۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۰

با آغاز فصل سرما/

هشت کشته و مصدوم در اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن در مشهد

هشت کشته و مصدوم در اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن در مشهد

مشهد-خبرگزاری مهر: مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از هشت کشته و مصدوم در اثر استنشاق گاز سمی منواکسیدکربن طی دو ماهه اخیر در این شهر خبر داد.

آتش پاد دوم حسن جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با هشدار به شهروندان در خصوص افزایش گازگرفتگی با شروع فصل سرما، ضمن تشریح خطرات گاز گرفتگی و مسمومیت بر اثر استنشاق گاز سمی منواکسیدکربن، گفت: این گاز از سوختن ناقص تولید می شود و مهمترین کانون نشت آن از دودکش‌های غیراصولی وسایل گرمایشی است و متاسفانه در عملیات‌هایی که آتش‌نشانی در آن حضور داشته از ابتدای مهر تا پایان آبان ماه چهار تن از شهروندان به علت گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند و چهار تن نیز دچار مسمومیت شدید شدند.

وی در خصوص جزئیات وقوع این حوادث تلخ افزود: در خیابان مسلم شمالی شهروندی که از اجاق گاز خوراک پزی برای گرم کردن اتاق کوچک خود در داخل حیاط استفاده کرده بود، بر اثر نشت گاز منواکسیدکربن در محیط محصور اتاق، جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: فقدان دودکش و یا روزنه ای برای خروج گاز های سمی در فضای محصور اتاق به وقوع این حادثه دلخراش دامن زد.

این مقام ایمنی در حادثه ای دیگر اشاره کرد به شهروندی که در اتاقک نگهبانی خود برای گرم کردن فضای اتاقش از ذغال نئوپان و ام.دی.اف  استفاده کرده بود، و در ماجرای تکراری وی نیز به علت عدم وجود روزنه جهت ورود و خروج گاز و هوا با تجمیع گازهای سمی حاصل از سوخت زغال ها، جان خود را از دست داد.

آتش پاد دوم جعفری با ذکر حادثه سوم در خیابان عبادی از  وقوع حادثه متاثر کننده دیگری در شهرک شهید رجایی این شهر که عصر روز گذشته چهارم آبان اتفاق افتاده، خبر  داد.

 مدیر عامل آتش نشانی مشهد در این رابطه اظهار کرد: خانم جوانی در حمام منزل مسکونی اش دچار خفگی شده بود که رخداد این حادثه عوامل قضایی را به محل حادثه کشاند.

وی افزود: با اعلام این حادثه به آتش نشانی، تیم کارشناسی ایستگاه شماره دو به محل حادثه واقع در شهرک شهید رجایی اعزام شد که با توجه به بکارگیری دستگاه گازسنج گاز گرفتگی با گاز سمی منوکسیدکربن برای کارشناسان کاملاً محرز شد و در بررسی های اولیه علت وقوع آن را  عدم نصب دود کش در آبگرمکن اعلام کردند.  

آتش پاد دوم جعفری با بیان اینکه آمار فوت‌شدگان بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن به مراتب بالاتر از این تعداد است، ‌ گفت: این چهار تن تنها در جریان حوادثی جان خود را از دست داده‌اند که آتش‌نشانی در آن حضور داشته و قطعا عملیات‌های دیگری نیز بوده، که آتش‌نشانان در آن نبوده‌اند.

وی بهترین مرجع برای اعلام تعداد کشته‌شدگان گازگرفتگی بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن را سازمان پزشکی قانونی برشمرد.

دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام فاصله داشته و کلاهک آن به شکل H باشد

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، از شهروندان خواست هنگام نصب دودکش توجه داشته باشند که انتهای کلیه دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد و کلاهک آن به شکل H باشد.

وی افزود: دودکش و اتصالات نیز باید از جنس مقاوم و بدون هیچ‌گونه منفذی نشتی در سرتاسر آن باشد و بدیهی است که استفاده از لوله‌های آکاردئونی آلومینیومی در این زمینه توصیه نمی‌شود.

