۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۷:۴۱

در نشست علمی تخصصی "فضولی‌ شناسی" مطرح شد؛

مهم‌ ترین اولویت‌ ارتباط کشور ایران با آذربایجان ارتباط علمی است/ برگزاری نشست های تخصصی آغاز همکاری اساتید دانشگاه های تبریز و باکو

مهم‌ ترین اولویت‌ ارتباط کشور ایران با آذربایجان ارتباط علمی است/ برگزاری نشست های تخصصی آغاز همکاری اساتید دانشگاه های تبریز و باکو

تبریز- خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه تبریز گفت: مهم‌ ترین اولویت‌ ارتباط کشور ایران با آذربایجان ارتباط علمی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا پور محمدی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست یک روزه علمی تخصصی "فضولی ‌شناسی" که از سوی موسسه مطالعاتی، تحقیقاتی آذربایجان ‌شناسی دانشگاه تبریز با حضور اندیشمندان جمهوری آذربایجان و اساتید دانشگاه‌ های استان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: برگزاری چنین نشست‌ هایی آغاز همکاری اساتید دو کشور است تا برای دیگر شخصیت‌ های بزرگ آذری زبان مانند استاد شهریار و نظامی بزرگداشت ‌های علمی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران با تمام همسایگان روابط حسنه ‌ای دارد، اما رابطه با آذربایجان مانند ارتباط دو برادر است و دو کشور دارای مشترکات بسیاری مانند اشتراکات دینی و زبانی هستند که می ‌توان از آنها برای توسعه و رفاه ملت استفاده کرد.

محمدرضا پورمحمدی رییس دانشگاه تبریز

پور محمدی همچنین در ادامه تاکید کرد: باید با تقویت روابط علمی دو کشور دشمنان را که سعی دارند سنت‌ ها و فرهنگ ‌های ما را از بین ببرد، ناکام بگذاریم.

احمد فرشبافیان، رئیس موسسه مطالعاتی- تحقیقاتی آذربایجان ‌شناسی نیز هدف از برگزاری این  نشست را افزایش ارتباطات فرهنگی و علمی بین دو کشور بیان کرد و گفت: در این نشست چهار نفر از اندیشمندان جمهوری آذربایجان و چهار نفر از اساتید دانشگاه‌های استان به ارائه مقاله در مورد آثار و افکار فضولی خواهند پرداخت.

رایزن فرهنگی ایران در باکو نیز در ادامه این نشست بهره‌ برداری از ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط را ضروری دانست و افزود: تعاملات دو کشور در سال‌ های اخیر توسعه بسیاری پیدا کرده است و با نظر به اینکه هیچ کشوری مانند این دو، از مشترکات تمدنی، مدنیتی، دینی و زبانی برخوردار نیستند، می‌ توان با تبادل استاد و دانشجو و کارهای مشترک پژوهشی این تعاملات را رونق بخشید.

سید ابراهیم ابراهیمی خاطرنشان کرد: در هماهنگی‌های انجام شده با دانشگاه تبریز چنین نشستی در یک ماه آینده با حضور اساتید دانشگاه‌ های استان در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

سرکنسول آذربایجان در تبریز در ادامه این نشست اشتراکات آذربایجان و ایران را عاملی برای تقویت ارتباطات علمی دانست و افزود: حفظ دارایی ملی و معنوی از ضروری ‌ترین امور است و برگزاری چنین نشست ‌هایی می ‌تواند ما را به این هدف نزدیک کند.

علی علیزاده افزود: فضولی شخصیتی است که فرهنگ ترکی آذری را با زبان شعر به جهان معرفی کرده است و جوانان ما باید با شناخت علم، ادبیات، ایمان و روحیه این بزرگان، الگوی دیگران باشند.

گفتنی است در این نشست دلاور عظیم‌ لی با عنوان بن ‌مایه ‌های تاریخی زندگی اهل بیت در آثار فضولی، اسدالله واحد با عنوان ساقی ‌نامه‌ های فضولی، قلی ‌اف با عنوان زندگی و آثار فضولی از نگاه فضولی و محبوب طالعی با عنوان ظرایف و دقایق عرفانی در اشعار فضولی و منقبت ‌خوانی اهل بیت از آثار فضولی توسط محمد مهدی‌ پور، رافیق علی ‌اف از آذربایجان با موضوع بنیان علمی اسلام و شعر فضولی، ابراهیم اقبالی با موضوع فضولی و مثلث السنه ثلاثه اسلامی، توفیق نجفی با موضوع وضعیت سیاسی اجتماعی آذربایجان در عصر فضولی و ابراهیم رنجبر با موضوع گوهر انسانیت در اشعار فضولی به ارایه مقاله پرداختند.

کد خبر 2424865

برچسب‌ها