۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۵۳

در مراسمی در بهشت زهرا (س)

تندیس شهید دریاقلی سورانی به خانواده امام جمعه آبادان اهدا شد

تندیس شهید دریاقلی سورانی به خانواده امام جمعه آبادان اهدا شد

امسال دومین تندیس شهید دریاقلی سورانی طی مراسمی به خانواده مرحوم آیت‌الله جمی (ره) امام جمعه آبادان اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت سالگرد حماسه کوی ذوالفقاری آبادان در 9 آبان‌ماه و شکست دشمن بعثی در نفوذ به این شهر در سال 1359، مراسمی در بهشت زهرا (س) در تهران و بر سر مزار شهید دریاقلی سورانی برگزار و دومین تندیس برنزی این شهید از طرف مردم شهر آبادان به خانواده مرحوم آیت‌الله جمی (ره) امام جمعه آبادان اهدا شد.

کمیته مردمی انتخاب دلیل اهدای تندیس به مرحوم آیت‌الله جمی (ره) را در راستای یادآوری و تشکر مردم آبادان از خدمات امام جمعه شهرشان در دوران‌های مختلف بخصوص زمان محاصره یک ساله شهر و نقش وی در تهییج نیروها برای مقابله با ورود شبانه دشمن به کوی ذوالفقاری، اعلام کرد.

در همین مراسم همچنین از 3 دلاورمرد این عملیات سعید سیاح‌طاهری، مکی یازع، ملاصالح قاری و مجاهد عراقی، سعد ادهم و نیز محسن کاظمی مولف کتاب خاطرات روزنوشت آیت‌الله جمی در یک سال اولیه جنگ با نام «نوشتم تا ماند» نیز تجلیل شد.

اهدای تندیس به مرحوم جمی

سخنرانان این مراسم محسن مومنی رییس حوزه هنری، حجت‌الاسلام ابراهیمی امام جمعه آبادان، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس، عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان و احمد جمی بودند که با ذکر خاطراتی کوتاه از آن مرحوم به یادآوری نقش عظیم وی در دادن روحیه به نیروهای در محاصره مانده شهر آبادان، پرداختند.

در این مراسم هنرمندانی همچون حسین ترابی، حمید فرخ‌نژاد، محمدعلی باشه‌آهنگر، کوروش سلیمانی، علی صالحی، مجید شتی، مهرزاد ارشدی، معصومه آباد نویسنده کتاب «من زنده‌ام»، محمدرضا جعفری‌جلوه رییس بنیاد سینمایی فارابی، محمدرضا شرف‌الدین مسئول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام دهدشتی و حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، محسن یزدی مسئول واحد فیلم مستند حوزه، خسرو نشان مشاور فرهنگی استاندار خوزستان و حبیب احمدزاده حضور داشتند.

شهید دریاقلی سورانی مردی بود که با اطلاع رسانی به موقع در شب 9 آبان‌ماه سال 1359 به نیروهای مردمی و سپاه آبادان به نوعی مسیر تاریخ جنگ را عوض کرد.

تندیس این شهید بر اساس نسخه مجسمه نصب شده در کوی ذوالفقاری آبادان و توسط ناصر شیخ‌الحکما ساخته شده و هر ساله از طرف مردم آبادان به کسانی که در حفظ و اعتلای این شهر کوشیده باشند، اهدا می شود. سال گذشته نیز در اولین دوره، این تندیس به امیر منوچهر کهتری از لشکر 77 خراسان اهدا شد.

کد خبر 2413232

برچسب‌ها