۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷

گزارش مهر/

حافظه تار یخی موسیقی خراسان در ICU / صاحب نغمه های دیار جام نیازمند دعای هنردوستان است

حافظه تار یخی موسیقی خراسان در ICU / صاحب نغمه های دیار جام نیازمند دعای هنردوستان است

مشهد - خبرگزاری مهر: استاد ذوالفقار عسگریان حافظه موسیقی خراسان و صاحب نغمه های دیار جام به علت تشدید بیماری هم اکنون در بخش ICU بیمارستان امام رضا (ع) بستری بوده و نیازمند دعای هنر دوستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، استاد ذوالفقار عسگریان دوتار نواز مشهور خراسانی متولد ۱۳۱۱ در خلیل آباد کاشمر است که فعالیت حرفه ای و هنری خود را از تربت جام آغاز کرده است.

این نوازنده چیره دست یادگیری دو تار را از سنین کودکی آغاز کرد و پدرش به عنوان نخستین استاد فنون و رموز این ساز پر آوازه را به خوبی به ایشان آموزش داد.

این استاد و حافظه تاریخی موسیقی مقامی در چندین جشنواره موسیقی فجر توانست به طور پیاپی دیپلم افتخار جشنواره را از آن خود کند.

وی از سال ۱۳۷۶تا ۱۳۷۹ به دفعات در کشورهای مختلف اروپایی همچون ایتالیا، فرانسه، سوئیس، هلند و بلژیک به هنرنمایی پرداخته است.

نوازنده صاحب سبک خراسانی در بستر بیماری

اما این استاد دوتار نواز، صاحب سبک و حافظه تاریخی موسیقی خراسان پس از گذشت ۸۲ سال از عمر و چندین دهه از فعالیت هنری خود این روزها به علت کهولت سن و تشدید بیماری در بستر بیماری قرار دارد.

ذوالفقار عسگریان

چندی پیش خبر بیماری استاد عسگریان هنرمندان و هنر دوستان خطه خراسان را نگران کرد، نگرانی که با بهبودی و ترخیص ایشان برطرف شد ولی حدود ۱۱ روز پیش این استاد برجسته موسیقی مقامی به علت تشدید بیماری مجددا در بیمارستان بستری شدند و در حال حاضر وضعیت مساعدی ندارند.

استاد عسگریان شب گذشته ۲۷ آبان ماه در پی افت شدید فشار در بخش ICU بیمارستان امام رضا (ع) بستری شد و امکان ملاقات حضوری از ایشان وجود ندارد ولی برای جویای حال این هنرمند پیشکسوت استان با پسر و همسر ایشان و همچنین جواد حیاتی مسئول موسیقی ارشاد که روز گذشته از ایشان عیادت کرده اند هم سخن شدیم.

جواد حیاتی مسئول انجمن موسیقی ارشاد خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص حال این استاد پیشکسوت ابراز کرد: استاد عسگریان به علت تشدید در بیماری دیابت در بیمارستان بستری شده اند.

"عسگریان" گنجینه موسیقی مقامی نواحی شمال جنوب و شرق خراسان

وی عنوان کرد: این استاد برجسته موسیقی به دلیل پلاکت پایین خون  برای بهبودی نیاز به دیالیز دارند که به دلیل کهولت سن و هوشیاری پایین این امکان وجود ندارد.

مسئول انجمن موسیقی ارشاد خراسان رضوی با اشاره به سابقه هنری استاد عسگریان گفت: استاد یکی از مفاخر و گنجینه های موسیقی مقامی در نواحی شمال جنوب و شرق خراسان است که بیشتر فعالیتش در نواحی جنوب و شرق استان متمرکز بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از آوازهای محلی منطقه با نوازندگی ایشان همراه بوده، ادامه داد: اکثر سازهای فریادی و آوازهای محلی با نوازندگی وی همراه بوده و ایشان در این حوزه تولیدات بسیاری دارند.

حیاتی اظهار کرد: استاد ذوالفقار عسگریان حق بزرگی بر گردن میراث داران فرهنگی داشته و خود بخشی از میراث شفاهی موسیقی مقامی کشور محسوب می شود.

