۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۰۹

ابتکار:

دریاچه ارومیه با ادامه بارندگی‌ها جان تازه خواهد گرفت

دریاچه ارومیه با ادامه بارندگی‌ها جان تازه خواهد گرفت

ارومیه – خبرگزاری مهر: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب در هفته‌های اخیر اگر این روند ادامه یابد دریاچه ارومیه جان دوباره‌ای می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار صبح پنجشنبه در بدو ورود به ارومیه در گفتگو با خبرنگاران با ابراز خرسندی از بارش‌های اخیر در کشور به خصوص آذربایجان غربی اظهارداشت: اگر بارندگی‌ها به روال روزهای آغاز پاییز امسال ادامه یابد دریاچه ارومیه جان تازه‌ای می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نجات دریاچه ارومیه از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است عنوان کرد: در این سفر تلاش خواهد شد راهکارهای عملی تر برای احیای دریاچه ارومیه و روند اجرایی آنها بررسی شود.

هادی بهادری، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در مراسم استقبال از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با ارائه گزارشی از وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در 17 سال گذشته هر سال به طور متوسط 30 الی 40 سانتیمتر ارتفاع این دریاچه کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات انجام شده در رابطه با احیای دریاچه ارومیه گفت: اخیرا دو دستگاه بیل مکانیکی که توانایی بالایی در لایروبی باتلاق‌ها و آب‌های سطحی دارند از کشور آلمان خریداری شده است.

حسن عباس‌نژاد افزود: با کمک این بیل‌های مکانیکی و مشارکت تشکل‌های مردمی محلی، رودخانه‌های زرینه رود و سیمینه رود که 48 درصد آب دریاچه ارومیه را تامین می کنند با هدف جلوگیری از هدررفت آب، لایروبی می‌شوند تا آب این رودخانه ها مستقیم به دریاچه هدایت شود.

ابتکار در ورود به حوزه دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از این دریاچه بازدید کرد و در جریان تغییرات این دریاچه و اقدامات انجام شده قرار گرفت.

بازدید از اقدامات صورت گرفته در زمینه طرح توسعه کشاورزی پایدار که در راستای احیای دریاچه ارومیه صورت می گیرد از اهداف سفر ابتکار به آذربایجان غربی است.

بررسی و بازدید از طرح آموزش جوامع زنان روستایی و کلیه اقدامات و طرح هایی که محیط زیست آذربایجان غربی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه انجام داده و یا در حال انجام است از سایر برنامه های این سفر می باشد.

بازدید از طرح های انجام شده در زمینه احیاء و حفاظت از تالابهای استان بخصوص در زمینه احداث سطح آبگیر و افتتاح خطوط انتقال آب شیرین از رشکان به جزیره اشک به طول 19 کیلومتر از دیگر برنامه های سفر رئیس سازمان محیط زیست به این استان است.

شرکت در جلسه شورای استانی، فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه و دیدار با جوامع محلی و تشکلهای زیست محیطی آذربایجان غربی نیز از جمله برنامه های سفر یک روزه معاون رئیس جمهوری به آذربایجان غربی است.

کد خبر 2412802