۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۲۶

مهر گزارش می دهد؛

نوسازی خط آهن ۸۷ ساله روی ریل افتاد/ ایمن سازی گلوگاه شاهراه ریلی جنوب

نوسازی خط آهن ۸۷ ساله روی ریل افتاد/ ایمن سازی گلوگاه شاهراه ریلی جنوب

خرم آباد - خبرگزاری مهر: به دنبال پیگیری رسانه ها در جریان وقوع حوادث مختلف در محور ریلی جنوب و با تلاش مسئولان بالاخره بازسازی خط آهن ۸۷ ساله روی ریل افتاد تا بستر ایمن سازی گلوگاه شاهراه ریلی جنوب فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وقوع حوادث متعدد در محور ریلی جنوب در محدوده استان لرستان که بارها توسط رسانه های مختلف مورد پیگیری قرار گرفت بالاخره باعث واکنش متولیان امر شد تا با تلاش مسئولان استانی به ویژه استاندار لرستان کار در این زمینه شتاب بگیرد.

در این راستا روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای که بر روی خروجی سایت اطلاع رسانی خود قرار داده است از شتاب گرفتن عملیات بازسازی محور ریلی جنوب خبر داده است.

در این اطلاعیه آمده است: به منظور سرعت گرفتن عملیات بازسازی و بهسازی محور جنوب به ناچار یكسری از قطار مسافری این محور حذف شد و این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده كه طبق برنامه ریزی صورت گرفته به منظور بازسازی و بهسازی محور جنوب در حال حاضر كار بازسازی ۴ بلوك از بلوك های این محور شروع شده و براساس برنامه زمان بندی تا پایان سال عملیات بازسازی سایر بلاك های بحرانی نیز آغاز خواهد شد.

هرچند مامورین فنی راه آهن در تلاش هستند تا در كمترین بازه زمانی ممكن كار بازسازی و بهسازی این محور را به اتمام برسانند اما فرسودگی بیش از حد و طولانی بودن این محور شرایط كاری سختی را به وجود آورده است.

پیرو همین مسئله دست اندركاران راه آهن به منظور تسریع در اجرای عملیات بازسازی و بهسازی مجبور به حذف تعدادی از قطارهای مسافری از برنامه های حركت این محور شدند.

در این اطلاعیه تصریح شده است که محور ریلی جنوب با قدمتی ۸۷ ساله از زمان احداث تا اواسط دهه ۷۰ تنها فعالیت های نگهداری خطوط آن انجام گرفته است و در بازه زمانی سالهای ۷۰ تا ۷۷ به واسطه سوانح عدیده مورد بهسازی قرار گرفته، این در حالی است كه طبق اظهار نظر كارشناسان بهسازی محورهای پرترافیكی مانند محور جنوب باید هر ۱۰ الی ۱۵ سال یكبار انجام شود ودر پی آن بعد از هر دو مرتبه بهسازی باید نوسازی صورت گیرد.

در پایان اطلاعیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شده است: با این تفاسیر و با توجه به حساسیت بالای این محور از خطوط ریلی كشور و همچنین درنظر گرفتن سوانح اخیر به نظر می رسد اتمام هرچه سریعتر عملیات بازسازی و بهسازی این خطوط به منظور افزایش ارتقا كیفیت و ایمنی علاوه بر رفع مشكلات موجود می تواند زمینه بهره برداری مطلوب ازاین محور را در آینده فراهم كند.

این حرکت در حالی آغاز می شود که طی ماههای اخیر با وقوع حوادث متعدد مسئولان استانی اعم از نماینده ولی فقیه در استان لرستان، استاندار لرستان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و ... واکنش ها و انتقاداتی را از وضعیت خط ریلی فرسوده جنوب در محدوده لرستان مطرح کرده بودند تا با پیگیری رسانه ها و مسئولان شاهد اجرایی شدن کار بازسازی خطوط ریلی بعد از ۸۰ سال باشیم.

