مورد آنالیز قرار می‌گیرند و این تحقیق می‌تواند به معاونت غذا و دارو و صنایع غذایی در اندازه گیری میزان سموم در مواد مختلف غذایی كمك كند.

مهاجری توضیح می‌دهد: به‌عنوان مثال در شیرهای مورد مصرف در جامعه ممكن است میزان آنتی بیوتیك بیش از حد مجاز باشد كه با سنجش این سموم بسیاری از عواقب بروز بیماریها در جامعه پیشگیری خواهد شد.

این پژوهشگر با ابراز تاسف گفت: در برخی از صیفی جات مانند گوجه فرنگی و خیار سم "دی آزی نونگ" وجود دارد كه در تهیه رب توسط كارخانه‌ها سم موجود در گوجه فرنگی از بین نمی‌رود و البته پایین تر از حد هشدار در این محصولات وجود دارد، لذا استفاده از رب های سنتی تولید شده در منازل توصیه می شود.

تولید نانوداروها

مدیر پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می كند: تولید نانو داروهای ضد سرطان و ابداع سیستم های نوین ژن درمانی از مهمترین برنامه های این مركز به شمار می روند.

محمدرمضانی می‌افزاید: سینا كوركومین داروی دیگر تولید شده جزو فعال گیاه زردچوبه است كه اثرات ضد التهابی، ضد توموری و آنتی اكسیدانی دارد و عنوان تركیب ضد تكثیر سلولهای سرطانی در كشور تولید می شود.

به گفته وی سینا كوركومین در درمان زخم، دیابت، آلزایمر، پاركینسون، بیماریهای قلبی عروقی، میكروبی، ریوی و آرتریت استفاده می شود.

رمضانی ادامه می دهد: این دارو می تواند از تشكیل لخته در عروق جلوگیری كند و نیز به عنوان پایین آورنده كلسترول و بهبود دهنده عملكرد كبد و دستگاه گوارش مصرف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر عصاره زردچوبه در فرم های خوراکی و به شکل قرص موجود است توضیح می دهد: برای تاثیر این عصاره بر روی بدن با استفاده به شکل خوراکی باید دوزهای بالایی تجویز شود که به خوبی جذب بدن نمی شود در حالی که در فرم نانو این عصاره دوز کمتر و جذب بیشتری دارد.

همچنین مدیر پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه از داروی دیگر تولید شده در این مركز به عنوان برگی دیگر از افتخارات این پژوهشكده یاد می كند و می افزاید: "سینا دوكسوزوم " اولین فرآورده نانو داروی ضد سرطان تزریقی در كشور است كه به عنوان ازبین برنده سلول های سرطانی، كوچك كننده اندازه تومور، تاخیر در رشد تومور و افزایش طول عمر بیمار در بیماریهای سرطان سینه، تخمدان پیشرفته، مولتیپل میلوما و كاپوسی سارك. مای همراه بیماران مبتلا به ایدز كاربرد دارد.

این پژوهشگر برتر كشور در ادامه توضیح می دهد: سینا دوكسوزوم برترین محصول نانو در کشور شناخته می شود و تولید انبوه آن در کشور آغاز شده و جایگزینی مناسب برای نوع آمریکایی این دارو با هزینه‌ای کمتر است.

وی تاكید می‌كند: ایران با تولید "سینا دوکسوزم تزریقی" دومین تولید کننده نانوداروی ضدسرطان جهان پس از آمریکا است.

رمضانی می‌گوید: این دارو با یک سوم قیمت خارجی در اختیار بیماران قرار گرفته و علاوه بر این با تولید آن کشورمان در زمینه واردات این دارو خودکفا شد.

رمضانی همچنین موفقیت دیگر پژوهشگران این مركز در تولید فرآورده دارویی موضعی برای درمان سالك را اینگونه شرح می‌دهد: "سینا آمفولیش" در درمان سالك و بیماریهای قارچی موثر واقع شده و هم اكنون با تاییدیه‌هایی كه كسب كرده در دست تولید است.

این پژوهشگر برجسته كشور می افزاید: بر اساس نتایج بالینی این فرآورده تاثیرپذیری مطلوبی بر روی بیماران داشته است به طوری که در مقایسه با داروی گلوکانتیم که داروی وارداتی و به شکل تزریقی مورد استفاده قرار می‌گرفت نتایج بهتری از خود نشان می‌دهد و این دارو برای بیمارانی که به داروی گلوکانیم مقاومت دارند اثر درمانی خوبی دارد.