مسئول انجمن موسیقی ارشاد خراسان رضوی تاکید کرد: ایشان در مطرح کردن هنرمندان موسیقی بسیاری در کشور نقش داشته اند و به عبارتی همه افراد جامعه هنری مدیون هنرمندی ایشان هستند.

نوازنده هنرمندی که به  تیز پنجگی معروف است

محسن عسگریان پسر این هنرمند برجسته موسیقی مقامی خراسان هم به خبرنگار مهر گفت: پدر از حدود ۱۱ روز قبل به دلیل تب شدید و عفونت در بیمارستان امام زمان (عج) مشهد بستری شدند که بعد از دو روز به حالت کما رفته و برای تکمیل مراحل درمان، ایشان را به بیمارستان امام رضا(ع)، منتقل کردیم.

 وی ابراز کرد: استاد را در بخش اورژانس عدالتیان بیمارستان بستری کردند که با نظر پزشکان برای دیالیز آماده می شدند که با افت شدید فشار و تپش قلب به وضعیت نامساعدی رسیده و به بخش ICU منتقل و بستری شدند.

پسر استاد عسگریان با تاکید بر اینکه پدر، نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتری دارند، افزود: درخواست من از مسئولان بیمارستان این است که بیشتر به این هنرمند پیشکسوت رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه استاد عسگریان در میان دیگر هنرمندان موسیقی مقامی به تیز پنجگی و شیرین نواختن معروف هستند، ابراز کرد: پدر بیش از ۱۰۰ نوار کاست مختلف در عرصه موسیقی محلی و مقامی و نوازندگی با سایر خوانندگان معروف در عرصه موسیقی مقامی همچون استاد پورعطایی، درپور، غفاری و عزیز احمدی معروف به نغمه های جام دارند و از همه مسئولان برای کمک به بهبودی و رسیدگی بهتر به وضع این استاد بزرگ موسیقی درخواست مساعدت دارم.

ذوالفقار عسگریان

توقع رسیدگی بیشتری از مسئولان داشتیم

لیلا کریم آبادی همسر استاد عسگریان هم با ابراز نارضایتی از عدم رسیدگی مناسب به وضعیت این هنرمند پیشکسوت در بیمارستان به خبرنگار مهر گفت: وضعیت رسیدگی به ایشان در شأن یک هنرمند با این سابقه و فعالیت هنری نیست.

وی عنوان کرد: از مسئولان توقع رسیدگی بیشتری داشتیم ولی متاسفانه توجه خوبی به این هنرمند پیشکسوت که عمر خود را در راه اشاعه هنر و موسیقی محلی صرف کرده اند نشده است.

همسر استاد با بیان اینکه هیچگونه تسهیلات خاصی برای ایشان و همراهانشان در نظر گرفته نشده، گفت: درخواست رسیدگی و توجه بیشتری به استاد دارم چرا که ایشان به اذعان خود مسئولان تاریخ موسیقی مقامی خراسان هستند و برای حفظ این حافظه تاریخی باید تلاش بیشتری شود.

وی در پایان از تمامی هنرمندان، هنردوستان و مردمی که ایشان و کارهای ماندگارشان را شنیده و یا نشنیده اند درخواست کرد که برای بهبودی وضع این استاد هنرمند دعا کنند.

استاد ذوالفقار عسگریان یکی دیگر از میراث معنوی و شفاهی خطه خراسان در بستر بیماری است، وضعیتی که چندی پیش به علت کهولت سن برای استاد پورعطائی رخ داد و متاسفانه خراسان را داغدار یکی از بزرگمردان عرصه موسیقی مقامی خود کرد اما آنچه بیش از همه در این میان خود نمائی می کند عدم توجه و رسیدگی مناسبی است که خانواده استاد را رنجیده خاطر کرده است و نیاز است مسئولان و متولیان عرصه موسیقی کشور برای حفظ این گنجینه های نایاب تلاش بیشتری از خود به خرج دهند.

----------------------------

گزارش: ملیحه زرین پور

 

 

 

 

کد خبر 2424337

برچسب‌ها