۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۰۴

مهر گزارش می دهد:

رتبه استخراج جهانی طلای ایران به زیر ۵۰ رسید/ سالانه ۶ تن به ظرفیت طلای کشور افزوده می شود

 رتبه استخراج جهانی طلای ایران به زیر ۵۰ رسید/ سالانه ۶ تن به ظرفیت طلای کشور افزوده می شود

ارومیه – خبرگزاری مهر: با بهره برداری از بزرگترین کارخانه طلای خاورمیانه در شهرستان تکاب علاوه بر اینکه رتبه استخراج جهانی طلای ایران به زیر ۵۰ می رسد، با افتتاح فاز دو این کارخانه سالانه ۶ تن به ظرفیت تولید طلای کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهره برداری از این کارخانه همچنین موجب زمینه سازی صادرات این فلز با ارزش از کشور را فراهم می کند موجب رونق اقتصادی در بازارهای جهانی نیز می شود فرصتی که آذربایجان غربی باید از آن به خوبی استفاده کند.

شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی یکی از طلایی ترین شهرهای کشور است وجود معادن طلای متعدد در این منطقه این شهرستان را یکی از قطب های بزرگ طلا در کشور در تبدیل کرده است.

هم اکنون بیش از ۵۰ معدن فعال و قابل بهره برداری در تکاب در حال تولید و استخراج هستند که روزانه بیش از یکهزار و ۵۰۰ تن انواع مواد معدنی شامل سنگ، خاک و دیگر مواد معدنی از این شهر به صورت خام خارج می شود.

دو معدن بزرگ طلای تکاب که به فاصله ۱۰کیلومتر از هم، در بخش تخت سلیمان، در ۴۵ کیلومتری این شهر واقع شده اند، ذخیره ای افزون بر یکصد تن طلای خالص دارند که از این حیث جایگاه ممتازی در کشور به خود اختصاص داده اند.

علاوه بر معدن طلای آق دره که بیش از هشت سال در چرخه تولید طلای کشور فعال است و سالانه ۲.۲ تن طلای ۲۴ عیار در آن استحصال می شود، معدن طلای زره شوران، بزرگترین معدن طلای خاورمیانه بوده و مهمترین و اصلی ترین ذخیره معدنی و غنی ترین نقطه طلاخیز کشور به شمار می رود.

سالانه ۶ تن به ظرفیت تولید طلای کشور افزوده می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به آغاز بهره برداری از بزرگترین کارخانه تولید طلای خاورمیانه در تکاب گفت: این کارخانه به عنوان بزرگترین کارخانه استخراج و استحصال طلای کشور در منطقه خاورمیانه از سال ۱۳۹۰ در نزدیکی بزرگترین معدن طلای کشور در منطقه زرشوران در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب در حال ساخت بود که امروز آماده بهره برداری شده است.

جعفر صادق اسکندری افزود: با راه اندازی این کارخانه سالانه سه تن به ظرفیت تولید طلای کشور اضافه شده و با اجرای فاز دوم نیز ظرفیت تولید شش تن طلا در سال را پیدا می کند که می تواند گام اساسی در رونق اقتصادی کشور و منطقه به شمار رود.

وی ادامه داد: این کارخانه با مشارکت سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت پارس کانی احداث شده و با بهره برداری از کارخانه طلای زرشوران برای یک هزار نفر زمینه اشتغال پایدار فراهم می شود.

اسکندری یاد آور شد: در حال حاضر در کارخانه استحصال و فرآوری آقدره تکاب سالانه بیش از ۲.۲ تن طلا تولید شده و بیش از ۳۰۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند اما معدن طلای زرشوران تکاب دارای ذخیره قطعی چهار میلیون تن کانسنگ طلا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: معدن طلاي زره شوران تکاب داراي ذخيره قطعي چهار ميليون تن "کانسنگ طلا با عيار۵ و۸۱ صدم پي پي ام " (گرم در تن) است که با بهره برداري از کارخانه استحصال طلا در آن سالانه سه تن طلا، ۱و۲۶ صدم تن نقره و ۸۰۰ تن جيوه توليد و فرآوري خواهد شد.

