۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۱۷

خادمی مطرح کرد:

امامزادگان حلقه اتصال انسانها به خوان گسترده کرم اهل بیت هستند/ تقدیر از 30 مقاله برتر کنگره بی بی حکیمه

امامزادگان حلقه اتصال انسانها به خوان گسترده کرم اهل بیت هستند/ تقدیر از 30 مقاله برتر کنگره بی بی حکیمه

یاسوج – خبرگزاری مهر: استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: امام زادگان به عنوان حلقه اتصال انسان ها به خوان گسترده کرم اهل بیت نقش خود را به خوبی ایفا نموده اند و در جوار این بقاع متبرکه، فقیهان، عالمان، عارفان و مصلحان بزرگی تربیت یافته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید موسی خادمی ظهر پنجشنبه در آیین اختتامیه کنگره ملی بی بی حکیمه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان اوقاف کشور اظهار داشت: ایران اسلامی علاوه بربارگاه مقدس حضرت امام رضا(ع)، افتخار آن را دارد که میزبان و جایگاه مرقد مطهر هشت هزار امام زاده عظیم الشان می باشد.

وی افزود: امام زادگانی که به منزله ستارگان درخشان و پرتلالو آسمان ولایت و امامت در قلب های تشنه عاشقان و محبان خود در این سرزمین الهی پرتو افشانی می کنند و نمادی زیبا از پیوند عمیق متقابل و ناگسستنی مکتب تشیع به عنوان تجسم و تجلی اسلام حقیقی و حقیقت اسلام و مردمان نیک اندیش، باهوش و با فطرت سرزمین پارس می باشند که بسان زمینی حاصلخیز با دریافت نعمت باران ولایت به بوستانی بارور و معطر تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: این امام زادگان مقدس در نقطه ای از این خاک پاک که آرمیده اند آن نقطه و محیط را نورانی و با حضور خود باعث ترویج، تبلیغ و تفیهم هرچه بیشتر مکتب اهل بیت شده اند و در شرایط سخت و گرفتاری مردمان به عنوان ملجاء و پناهگاه و آرامش دهنده روح درون آنها و در شرایط ظلم و استبداد به عنوان مدرسان و معلمان استقامت و پایبندی و مبارزه با ظالم و مستبد و به هنگام بروز فضای غبار آلود نفاق و تفرقه به عنوان عنصر پایبند وحدت بخش و انسجام آفرین، پایگاه دوستی و محبت به برادری مومنان عمل نموده و می نمایند.

استاندار استان با بیان اینکه تاریخ ایران شاهد وقوع حوادث و صحنه های افتخار آفرینی است که در صحن این اماکن متبرک توسط ملت و به نفع آنها رقم خورده است، گفت: درخانه این صالحان برگزیده و انسان های وارسته و پاک که از شخصیت  های  برجسته، مذهبی و اجتماعی و سیاسی دوران حیات مبارک خود بوده اند به روی تمام افراد جامعه بدون قشربندی با هرمعیاری درب رحمت آنها باز بوده و همواره جاذبه فطرت های پاک بوده و هستند.

خادمی بیان داشت: امام زادگان به عنوان حلقه اتصال انسان ها به خوان گسترده کرم اهل بیت نقش خود را به خوبی ایفا نموده اند و در جوار این بقاع متبرکه، فقیهان، عالمان، عارفان و مصلحان بزرگی تربیت یافته اند و منشاء تحولات عظیمی در جامعه شده اند و همچنین آنها به عنوان عناصر و المان های تعیین کننده فضاهای کالبدی شهر و روستاها عمل نموده اند و در طراحی سکونت گاه ها و فضاهای زیستی با معیار قرار دادن این اماکن، تعریف و تبیین شده است.

وی عنوان کرد: بقاع امام زادگان در غالب موارد فلسفه و دلیل ایجاد آبادی به شکل گیری جوامع در نقاط خاص شده اند و تمدن حول آنها شکل گرفته است و به مثابه یک چشمه حیات بخش و زلال کانون استوار جوامع در این مرز و بوم عامل هویت بخشی روستاها و شهرها شده اند.

استاندار استان ادامه داد: ایرانیان نیز در ادای تکریم کوتاهی ننموده اند، در ابراز محبت و اعلام دوست داشتن و عشق ورزیدن با این اماکن به عنوان واسطان، رابطان و مقربان اهل بیت از هیچ کوششی دریغ نکرده و نگذاشته اند برای آنها احساس غربتی حاصل شود و عمیق ترین و معنوی ترین رابطه و ارادت قلبی خود را هر جا لازم بوده است با کمال به نمایش گذاشته اند و پاسداران با غیرت این اماکن مقدس بوده اند.

خادمی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد و مردم ولایت مدار و شهید پرور آن نیز مفتخر به میزانی بیش از ۳۰۰ امام زاده هستند که در راس آنها، امام زاده بی بی حکیمه خاتون فرزند بلا فصل امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا(ع) به عنوان یکی از پر آوازه ترین امام زاده های جنوب کشور قرار دارد.

وی افزود: این امام زاده واجب التعظیم و عظیم الشان همه ساله علاوه بر زائرین درون استانی پذیرای زائران و مشتاقان خود از اقصی نقاط کشور به ویژه استان های فارس، بوشهر، خوزستان، چهار محال و بختیاری و همچنین علاقمندان به اهل بیت از کشورهای حوزه خلیج فارس می باشد.

