۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۵۱

طاقت اراک طاق شد/ پلمپ شیر مازوت نیروگاه شازند

طاقت اراک طاق شد/ پلمپ شیر مازوت نیروگاه شازند

اراک-خبرگزاری مهر: استاندار استان مرکزی گفت: شیر مازوت نیروگاه شازند باید پلمپ شود تا دیگر مخاطرات استفاده از آن در روزهای سرد زمستان برای شهر اراک تکرار نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی در سیزدهمین جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک با اشاره به خطرات استفاده از مازوت در نیروگاه برای مردم افزود: نیروگاه شازند مکلف به استفاده از گاز است و اگر از مازوت استفاده کند، باید تعطیلی شود.

وی با اعلام استفاده این نیروگاه از مازوت در سالیان گذشته، اضافه کرد: شیر مازوت نیروگاه شازند پلمپ خواهد شد؛ چرا که شهر اراک تحمل مازوت را ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این جلسه به تشریح وضعیت کیفی هوای اراک در سال ۹۲ پرداخت و افزود: در هفت ماه نخست پارسال، ۸۶ روز هوای ناسالم داشت و این در حالی است که این شاخص امسال به ۴۵ روز هوای ناسالم رسید که ۴۶ درصد کاهش در روزهای ناسالم را نشان می دهد.

امیر انصاری بیان کرد: از تاریخ ۲۹ مهرماه امسال طبق گزارش به عمل آمده از نیروگاه شازند مشخص شد از چهار واحد حاضر در این نیروگاه، یک واحد در دست تعمیر است و دو واحد از ترکیب گاز و مازوت و فقط یک واحد از گاز به طور کامل استفاده می کند.

مصرف یک و نیم میلیون لیتر مازوت در روز توسط نیروگاه شازند

وی با اشاره به مصرف یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتری مازوت نیروگاه شازند در روز اظافه کرد: نیروگاه شازند فقط چهار میلیون مترمکعب گاز مصرف می کند و مصرف مازوت آن بیش از گاز می باشد؛ لذا با توجه به خطرات مازوت برای مردم بهتر است شیر مازوت این نیروگاه مانند نیروگاه اصفهان پلمپ شود.

انصاری بیان داشت: میزان دی اکسید گوگرد در شهر با توجه به مصرف مازوت در حال افزایش است که بعد از به سکون درآمدن هوا این آلودگی به شهر اراک هم خواهد رسید؛ لذا پلمپ شیر مازوت نیروگاه از جانب استاندار مرکزی کاری قابل قبول در راستای حفظ سلامت مردم و محیط زیست تلقی می شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستور کار بعدی یعنی جلسه بررسی مشکلات تالاب میقان ابراز کرد: تالاب میقان به دلیل منطقه جغرافیایی اش در برخی از فصول سال شاهد پذیرای گونه های مختلف پرندگان می باشد و به همین دلیل هم به عنوان تالابی بین المللی مطرح شده است.

وی ادامه داد: تالاب سه ناحیه مرکزی، حاشیه ای و دشت رسوبی را دارد که برای تامین آب مورد نیاز آن با توجه به شرایط خاصش روش جامع تلفیقی در نظر گرفته شده است.

باید برای رفع کم آبی در تالاب بین المللی میقان تلاش شود

انصاری با بیان اینکه برای رفع کم آبی تالاب سه نظریه مد نظر است، گفت: نظریه اول تامین آب مورد نیاز در ۶۸۰ هکتار با عمق ۳۰ سانتی متر، نظریه دوم تامین آب مورد نیاز در مساحتی بیش از ۱۰ هزار هکتار و نظریه سوم تامین آب تالاب با توجه به شرایط فعلی است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: مسئولین نیروگاه باید برای مصرف گاز در این مکان تلاشی وافر داشته باشند و با عنایت به تصویب استفاده گاز در این نیروگاه، آنها موظف به استفاده از گاز و عدم استفاده از مازوت می باشند.

آصفری یادآور شد: باید وضعیت کارخانه سولفات سدیم اراک در نزدیکی تالاب میقان و تاثیر آلایندگی آن بر این تالاب نیز بررسی شود.

گفتنی است در پایان این جلسه مصوب شد، شیر مازوت نیروگاه شازند پلمپ شود و تاثیر فعالیت کارخانه املاح معدن بر تالاب میقان، منطقه و شهر اراک، تاثیر آلایندگی آن در صورت توسعه بر منطقه و تاثیر آلایندگی آن در شرایط برداشت فعلی بر تالاب بررسی شود.

کد خبر 2412991

برچسب‌ها