۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۹:۴۷

گزارش مهر/

رنج بوم های نقاشی از کم توجهی/ فروش آثار؛ مهمترین دغدغه نقاشان دیار توس

رنج بوم های نقاشی از کم توجهی/ فروش آثار؛ مهمترین دغدغه نقاشان دیار توس

مشهد – خبرگزاری مهر: نقاشان دیار توس این روزها برای فروش آثار خلق شده بر بوم های خود با مشکل مواجه اند، مشکلی که شاید به راحتی قابل حل باشد ولی همچنان هنرمندان را رنج می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نقاشی جزو هنرهای تجسمی محسوب می شود که در خراسان رضوی سابقه ای طولانی داشته و اولین بار با خلق آثار نقاشی قهوه خانه ای پیرامون شاهنامه فردوسی این زاده سرزمین توس در این استان رواج یافته است.

هنرمندان هنرهای تجسمی در سرزمین خورشید همواره با مشکلاتی نظیر کم توجهی، عدم حمایت برای خلق آثار ماندگار و گذران زندگی مواجه بوده اند، اما آنچه بیش از همه هنرمندان به ویژه نقاشان خراسان رضوی را با مشکل مواجه کرده است عدم آشنایی مردم با آثار و سبک های مختلف نقاشی و در نتیجه عدم فروش و توجیه اقتصادی با عدم استقبال مردم برای نقاشان است.

مشکلی که با بی توجهی متولیان امر باعث رنجش خاطر هنرمندان این رشته از هنرهای تجسمی شده است.

بیات مختاری از اساتید برجسته نقاشی خراسان رضوی که فارغ التحصیل دانشگاه هنرهای زیبای انگلستان است و سابقه ای ۴۰ ساله در فعالیت های هنری و نقاشی دارد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هنرمندی که وارد عرصه هنر و به ویژه نقاشی می شود باید واقعا علاقمند باشد و با عشق کار کند چرا که کار نقاشی تمام وقت و انرژی را از هنرمند گرفته و در نهایت حمایتی هم از وی نمی شود.

ضربه مهلکی که آثار بی کیفیت وارداتی به پیکره نقاشی وارد کرد

وی با بیان اینکه ۴۰ سال است در راه اشاعه و ترویج نقاشی در استان تلاش کرده ام، عنوان کرد: فشارها، مصائب و مشکلات پیش رو باعث افسردگی و دلسردی هنرمندان می شود که چرا با تمام وجود در این مسیر تلاش کرده اند ولی حمایت نمی شوند.

نقاشی

این استاد پیشکسوت نقاشی که کوله باری از تجربه محسوب می شود از مشکلی که آثار بی کیفیت وارداتی برای فروش نقاشی های ارزشمند هنرمندان ایجاد کرده می گوید و ابراز کرد: هنرمندی که تمام وقت خود را صرف خلق آثار کرده و حمایتی هم نمی شود تنها دلخوشی اش فروش اثرش است که متاسفانه تمامی هنرمندان و نقاشان شهرستانی در این زمینه با این مشکل مواجه هستند چرا که مردم به دلیل عدم شناخت و آشنایی، استقبال چندانی از آثار نقاشی نمی کنند.

وی با بیان اینکه گاهی کارهایش را برای فروش به پایتخت و یا خارج از کشور می برد، ادامه داد: مردم با نقاشی آشنایی چندانی ندارند و از طرفی هم چینی ها آثاری به ظاهر نقاشی که تنها تصویری بی کیفیت از نقاشی بود با نازلترین قیمت های موجود وارد بازار ایران کردند که ضربه مهلکی به پیکره نقاشی کشور و به ویژه در خراسان رضوی وارد کرد.

مختاری ضمن تاکید بر لزوم حمایت از هنرمندان نقاش به جهت اشاعه این هنر در استان، افزود: اخیرا شهرداری می خواهد در این جهت با سپردن تصویر سازی و زیبا سازی های شهری به نقاشان گوشه ای از مشکلات  هنرمندان نقاش استان را برطرف کند.

استاد محمد علی فرجی زاده دیگر نقاش پیشکسوت استان هم به خبرنگار مهر گفت: نقاشان حرفه ای برای ارائه و فروش آثارشان مشکلات فراوانی در استان دارند.

وی ابراز کرد: بنده ۴۳ سال سابقه حرفه ای در عرصه نقاشی دارم و بنا به وجود چنین مشکلاتی با وجود آنکه نقاشی انرژی زیادی می طلبد، حرفه دیگری برای تامین اقتصادی انتخاب کرده ام.