این مسئول اظهار داشت: به رغم قرار گیری مرقد مطهر بی بی حکیمه در موقعیت جغرافیایی سخت، توپوگرافی نامناسب و شرایط آب و هوایی گرم، عدم برخورداری از مسیر ارتباطی مناسب و امکانات رفاهی و اقامتی در خور امام زاده بی بی حکیمه، در ایام نوروز سال ۹۳ بیش از صدها هزار نفر زائر داشته است که بیانگر عمق ارادت مردم و ظهور کرامات عدیده از این بانوی مکرمه بزرگوار برای زائران می باشد که خود نیازمند شرحی مفصل است.

استاندار گفت: شخصیت و جایگاه ممتاز مذهبی و تاریخی بی بی حکیمه گستره وسیع جغرافیایی و جمعیتی علاقه مندان این بی بی بزرگوار و البته لزوم معرفی هرچه بیشتر این قطب فرهنگی استان، مسئولان محلی و ملی را برآن داشت که برگزاری چنین کنگره ای را تدارک ببینند.

خادمی اظهار داشت: اهداف اصلی این کنگره شامل معرفی هر چه بیشتر شخصیت حضرت بی بی حکیمه و تعمیق شناخت معرفت دوستداران حضرت نسبت به ایشان، معرفی آن حضرت در سطح کشور، آشنا نمودن و اطلاع یافتن محبان اهل بیت به وجود این بقعه متبرکه، تلاش در راستای اجرای سیاست مد نظر مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی، بهره گیری از ظرفیت های عظیم معنوی و تاریخی در امر توسعه گردشگری و مذهبی به عنوان یکی از محورهای برنامه توسعه گردشگری استان و کمک به حل مشکلات عمرانی و توسعه حرم مطهر بوده است.

وی افزود: خوشبختانه این مهم با همکاری و هماهنگی خوب و قابل قبول دستگاه  های ملی به ویژه سازمان محترم اوقاف و امور خیریه کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و دستگاه های محلی طراحی و اجرا گردید.

خادمی به تشریح مراحل مختلف این کنگره پرداخت و یادآور شد: اولین جلسه هماهنگی کنگره در تاریخ ۲۰ آبان ماه سال ۹۲ تشکیل و پس از آن بیش از ۵۰ جلسه  در سطح شهرستان، استان و ملی و با حضور دستگاه های زیربط شکل گرفت و ساختار کنگره در دو بخش علمی و اجرایی طراحی شد.

وی عنوان کرد: در بخش علمی که مسئولیت آن با دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و سازمان اوقاف و امور خیریه است، از زمان شروع فراخوان مقالات در ۱۲ اسفند ۹۲ تا پایان مهلت تعیین شده، هفت شهریور ۹۳، بیش از ۱۳۹ مقاله به دبیر خانه علمی کنگره ارایه و حدود ۵۲ مقاله برای داوری در سطح ملی و با حضور داوران برجسته کشوری ارسال  واز این تعداد نیز ۳۰ مقاله در نهایت پذیرفته شد.

وی افزود: این مقالات در روز اول کنگره با شکوه و کیفیت لازم برگزار و به صورت سخنرانی و پوستر ارایه گردید و مقالات برتر نیز در سه سطح انتخاب و مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند و امروز نیز با حضور شما میهمانان ارجمند مراسم اختتامیه این کنگره را در راستای تحقق اهداف آن برگزار می نمایم.

استاندار گفت: ستاد برگزاری کنگره در راستای هرچه با شکوهتر و برگزار کردن این کنگره تلاش وافری به امر اطلاع رسانی داشته و علاوه بر پوشش رسانه ای مطلوب جلسات برنامه های برگزار شده درطول یکسال گذشته از تعداد زیادی از شخصیت های علمی حوزه و دانشگاه و مسئولین اجرایی در سطوح مختلف جهت حضور در همایش و با ارایه مقاله دعوت نمود.

وی اضافه کرد: برای تاکید بیشتر برموضوع، هیئتی به نمایندگی از ستادی به ریاست حجت الاسلام محمدی ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه با سفر به شهر مقدس قم به صورت حضوری از مراجع و علماء برای صدور پیام و حضور در کنگره دعوت به عمل آوردند که حوشبختانه منجر به صدور پیام از طرف آیات عظام، علوی گلپایگانی و نوری همدانی گردید.

خادمی ادامه داد: همچنین هیئتی به نمایندگی از حضرت آیت الله ملک حسینی و ستاد کنگره با نمایندگان محترم ولی فقیه در استان های همجوار دیدار و آنها را برای حضور در همایش دعوت کردند، هر چند حضور هر چه بیشتر عزیزان مدعو آرزوی قلبی ما بود، ولی از آنجا که مقالات و آثار ارایه شده به کمیته علمی کنگره به همت معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت کتاب چاپ و هم به صورت نرم افزار تهیه و تدوین شده است، امید است مدعوین اعم از حضار و کسانی که به هر دلیل امکان حضور نداشتند و دانش پژوهان و محققین بتوانند از این آثار بهره  لازم را ببرند و از این جهت به تحقق هر چه بیشتر اهداف کنگره کمک نمایند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این آیین از نویسندگان ۳۰ مقاله برتر با موضوع حضرت بی بی حکیمه(س) در این کنگره تجلیل شد.

کد خبر 2412958

برچسب‌ها