۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۳۷

مهدوی‌راد در اختتامیه جایزه جلال:

جایزه جلال قابل انتقاد است اما به اکثریت آراء احترام می‌گذاریم

جایزه جلال قابل انتقاد است اما به اکثریت آراء احترام می‌گذاریم

دبیر علمی جایزه جلال آل‌احمد با بیان اینکه این جایزه و نتایج آن هم می‌تواند محل انتقاد باشد گفت: من به عنوان دبیر هیات علمی به نتایج حاصل از آراء اکثریت احترام می‌گذارم و پشت آن می‌ایستم.

به گزارش خبرنگار مهر مراسم اختتامیه هفتمین جایزه ادبی جلال آل احمد دقایقی پیش در تالار وحدت آغاز شد.

در این مراسم مهدی قزلی دبیر اجرایی این جشنواره در سخنانی با تشکر از هیات علمی و داوران این جایزه در حرتی نمادین از آنان خواست تا  از ای خود بلند شوند تا به احترام،  حاضران در سالن برای آنها کف بزنند.

وی در ادامه در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه انتخاب های این دوره از جایزه تحت تاثیر هیچ فشاری نبوده است تصریح کرد: معاون فرهنگی وزیر ارشاد 4 روز پیش از این و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دو روز پیش از این از برگزیدگان مطلع شده اند.

قزلی همچنین ابراز امیدواری کرد: جایزه جلال بتواند منشأیی برای تبدیل بیان افراد به آنچه که او از آن به جلالی شدن تعبیر کرد باشد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمد علی مهدوی‌راد دبیر علمی این جایزه نیز در سخنانی اظهار داشت: من از همان روز پذیرش این مسئولیت به داوران عزیز اعلام کردم در حوزه محتوایی جایزه هیچ دخالتی ندارم و عقیده ام را به شما تحمیل نمی‌کنم اما از شما تامل دقیق در محتوا و ساختار آن می خواهم چرا که انقلاب ما انقلاب تفکر، تعقل، اندیشه نگری، خدایی جویی و مردم‌گرایی است.

وی در ادامه با قرائت سوره عصر و با بیان آنکه بر طبق قرآن کریم در اعمال انسانها می توان دو نوع عمل صالح و حسن یافت، گفت: عمل صالح جزء اعمالی که جدای از نیک بودن  برای خداست و خواستگاه خدایی دارد. به باور من جلال در سالهای پایانی عمر خویش مصداق عمل صالح بود. آنگونه بود که خودش تصویر کرده؛ سعی و تلاش در کنار توکل.

مهدوی راد در ادامه با اشاره به سخنان دکتر علی شریعتی درباره آل احمد گفت: جلال در اوج خواستن و در قله پذیرفتن توسط آنهایی که او را دیگرگونه می خواستند به همه چیز پشت کرد و به آنچه که خودش می خواست رسید. وقتی به جایی رسید که دیگران می خواستند به شکل دیگری باشد و تمایل داشتند بلندش کنند خود را به شکل دیگری تغییر داد و به فطرت پاکش برگشت. از اتهام خوردن به کهنگی نترسید، گستاخی کرد و به سراغ ایمان و خواست و مذهب و فطرت پاک مردم رفت و درباره آنها نوشت.

وی همچنین با اشاره به جایزه ادبی جلال آل احمد گفت:  انقلاب ما انقلاب جور دیگر دیدن است و به عبارت دیگر همه را دیدن و دیدن و حرمت نهادن به همگان. اگر همه ما به آنچه که نسبت به آن آگاهی نداریم و درباره اش تامل نکردیم سخن نگوییم کار مطلوب را انجام داده ایم.

مهدوی‌راد تأکید کرد: جایزه جلال هم با این تعبیر جایزه ای قابل انتقاد است و می شود به آن خورده هم گرفت اما نتیجه ای که در آن حاصل شده نتیجه‌ای است که اکثریت آراء به آن رسیده است و به همین خاطر من آن را می ستایم.

این مراسم هم اکنون در تالار وحدت همچنان ادامه دارد.

کد خبر 2428062

برچسب‌ها