۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷

آیت الله شجاعی؛ فرزانه خاموش نشدنی و یکی از مولفان تفسیر نمونه قرآن

آیت الله شجاعی؛ فرزانه خاموش نشدنی و یکی از مولفان تفسیر نمونه قرآن

ساری - خبرگزاری مهر: امروز پیکر عالمی بر دستان مردم ساری و کیاسر تشییع شد که فرزانه ای خاموش نشدنی در آسمان علم و عرفان و یکی از مولفان تفسیر نمونه قرآن کریم بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن شجاعی كیاسری معروف به شجاعی مازندرانی در سال ۱۳۲۰، در مازندران و در شهر كیاسر، در خانواده ای نسل در نسل روحانی از ذریه امام موسی كاظم (ع)، دیده به جهان گشود و از اوان كودكی تحت هدایت پدروپدربزرگ، با یك دوره كامل تاریخ اسلام آشنا شد و در خلال همین سالها تلاوت قرآن و مختصری از مفاهیم و معانی آن را آموخت.

آیت الله شجاعی، در دهه ۳۰ با هدایت پدرش به حوزه علمیه كوهستان وارد شد و در محضر عالم و عارف كم نظیر آیت الله العظمی كوهستانی(ره) در كنار تحصیل علوم مقدماتی حوزه، از پرورش های تربیتی و اخلاقی آن بزرگوار بهره مند شد و در ادامه نیز از محضر آیت الله لیموندهی(ره) استفاده کرد.

در طی سالهای كودكی و نوجوانی، با توجه به جریانات استعماری حاكم بر ایران، حساسیتش نسبت به مسائل سیاسی شكوفا گشت و در سن ۱۷ سالگی پس از گذراندن دروس سطح در مدارس علمیه مازندران، وارد حوزه علمیه قم شد.

از سال ۱۳۴۱ و با آغاز نهضت حضرت امام خمینی(ره) نام ایشان با لقب" شجاعی مازندرانی" در كنارمردانی شجاع و انقلابی چون آیت الله مشكینی، آیت الله رفسنجانی، حجت الاسلام و المسلمین كروبی و بسیاری از بزرگان دیگر از فعالان شجاع و زبانزد در عرصه مبارزه با طاغوت و نظام ستم شاهی شناخته شد.

سید حسن شجاعی

آیت الله شجاعی، در اوایل دهه ۴۰ سطوح عالیه تحصیلات حوزوی را در محضر اساتیدی همچون حضرات آیات، مكارم شیرازی، شیخ جعفر سبحانی، میرزا حسن نوری همدانی، حسن زاده آملی و جوادی آملی به پایان رساند وجهت فراگیری درس خارج فقه و اصول، از محضر اساتید و آیات عظام، آقا میرزا هاشم آملی، سید محمد رضا گلپایگانی، شیخ كاظم تبریزی و مرعشی نجفی رحمت الله علیهم بیشترین حظ و بهره را برد تا به درجه اجتهاد دست یافت.

از اواخر دهه ۴۰ تا اواسط دهه ۶۰ تحت نظارت و هدایت آیت الله العظمی مكارم شیرازی، در طول قریب هجده سال، با همكاری جمعی از دانشمندان بنام، " تفسیر نمونه " قرآن مجید را در ۲۷ جلد و با زبانی ساده تالیف کردند و به نسل جویا و پویای علم، یعنی جوانان هدیه كردند و از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۶۳ به مدت ۲۳ سال از مدرسین بنام حوزه علمیه قم از ادبیات تا سطوح عالیه محسوب شد.

با رجوع به اسناد و گزارش های ساواك در میابیم كه وی اولین كسی بود كه به نوشته توهین آمیز" رشیدی مطلق" نسبت به ساحت حضرت امام (ره) و مرجعیت، در ۱۸ دیماه ۱۳۵۶ اعتراض كردند و برای افشای مقاصد پلید آنان در یك اقدام زیركانه ودلیرانه، اقدام به تعطیلی كلاس درس خود در مدرسه خان شهر قم، كه حاوی صدها طلبه فاضل بود نمود و نقطه عطفی را در تاریخ انقلاب رقم زد.

در طول سالهای قبل از انقلاب، به دلیل خطابه های تاثیر گذار، بارها ممنوع المنبر و تبعید و مورد اذیت و آزار ساواك واقع شد كه به عنوان نمونه می توان به ممنوع المنبر شدنش توسط ساواك از سال ۱۳۴۳ به مدت ۱۳ سال اشاره كرد.

آیت الله شجاعی پس از انقلاب در سنگر تدریس دانشگاه، اهتمامی خاص به تربیت جوانان مسئول و روشنفكر داشته و به همین جهت، با دعوت دانشگاه های خواجه نصیر، شهید بهشتی و دانشگاه تهران سالها به امر تدریس پرداخت.

در سال ۱۳۶۳ بنا به مقتضیات زمان و با رای قاطع مردم شهرستان ساری وارد مجلس شورای اسلامی گردید و این حضوردر سه دوره پیاپی دوم، سوم و چهارم با رای مردم تداوم یافت. در این ۱۲ سال در سنگر مجلس و در كمیسیون های قضایی، امور اقتصادی و دیوان محاسبات خدمت كرد. بعدها در دیوان عدالت اداری به عنوان مستشار قضایی و رئیس شعبه ایفای نقش نمود و سپس در سنگر مجلس هفتم به عنوان نماینده ساری مشغول خدمتگزاری شد.

قبل از انقلاب بارها و سالها ممنوع الخطابه شدن در مازندرا ن و سایر نقاط كشور توسط ساواكزندان، تبعید و آزار و اذیت شد و از ویژگی هایی كه ایشان را به عنوان چهره ای محبوب و كم نظیر نزد مردم تبدیل كرده می توان به صراحت لهجه با مسئولان و صداقت با مردم، پایگاه رفیع و زبانزد علمی، شجاعت، سلامت نظر و عمل در عرصه های سیاسی، اقتصادی و ... اشاره كرد.

سرانجام ایشان پس از طی یكدوره بیماری در ۳۰ ابان ماه ۹۳ دار فانی را وداع و به لقاء الله پیوست.

استاندار مازندران در پیامی درگذشت عالم جلیل‌القدر آیت‌الله سیدحسن شجاعی کیاسری را تسلیت گفت و عنوان کرد: حضور مرحوم شجاعی کیاسری در مسئولیت‌های مختلف بویژه نمایندگی چندین دوره مجلس شورای اسلامی منشأ خیر و برکات ارزشمندی بوده‌ است كه در یاد و خاطره مردم مازندران بویژه مردم فهیم ساری ماندگار و ثبت است.

پیکر آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری امروز در زادگاهش، آرام گرفت، اما راه و منش این عالم گرانقدر هموار پررهرو خواهد بود.

کد خبر 2426854