۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۶:۳۵

استمرار پیگیری مهر/

جاذبه های "آلپ ایران" یخِ مسئولان را آب کرد/ وعده ایجاد سایت گردشگری "تونل برفی"

جاذبه های "آلپ ایران" یخِ مسئولان را آب کرد/ وعده ایجاد سایت گردشگری "تونل برفی"

ازنا - خبرگزاری مهر: رشته کوه اشترانکوه به عنوان جاذبه ای بی بدیل لقب آلپ ایران را یدک می کشد، جاذبه ای که در صورت توجه مسئولان می تواند به عنوان یک قطب گردشگری در غرب کشور هر ساله گردشگران زیادی را در فصول مختلف تابستان و زمستان به خود جذب کند.

به گزارش خبرنگار مهر، برف خوبی که هر ساله در شهرستان ازنا می بارد و موجب سفیدپوش شدن دامنه های اشترانکوه می شود بارها سوژه خبری خبرگزاری مهر شده است تا با وجود طرح مطالبات در این زمینه ظرفیت های گردشگری زمستانی این منطقه زیر بهمن غفلت مسئولان باقی بماند.

در میان کم توجهی مسئولان و متولیان امر، مردم در حرکتی خودجوش سال گذشته اقدام به برپایی جشنواره مجسمه های برفی کردند، موضوعی که در صورت هدایت و برنامه ریزی از سوی مسئولان می تواند گردشگران را از جای جای استان و کشور به دامنه آلپ ایران بکشاند.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر در مورد جاذبه تونل برفی نیز بارها با طرح ظرفیت های این منطقه گردشگری بر لزوم توجه تصمیم گیران برای ساماندهی این تونل تاکید کرده است، جاذبه ای که در فصل تابستان نیز برف دارد و می تواند تجربه ای ناب از برف بازی تابستانه در دامنه های اشترانکوه باشد.

تونل برفی یکی از جاذبه های بی نظیر در کشور است که در فصل های بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران است. برای رسیدن به این جاذبه دیدنی و بی نظیر باید از شهرستان ازنا به سمت روستای کمندان که در فاصله ۲۵ کیلومتری این شهر قرار دارد حرکت کرد.

طول این تونل در اوایل شکل گیری به ۸۰۰ متر می رسد که به تدریج و با گرم شدن هوا رو به کاهش می گذارد به گونه ای که در اواخر شهریور ماه اندکی از آن باقی می ماند. ارتفاع این تونل حیرت انگیز نیز در قسمت های مختلف متغیر است و در بلندترین قسمت ها تا ۳ متر هم می رسد به گونه ای که به راحتی می توان وارد آن شد.

بالاتر از تونل برفی پیست خدادادی و بکر مملو از برفی وجود دارد که به منطقه چال کبود معروف است و مابین ارتفاعات سن بران و گل گل قرار دارد.

در کنار ظرفیت های گردشگری تابستانه و زمستانه دامنه های آلپ ایران وجود روستاهای گردشگری چون دره تخت و کمندان به عنوان منطقه ای که می تواند در راستای اسکان مسافران و گردشگران مورد استفاده قرار گیرد همه با هم زنجیره ای از ظرفیت های مغفول ساخته است، زنجیره ای که در صورت شکوفایی می تواند به لحاظ اقتصادی و معیشتی به مردم کمک شایانی کند.

شهروندان ازنایی معتقدند که با وجود ظرفیت های طبیعی فراوانی که در شهرستان ازنا به خصوص در فصل زمستان وجود دارد هیچ استفاده ای از این قابلیت ها نمی شود.

آنها می گویند که در استان لرستان به عنوان یکی از استان های کوهستانی دامنه زاگرس پیست اسکی و امکانات ورزش های زمستانی وجود ندارد که می توان از این ظرفیت طبیعی در شهرستان ازنا برای جذب گردشگران استفاده کرد.

در این راستا هوشنگ بازوند استاندار لرستان روز جمعه در ادامه برنامه های سفر خود به شهرستان ازنا ضمن بازدید از منطقه گردشگری روستای کمندان بر توسعه گردشگری در این منطقه تاکید کرد.

