۱۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۱۴

فرماندار مريوان:

سد گاران مريوان بعد از يك سال افتتاح هنوز آبگيري نشده است

سد گاران مريوان بعد از يك سال افتتاح هنوز آبگيري نشده است

سنندج – خبرگزاري مهر: فرماندار شهرستان مريوان گفت: در حالي كه سد گاران مريوان در زمان دولت نهم به صورت رسمي افتتاح شد ولي تاكنون آبگيري نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فلاحي ظهر امروز در جريان بازديد از روند احاث سد گاران مريوان اظهار داشت: سد گاران مريوان در حالي كه در زمان عمر دولت دهم افتتاح شد ولي به دليل عدم تكميل تاكنون آبگيري آن انجام نشده است.

وي گفت: سد گاران مریوان که به عنوان یکی از طرح های ملی کشور و با ارتفاع ۶۲ متر از پی و حجم تنظیم مخزن ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب که در دولت دهم افتتاح شد ولی هرگز آبگیری نشد تا دو هفته آینده با تکمیل  عملیات جاده جایگزین  بعد از  ۱۲ سال از شروع ساخت این سد  آبگیری خواهد شد.

فرماندار شهرستان مريوان با اشاره به این نکته که بیشتر مصرف آب این سد در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت اظهار داشت: با آبگیری این سد علاوه بر تامین آب شرب قسمتی از شهر مریوان؛ برای تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فلاحی افزود: خوشبختانه با پیگیری های لازم از سوی مسئولان و مدیران ذیربط موفق به رفع موانع موجود در زمینه آبگیری این سد شده و تا دو هفته آینده دیگر این سد به طور رسمی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

فرماندار مریوان بيان کرد: ساخت این سد از سال ۱۳۸۱ شروع شد که در نهایت در دولت دهم و در فروردین سال ۱۳۹۲ بدون تکیمل عملیات سد پروژه توسط رئیس جمهور وقت، معاون اول وي افتتاح شد اما بدلیل وجود برخی مشکلات که همچنان رفع نشده بودند از جمله زیر آب رفتن قسمتی از جاده مسیر مریوان به سقز هیچگاه مورد بهره برداری قرار نگرفت.

وي از آمادگی کامل این سد برای آبگیری خبر داد و اظهار داشت: امروزه با پیگیری های لازم و ایجاد جاده جایگزین موفق به رفع موانع آبگیری این سد شده ایم که امید است در کوتاهترین زمان ممکن این سد را مورد بهره برداری قرار داده و بتوانیم از آن به عنوان یک سد فعال استفاده کنیم.

فلاحی بیان کرد: در ساخت این سد کانال انتقال آب پیشبینی شده است که در صورت تکمیل شبکه پایاب سد می توان ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم مریوان و قزلچه سو به آبی تبدیل شده و بیست میلیون متر مکعب آب مورد نیاز بخش شرب و صنعت این شهرستان نیز تامین می شود.

فرماندار شهرستان مريوان در پايان عنوان كرد: که طول تاج این سد بیش از ۵۰۴ متر و عرض آن نیز بیش از  ۸ متر است، اين سد در ۲۰ کیلومتری شهرستان مریوان در  مسیر جاده مریوان به سقز ساخته شده است امابا توجه به نقایصی که داشت در دولت دهم افتتاح گردید و بدون بهره برداری رها شد.

کد خبر 2416060

برچسب‌ها