۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۲۴

ماموریت مرد مو سپید امریکا در اروپا/ قبولی "کری" در گرو موافقت مخالفان ایران

ماموریت مرد مو سپید امریکا در اروپا/ قبولی "کری" در گرو موافقت مخالفان ایران

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: وزیر امور خارجه آمریکا که از دوشنبه شب به لندن سفر کرده حضور خود در انگلیس را یک روز دیگر تمدید کرده و قرار است فردا در پاریس با وزیران امور خارجه فرانسه و عربستان سعودی در مورد توافق احتمالی با ایران گفتگو کند.

از زمان امضای توافق موقت در ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک، مشخص بود که ایران و آمریکا بیشترین تمایل را برای رسیدن به توافق هسته ای دارند و در این میان البته مخالفینی نیز در گروه ۱+۵ و همچنین همسایگان ایران وجود داشتند که بطور علنی یا در خفا در مسیر رسیدن به توافق سنگ اندازی می کردند. 

یکی از اولین مخالفت ها از سوی فرانسه بود که موجب به تاخیر افتادن امضای توافق موقت میان ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو شد. علاه بر فرانسه کشورهایی همچون عربستان و برخی از همسایگان ایران در حاشیه خلیج فارس نیز با این توافق مخالف بودند که مخالفت خود را در دیدار با مقامات آمریکایی و اروپایی به آنها گوشزد می کردند. 

مسیر آغاز شده برای رسیدن به توافق هسته ای اکنون به آخرین ایستگاه خود پیش از تاریخ ۲۴ نوامبر رسیده و جمع بندی اخبار یک ماه اخیر پیرامون برنامه هسته ای ایران نشان از احتمال بالای توافق هر چند بصورت بخشی میان طرفین دارد اما همانطور که اشاره شد این توافق مخالفینی دارد که همگام با رژیم صهیونیستی در مسیر رسیدن آن به نتیجه مطلوب سنگ اندازی می کنند. 

در این میان "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، که بواسطه حضور طولانی در پست ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیش از نقل مکان به وزارت خارجه ایالات متحده، تجربه ای چشمگیر در امور بین الملل دارد از روز دوشنبه هفته جاری دست به کار شده تا میزان مخالفت ها با توافق احتمالی با ایران را کاهش دهد. 

وی به همین منطور روز دوشنبه عازم لندن شد و با اینکه قرار بود روز چهارشنبه انگلیس را به مقصد پایتخت اتریش ترک کند حضور خود را در این کشور یک روز تمدید کرده و قرار است فردا به جای وین به پاریس سفر کرده و در آنجا با وزیران خارجه عربستان و فرانسه دیدار کند. 

جان کری

دیدار با دیپلمات های ارشد دو کشوری که با توافق هسته ای ایران مخالف هستند نشان می دهد که کری نمی خواهد تجربه موفق خود در سنا را با شکست در به نتیجه رساندن پرونده هسته ای ایران مخدوش کند. کری از ابتدای دور دوم ریاست جمهوری اوباما، به عنوان وزیر خارجه وارد کابینه وی و بر روی دو موضوع متمرکز شد؛ یکی سازش خاورمیانه و دیگری پرونده هسته ای ایران. 

با گذشت نیمی از مدت زمان حضور کری در این پست وضعیت روند سازش خارومیانه بواسطه اقدامات رژیم صهیونیستی نامعلوم است و بعید به نظر می رسد که تا دو سال آینده یعنی پایان دوره ریاست جمهوری اوباما، تشکیلات خودگردان و تل آویو بتوانند به توافقی برای پایان دادن به اختلافات خود برسند و این یعنی شکست تلاش های دو ساله کری در این راه. 

اما با وجود این شکست کری هنوز امیدوار استبا به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای با ایران نه تنها برای خود یک موفقیت بزرگ ثبت کند بلکه یک نمره قبولی نیز برای سیاست خارجی دولت اوباما کسب کند از همین رو شاهد هستیم که در مدت حضور در لندن با مقاماتی از خاورمیانه دیدار و صرفا در مورد پرونده هسته ای ایران با آنها گفتگو کرده است. 

آمریکا بزرگترین و قوی ترین متحد عربستان محسوب می شود و اگر کری در گفتگوهای های خود با وزیر خارجه این کشور که فردا پنجشنبه در پاریس برگزار می شود بتواند وی را در مورد توافق احتمالی با ایران مطمئن سازد بدون شک میزان سنگ اندازی مخالفان منطقه ای توافق هسته ای بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. 

دیدار با دیپلمات های ارشد انگلیس و فرانسه نیز دقیقا در همین راستا انجام می شود و اگر کری بتواند این دو کشور را با نظر آمریکا در مورد توافق با ایران همراه کند آنگاه او با سه رای مثبت مستقیم و چند رای مثبت غیر مستقیم (موافقت عربستان و دیگر اعراب خاورمیانه) در آخرین روزهای آخرین دور از مذاکرات هسته ای بر سر میز گفتگو با طرف ایرانی می نشیند.   

کد خبر 2424480