۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۵۹

آسوشیتدپرس:

اکنون بهترین فرصت برای آمریکا جهت توافق هسته ای با ایران است

اکنون بهترین فرصت برای آمریکا جهت توافق هسته ای با ایران است

یک رسانه غربی با اشاره به مذاکرات در حال انجام در مسقط و شرایط موجود در آمریکا موقعیت فعلی را آخرین فرصت مناسب اوباما برای رسیدن به توافق هسته ای با تهران دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس در گزارش خود می نویسد: دولت آمریکا با آخرین فرصت مناسب خود برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران روبرو است. این وضعیت نه فقط به خاطر نزدیک شدن به تاریخ 24 نوامبر بلکه به دلیل آغاز به کار جمهوریخواهان به عنوان اکثریت سنا و مجلس نمایندگان از ابتدای سال آتی میلادی نیز هست.

سالها مذاکره برای محدود کردن فعالیت هسته ای ایران از روز گذشته و با آغاز نشست سه جانبه ایران، آمریکا، و اتحادیه اروپا وارد آخرین مرحله خود شده است و با توجه به آنکه این مذاکرات سه جانبه امروز دوشنبه نیز پیگیری می شوند رسیدن به توافق هسته ای خاورمیانه را از ترس ساخت تسلیحات هسته ای توسط ایران خلاص کرده و به احیای اقتصاد جمهوری اسلامی نیز کمک می کند.

علاوه بر این موارد رسیدن به توافق هسته ای برای سیاست خارجی اوباما نیز یک پیروزی محسوب می شود. سیاست خارجی اوباما حوزه ای است که سناتورهای جمهوریخواه انتقاد فراوانی به آن دارند و عمده این انتقادها به دلیل عدم مداخله نظامی در سوریه و ظهور گروهی به نام داعش است و اگر مذاکرات هسته ای به سرانجام نرسد آنگاه موج انتقادات از اوباما به طور چشمگیری افزایش می یابد.

در این میان سناتور "جان مک کین" که از ابتدای ژانویه به عنوان رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، در کنگره کار خود را ادامه خواهد داد می گوید: دولت اوباما باید این نکته را بداند که حکومت ایران تلاش زیادی برای ضعیف کردن آمریکا و خارج کردن آن از خاورمیانه انجام می دهد.

اما اوباما که با موج انتقادها مواجه است شب گذشته با اشاره به شکاف های موجود میان ایران و کشورهای 1+5 عنوان داشت که احتمال نرسیدن به توافق هسته ای تا تاریخ 24 نوامبر وجود دارد.

این وضعیت در حالی است که در یک سال گذشته کشمکش زیادی میان دولت اوباما و کنگره برای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران وجود داشت و در نهایت اوباما توانست کنگره را حداقل تا زمان پایان دوره تعیین شده یعنی 24 نوامبر از تصویب تحریم های جدید بازدارد.

به رغم پیش بینی هایی که در مورد تاثیر پیروزی جمهوریخواهان بر مذاکرات هسته ای وجود دارد اما "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که حضور جمهوریخواهان در سنا تاثیر چندانی بر مذاکرات هسته ای نخواهد داشت. 

"جیمز اکتون" از مدیران سیاست هسته ای موسسه کارنگی، در این رابطه می گوید: اگر کنگره متقاعد شود که مذاکرات شانس موفقیت داشته و می توان به توافق جامع رسید آنگاه این امید وجود خواهد داشت که شانس توافق زنده بماند اما اگر کنگره متقاعد به این امر نشود آنگاه باید منتظر دور جدیدی از تحریم ها بود که عکس العمل ایران را درپی خواهد داشت و این یعنی کاهش امید برای رسیدن به توافق هسته ای.  

کد خبر 2418296

برچسب‌ها