وی عنوان کرد: ذخيره احتمالي معدن طلاي زره شوران تکاب هفت ميليون تن "کانسنگ طلاي با عيار ۴ پي پي ام برآورده شده که در مجموع ذخيره اين معدن ۱۱ ميليون تن است و سالانه سه تن شمش طلا در کارخانه استحصال و فرآوري طلاي اين معدن قابل استحصال است.

اسکندری اضافه کرد: معدن طلاي زره شوران تکاب بعداز معدن طلاي " آق دره" دومين معدن طلاي شهرستان تکاب و استان آذربايجان غربي است که هم به لحاظ عيار بالاي طلا و هم به لحاظ ذخيره قابل توجه کانسنگ طلا جزو معادن بزرگ و با ارزش طلاي کشور است.

وی یاد آور شد: کارخانه استحصال طلاي معدن "آق دره" به عنوان نخستين کارخانه طلاي تکاب و دومين معدن طلاي کشور هم اکنون در حال فعاليت بوده و سالانه ۲و ۲ دهم تن طلا دراين کارخانه توليد مي شود.

رتبه جهانی استخراج طلای ایران به زیر ۵۰ می رسد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت همچنین با راه اندازی کارخانه طلای زرشوران رتبه استخراج جهانی طلای ایران نیز به زیر۵۰ می رسد و ایران می تواند در زمینه صادرات و بدست گیری این فلز گرانبها که سهم زیادی در مبادلات اقتصاد جهانی دارد در بازار های جهانی فعال و قدرتمند ظاهر شود.

وی با بیان اینکه برای بهره برداری از این کارخانه منحصر به فرد بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی و نیز ۳۰ میلیون دلار اعتبار ارزی هزینه شده است افزود: معدن طلای آق دره در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب و ۱۵ کیلومتری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و بعد ازمعدن موته اصفهان به عنوان دومین معدن طلای کشور و یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می شود.

اسکندری تاکید کرد: گزارش های غیر رسمی ایران را به عنوان ششمین مصرف کننده طلا در سطح جهان معرفی کرده و میزان مصرف طلا و جواهر در کشورمان سالانه بیش از ۱۰۰ تن برآورد می شود و از سوی دیگر شمار شاغلین مستقیم و غیرمستقیم صنعت طلا و جواهر ایران ۱٫۵ میلیون نفر پیش بینی شده است.

تا دقایقی دیگر بزرگترین کارخانه طلای خاورمیانه درتکاب به دست معاون اول رئیس جمهوری کشورمان افتتاح می شود.

معاون اول رئیس جمهوری کشورمان اسحاق جهانگیری صبح امروز(شنبه) با استقبال استاندار و شماری از مدیران ارشد استان آذربایجان غربی، وارد فرودگاه ارومیه شد و قرار است تا ساعتی دیگر با حضور در شهر تكاب، طرح طلای زره شوران را افتتاح و از معدن زره شوران نیز بازدید كند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه برنامه های این سفر یك روزه، در شهر پیرانشهر حضور یافته و ضمن بازدید از مرز تمرچین، از نزدیك در جریان مسائل و مشكلات پایانه تمرچین قرار خواهد گرفت.

جهانگیری سپس از دریاچه ارومیه به صورت هوایی بازدید كرده و از آخرین وضعیت این دریاچه و مسائل زیست‌محیطی پیرامون آن مطلع خواهد شد.

تشكیل جلسه ستاد احیاء دریاچه ارومیه و شركت در نشست شورای اداری استان آذربایجان غربی از دیگر برنامه‌های سفر معاون اول رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی خواهد بود.

وزرای جهاد كشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ایران در این سفر معاون اول رئیس جمهور را همراهی می كنند.

گزارش: سکینه اسمی

کد خبر 2421251