این محقق توسعه و بكارگیری دانش در زمینه علوم ژنتیك، ایمونولوژی، فیزیولوژی و تربیت نیروی انسانی محقق را از اهداف اصلی این مركز علمی برتر در كشور برشمرد.

حمایت از واحدهای فن آوری فرآورده های دارویی

همچنین رئیس مرکز رشد واحدهای فن آوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از اعطای تسهیلات و حمایت از واحدهای فن آوری فرآورده های دارویی مستقر در پژوهشكده بوعلی خبر می دهد.

بیژن ملائکه می افزاید: این مرکز به منظور کاربردی شدن و تجاری سازی نتایج تحقیقات و توسعه فرهنگ کارآفرینی، در زمینه فرآورده های دارویی راه اندازی شده است.

وی توضیح می‌دهد: واحدهای فناور فعال در زمینه فرآورده‌های دارویی به عضویت این مركز پذیرفته و مورد حمایت خواهند بود و البته باید واحدهای فناور پیش از ورود به این مرکز باید مرحله پژوهشی را گذرانده باشند و با دارا بودن یک محصول اولیه مورد تایید در مرحله تبدیل به یک محصول تجاری نیاز به حمایت داشته باشند.

در حال حاضر در این پژوهشکده 33 عضو هیئت علمی، 140 دانشجوی دوره تخصصی PHD و کارشناسان ارشد در حال گذراندن پایان‌نامه‌های تحقیقاتی خود هستند و تعدادی از دانشجویان پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی نیز در این مركز مشغول به تحقیق و پژوهش هستند.

30 درصد از تولیدات دانشگاه ها باید به تولید علوم فناورانه اختصاص یابد

پژوهشکده بوعلی مشهد در سال 88  آغاز به كار كرد و محققان این مرکز مصمم هستند با به ثمر رساندن تحقیقات بنیادی و كاربردی در زمینه علوم نانو فناوری پزشکی به عنوان قطب پژوهشی علوم نانو فناوری پزشکی كشور به فعالیت خود ادامه دهند.

طراحی سامانه های داروسازی بر پایه لیپیدی، طراحی سامانه های واکسن رسانی، بررسی پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط نانو ذرات لپیدی در مدل حیوانی، سنتز و ارزیابی وکتور غیر ویروسی بر پایه پلی اتیلن ایمین جایگزین شده با لیزین، سنتز و ارزیابی وکتور غیر ویروسی بر پایه کیتوزان اصلاح شده با پلی اتیلن ایمین، تهیه و ارزیابی و کتورهای غیر ویروسی مبتنی بر پلی اتیلن ایمین متصل شده به پپتیدهای غنی از آرژینین و پپتیدهای،   بیوسنتز پروتئین های هم جوش هدفمند به عنوان وکتور غیر ویروسی برای استفاده در ژن درمانی، درمان سرطان با استفاده از نانو پارتیکلهای حاوی داروهای سایتوتوکسیک صورت می گیرد.

ابداع واکسن علیه سرطان با استفاده از نانو پارتیکلهای حاوی پروتئینها و پپتیدهای ایمونوژنیک حاصل از تومورها، در مان موضعی سالک با استفاده از نانوپارتیکلهای حاوی داروهای لیشمانیا، ابداع واکسن علیه سالک با استفاده از نانو پارتیکلهای حاوی آنتی ژنهای انگل لیشمانیا، تهیه و تعیین خصوصیات سیستم های جدید دارورسانی نظیر لیپوزوم ها، میکروسفرها، نانو سفرهای، لیپوسفرها و نانو پارتیکلهای لیپیدی جامد  تنها بخشی از تحقیقات این مرکز به شمار می رود.

 بر اساس نقشه جامع علمی کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه 30 درصد از تولیدات دانشگاه ها باید به تولید علوم فناورانه اختصاص یابد و دانشگاه علوم پزشكی مشهد در این مسیر با گام هایی محكم پیش می رود و تجهیز این پژوهشكده به clean room با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان قدمی دیگر در تهیه و تولید داروهای بیولوژیک مانند داروهای سرطان و ام اس و... خواهد بود.

...................................

گزارش : زهره رنگ آمیز

کد خبر 2412691