۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۳۴

امرودی در اختتامیه جایزه جلال:

جلال جبران عقب‌ماندگی‌ها را در جریان‌های فکری بیگانه جستجو نمی‌کرد

جلال جبران عقب‌ماندگی‌ها را در جریان‌های فکری بیگانه جستجو نمی‌کرد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اختتامیه هفتمین دوره اهدا جایزه جلال گفت: جلال هنگامی که هنوز دم از اسلام زدن سکه رایج نشده بود، جبران عقب ماندگی کشورمان را در جریان‌های فکری بیگانه جستجو نمی‌کرد.

به گزارش خبرنگار مهر مراسم اختتامیه هفتمین دوره جایزه جلال آل‌احمد هم‌اکنون در مجموعه تالار وحدت تهران در حال برگزاری است.

حجت الاسلام امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران در این برنامه گفت: جلال هنگامی که هنوز انقلاب پیروز نشده بود و دم از اسلام زدن سکه رایج نشده بود جبران عقب ماندگی کشورمان را در جریان‌های فکری بیگانه جستجو نمی‌کرد.

وی افزود: جلال با اشاره به مفهوم غرب زدگی بازگشت به رسوم و فرهنگ ایرانی را راه آگاه شدن مردم کشورمان می‌دانست. مدیریت شهری تهران جایگاه این نویسنده را قابل اعتنا می داند و از همین رو حمایت و پشتیبانی از سربلندی جایزه جلال را افتخار خود می داند.

وی افزود: درست است که جلال سری نترس داشت، ولی امیدواریم از برگزاری جایزه ادبی به نامش راضی باشد. او وقتی از دیدار با امام خمینی(ره) برمی گشت به برادرش، شمس گفت این مرد می تواند ایران را بیدار کند. سراسر عمر جلال نیز نشانگر تلاش و کوشش در همین راه یعنی بیدار کردن مردم بود.

معاون فرهنگ اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری تهران پیش از این نشان داده بود که حمایت‌گر چنین برنامه‌هایی و چه چیزی بهتر از شخصیت جلال آل‌احمد که روشنفکری دردمند بود و راه را بین تجربه‌های وطنی جستجو می‌کرد. امیدوارم جریان‌های فکری مثل جلال در جامعه زیاد باشد که به طور قول سیمین دانشور برای رهایی از امپریالیسم به دین و امام زمان(عج) تمسک می‌جست. سیمین گفت "جلال درد چنین دینی را داشت". ما هم درد چنین آدمی را داریم.

امرودی در پایان گفت: شهرداری قصد دارد به طور جدی به احیای  هویت فرهنگی، ملی و محلی بپردازد. بنابراین سعی کردیم در حوزه ترویج فرهنگی کتابخوانی و برگزاری جلسات نقد، تقویت زیرساخت های تجلیل از نخبگان محلات که در تهران گمنام هستند تلاش کنیم. امیدوارم بتوانیم مشکلات فرهنگی را به واسطه این گونه جوایز و این گونه برنامه  ها حل کنیم.

کد خبر 2428106

برچسب‌ها