عدم درک ارزش آثار هنری و رنجش هنرمندان

وی با بیان اینکه هنرمند نقاش برای استقبال از اثرش و فروش آنها باید با سلیقه جامعه آشنا باشد، افزود: اگر جامعه کار هنرمند را بپسندد  برای فروش با مشکل چندانی مواجه نیست در غیر این صورت در فروش اثری که برای خلق آن زحمات بسیاری متحمل شده تحقیر می شود چرا که مردم ارزش آثار هنری را درک نمی کنند.

 یگانه قدیریان هم دیگر نقاش خراسانی که بیش از ۲۰ سال در این عرصه فعالیت داشته و اکنون هم در دانشگاه به تدریس نقاشی مشغول است به خبرنگار مهر گفت: در خراسان رضوی و به ویژه در مشهد فضای مناسبی برای ارائه و فروش آثار هنرمندان نقاش وجود ندارد.

وی با اشاره به وجود نمایشگاه و گالری های خوب در مشهد عنوان کرد: برای به نمایش گذاشتن آثار در این گالری ها هزینه زیادی باید پرداخت، بدون اطمینان از فروش و برگشت هزینه انجام شده.

قدیریان با بیان اینکه در تمام طول تاریخ از هنرمندان برای خلق آثار ارزشمند و ماندگار حمایت شده، گفت: امروز هنرمند نقاش به دلیل عدم حمایت بیشتر از صرف وقت برای چنین آثاری باید دغدغه فروش آثار و گذران زندگیش را داشته باشد.

این نقاش پیشکسوت ابراز کرد: خلق آثار هنری مانند نقاشی می تواند پشتوانه خوبی برای هنر کشور محسوب شود ولی دغدغه های زندگی آرامش را از هنرمند گرفته و اجازه خلق چنین آثاری را به وی نمی دهد.

نقاشی

وی یکی از دلائل عدم استقبال از آثار نقاشی را آشنا نبودن مردم با سبک های مختلف نقاشی دانست و اظهار کرد: وقتی فردی با نقاشی آشنا نیست و نمی داند که این اثر خلق شده می تواند روزی به عنوان یک پشتوانه مالی برای او محسوب شود، رغبتی هم برای خرید آن از خود نشان نمی دهد.

عدم توجیه اقتصادی و خستگی هنرمندان نقاش

قدیریان با بیان اینکه فقط برای عشقی که به این هنر دارم آن را ادامه داده ام، گفت:  شاگردان بسیاری در این راه تربیت کرده ام ولی عدم توجیه اقتصادی چه در آموزش و چه در فروش آثار، خستگی را بر تن من هنرمند می نشاند.

محمود ضیائی رئیس اداره هنرهای تجسمی خراسان رضوی هم به خبرنگار مهر گفت: به منظور کمک به هنرمندان هنرهای تجسمی امسال برای اولین بار اقدام به برگزاری جشنواره و نمایشگاه های هنرهای تجسمی به جهت عرضه محصولات هنری کرده ایم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه ها با معرفی آثار هنری به فروش آنها کمک می کند، افزود: برای شروع دو نمایشگاه با موضوعات نقاشی و نگارگری برگزار شده است که عیب و ایرادات آن در نمایشگاه های بعدی برطرف می شود.

ضیائی با بیان اینکه مهمترین مشکل هنرمندان در فروش آثار خلق شده توسط آنها به علت عدم آگاهی و آشنایی مردم است، عنوان کرد: سعی ما  بر این است که این نمایشگاه ها را برای کمک به فروش سایر محصولات هنری در رشته های دیگر هنرهای تجسمی هم برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه ها به معرفی و بالا بردن سطح آگاهی مردم کمک می کند، می گوید: در دو نمایشگاه قبلی شاهد حضور مردم بودیم و همین خود به تنهایی موفقیت بزرگی است که در آینده ارائه و فروش محصولات هنری هنرهای تجسمی را به نقطه خوبی سوق می دهد.

هنرمندان همواره مشکلات فراوانی دارند و شاید مهمترین دغدغه آنها که دغدغه هر انسان دیگر هم محسوب می شود تامین اقتصادی زندگی و امرار معاش است، هنرمندی که سال ها برای گسترش هنر این مرز و بوم تلاش کرده است امروز باید با حل مشکلات و مضیقه های پیش رو با آرامش و اطمینان به کار خود ادامه دهد نه اینکه هنوز برای فروش آثاری که زمان زیادی صرف آن کرده هم مشکل داشته باشد و حل این مسئله مشارکت و یاری همه ارگانها و نهادها را می طلبد.

-----------------------------

گزارش: ملیحه زرین پور

 

 

کد خبر 2421022

برچسب‌ها