پیش از این عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع سوانح ریلی متعدد در محدوده راه آهن لرستان اظهار داشت: در این راستا پیگیری ها و تذکرات متعددی را برای بازسازی و تعویض خطوط راه آهن در حوزه لرستان داشته ایم.

وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته طی سال جاری بخشی از خطوط راه آهن در حوزه لرستان از جمله در محدوده شهر مومن آباد و روستاهای دربند و رودک تعویض و به گفته مسئولین راه آهن لرستان نوسازی حدود ۹۰ کیلومتر از خطوط آهن نیز امسال در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تعویض خط آهن در حوزه لرستان تا اندیمشک ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تاکید کرد: به همراه نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی پیگیر تسریع در روند بازسازی این خطوط هستیم.

همچنین در آخرین اظهارات در این زمینه حجت الاسلام سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد از حوادث ریلی در مسیر خط آهن لرستان انتقاد کرد و گفت: تاسف بار است که در همین سال جاری تعداد زیادی حادثه در زمینه خروج قطارهای باری از ریل در لرستان داشتیم ولی اقدام جدی برای نوسازی خطوط فرسوده ریلی در استان صورت نگرفته است.

این سخنان حجت الاسلام میرعمادی در حالی مطرح می شود که تاکنون ۹ حادثه در خطوط ریلی لرستان طی سالجاری رخ داده که دو حادثه اخیر در مهر و آبان ماه سالجاری با عدم اطلاع رسانی مسئولان مواجه شد.

سید عابدین نوری سخنگوی شورای شهر دورود و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استانهای کشور نیز با یادآوری اینکه قدمت خطوط ریلی در استان لرستان به هفتاد سال می رسد گفته بود که این حوادث علاوه بر خسارات مالی و زیست محیطی و وقفه های طولانی برای مسافران و حمل و نقل ریلی در این مسیر موجب شده که در برخی مواقع مسافران بدون امکانات در ایستگاهها ساعت ها معطل شوند.

وی با بیان اینکه مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی باید به صورت اورژانسی در راستای بهسازی این مسیر وارد عمل شود، یادآور شد: با وقوع ۹ حادثه در هشت ماه نخست امسال به نظر می رسد هزینه و خسارات اتفاقات و حوادث بیشتر از هزینه بازسازی شده است.

نوری از مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که پیش از وقوع فاجعه انسانی در این مسیر نسبت به بازسازی خطوط فرسوده ریلی جنوب در محدوده لرستان اقدام کنند.

بنابر این گزارشنخستین اخبار و گزارشها از وضعیت فرسودگی خطوط ریلی جنوب در محدوده استان لرستان در سال ۸۹ منتشر شد. خبرهایی از خروج مکرر قطارهای باری در این محور ریلی که منجر به مسدود شدن محور می شد.

این در حالیست که طی این سالها به طور مکرر شاهد وقوع حوادث مختلف در استان بودیم به طوریکه در هشت ماه نخست سالجاری ۹ حادثه در این محورهای ریلی به وقوع پیوسته است.

ششمین حادثه در این محور ریلی در شهریورماه سالجاری به وقوع پیوست تا به دنبال آن رودخانه سزار شاهد سرازیر شدن نزدیک به ۶۰ هزار لیتر سود سوزآور باشد، موضوعی که تلفات نزدیک به ۱۲۰ هزار قطعه ماهی را در این رودخانه مهم که از سرشاخه‌های دز محسوب می‌شود را به دنبال داشت تا این حادثه فاجعه زیست محیطی سال ۹۳ لرستان نام بگیرد.

به هر روی امید می رود با آغاز کار نوسازی خطوط ریلی فرسوده لرستان شاهد تسریع در اجرای عملیات نوسازی با پیگیری و جدیت مسئولان استانی و ملی باشیم تا ضمن ایمن تر شدن محور ریلی جنوب هر چه سریعتر قطارهای این مسیر ریلی دوباره فعال شوند.

کد خبر 2424546

برچسب‌ها