وی در حاشیه این سفر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در این راستا تونل برفی که در دامنه اشترانکوه واقع شده است به عنوان یک قطب گردشگری مطرح است.

بازوند افزود: با پیگیری های فرماندار شهرستان ازنا توسعه منطقه گردشگری تونل برفی در روستای کمندان در سال ۹۴ یکی از پروژه های ویژه این شهرستان برای جذب گردشگر است.

استاندار لرستان با اشاره به انجام عملیات زیر سازی جاده دسترسی به تونل برفی اظهار داشت: اعتبار لازم برای آسفالت این جاده نیز در نظر گرفته شده است که با توجه به سرمای هوا در اوایل سال آینده اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز برق رسانی به منطقه گردشگری روستای کمندان افزود: با توجه به اقدامات انجام شده و ظرفیت بالقوه منطقه انتظار داریم تونل برفی به یک سایت گردشگری تبدیل شود.

بازوند با اشاره به ظرفیتهای گردشگری تابستانه و زمستانه اشترانکوه، بر لزوم برنامه ریزی مسئولان امر در اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان و شهرستان برای استفاده از این ظرفیت ها تاکید کرد.

استاندار لرستان با تاکید بر ضرورت بررسی ظرفیتهای منطقه برای توسعه گردشگری زمستانی عنوان کرد: در این راستا باید مطالعات و کار کارشناسی لازم از سوی دستگاههای متولی امر صورت گیرد.

بازوند بر اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه تاکید کرد و یادآور شد: صنعت گردشگری تاکنون در معیشت و اقتصاد استان تاثیر چندانی نداشته که باید در این زمینه گام های جدی تری برداشته شود.

وی با یادآوری اینکه جای جای لرستان ظرفیت توسعه صنعت گردشگری را دارد عنوان کرد: قلل و دامنه های برفی اشترانکوه ظرفیت منحصر به فردی برای توسعه گردشگری زمستانه و تابستانه است که در این راستا مسئولان امر موظف هستند ظرفیت ها را در این بخش بررسی و نسبت به برنامه ریزی برای استفاده از این قابلیت ها اقدام کنند.

استاندار لرستان با دادن اطمینان نسبت به حمایت از برنامه های گردشگری در منطقه از سوی مدیریت ارشد استان، تصریح کرد: توسعه صنعت توریسم از اولویت های اصلی مدیریت اجرایی استان است.

بنابر این گزارش واقع شدن شهرستان ازنا در دامنه قلل زیبای اشترانکوه که با ارتفاع چهار هزار و ۱۵۰ متر یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه زاگرس است، می تواند این شهرستان را به یکی از قطب های ورزش های زمستانی در کشور تبدیل کند.

جاذبه های منحصر به فرد این شهرستان در زمینه کوههای پوشیده از برف نه تنها در فصل زمستان که در فصل تابستان نیز ظرفیت جذب گردشگر را دارد به طوریکه تونل برفی شهرستان ازنا یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود.

این در حالیست که این شهرستان و جاذبه های آن به دلیل عدم معرفی مناسب و فقدان زیر ساخت های گردشگری توفیق چندانی در زمینه جذب گردشگران نداشته است که در صورت برنامه ریزی متولیان و توجه به ایجاد زیرساختها در این بخش و همچنین برگزاری جشنواره های زمستانی می تواند محرک خوبی برای بازدید گردشگران از این شهرستان باشد.

از طرف دیگر با توجه به کمبود مراکز فرهنگی و تفریحی از جمله سالن های سینما، تئاتر و سالن های ورزشی مجهز در شهرستان ازنا می توان با اندکی ذوق و سلیقه از ظرفیت ها و داشته های موجود استفاده کرد.

ایجاد پیست اسکی و برگزاری جشنواره رسمی مجسمه های برفی با اطلاع رسانی مناسب و در نظر گرفتن جوایز برای برندگان پیشنهادی است که انتظار می رود در فرصت های آینده توسط مسئولین امر اجرا شود تا ضمن تزریق روحیه نشاط و شادابی به مردم، زمینه جذب گردشگران از جای جای استان و حتی کشور را فراهم کند.

کد خبر 2416445

برچسب‌ها