جعفری درباره شیب لوله‌های افقی در واحدها نیز افزود: شیب این لوله‌ها باید مثبت و رو به بالا باشد و ارتفاع عمودی آن نیز در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

به گفته مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، قطر لوله‌های دودکش نیز باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

این مقام مسئول با اشاره به آن دسته از شهروندان که برای افزایش دمای منزل خود از سیستم حرارت مرکزی یا همان شوفاژ استفاده می‌کنند نیز گفت: تنها در چنین شرایطی است که درزبندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارت بلا مانع است.

خطر استفاده از پلوپز و وسایل غیرگرمایشی برای گرم کردن محیط

وی افزود:‌ در صورتی که شهروندان از بخاری‌های گازسوز برای تامین گرمای محیط خود استفاده می‌کنند باید حتما امکان تهویه از طریق در یا پنجره را در فضا ایجاد کرده و از درزبندی و بستن کامل منافذ خودداری کنند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، استفاده از پلوپز و وسایل غیرگرمایشی برای گرم کردن محیط را امری بسیار خطرناک اعلام کرد.

وی سردبودن لوله دودکش بخاری را به علت خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از داخل آن دانست و افزود: در این شرایط حتما باید شهروندان ضمن رفع نقص، به طور موقت نیز با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مطبوع را در محیط ایجاد کنند تا مشکل رفع شود.

آتش پاد دوم جعفری از شهروندان خواست از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در سیستم دودکش جدا خودداری کنند و افزود: در صورتی که آبگرمکن‌های دیواری به مدت طولانی روشن باشند می‌تواند سبب بروز گازگرفتگی در واحد مسکونی شود.

وی علت روشن ماندن طولانی آبگرمکن را ناشی از مصرف طولانی مدت آب یا نشت آب گرم دانست و گفت: باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

این مقام مسئول بکارگیری آبگرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا را امری خطرناک توصیف کرد و گفت:‌ هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای باز بیرون باشد و استفاده از یک دودکش برای چند وسیله نقلیه تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.

رنگ شعله بخاری می بایست آبی باشد

آتش پاد دوم جعفری  اضافه کرد: همچنین باید سرتاسر مسیر دودکش‌ها به منظور اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق و گازهای سمی به فضای بیرون توسط شهروندان کنترل و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

وی با اشاره به رنگ شعله بخاری گفت: در صورتی که رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است این امر ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری بوده و سبب تولید گاز منواکسید کربن شود، جعفری در ادامه  از افرادی که از بخاری‌های گازی برای تامین گرمایش محل کار یا زندگی‌شان استفاده می‌کنند خواست از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب جدا خودداری کنند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در حاشیه این گفتگو علایم اولیه گازگرفتگی را سوزش چشم و گلو، احساس علایم سرما خوردگی مانند ابریزش و سوزش بینی، خستگی و بی حالی، نداشتن حوصله مطالعه و خواب آلودگی، سست شدن عضلات و میل به چرت زدن و سردرد بدون علت  و سرگیجه عنوان و خاطرنشان کرد: در مراحل بعدی گاز گرفتگی که که فرد به خواب رفته با جذب بیشتر این گاز بدون بو و رنگ فرد دچار بیهوشی و اغما می گردد و چون درصد اشباع اکسیژن در خون کم میشود مغز کم کار میشود و سیستم کنترل بدن که در مغز قرار دارد از کار میافتد و فرد میمیرد.

وی همچنین در خصوص اقدامات درمانی در مراحل اولیه گازگرفتگی عنوان کرد: به محض مشاهده شرایط مذکور سریعا درب اتاق باز شود و سعی شود بیمار در فضایی جدید که اکسیژن بیشتری دارد قرار گیرد، اگر فرد هوشیار است اما فقط سردرد و  سوزش بینی و ته حلق دارد کافیست در هوای آزاد قرار گیرد تا کم کم گاز مونواکسید کربن از بدنش خارج شود و اکسیژن جای آنرا بگیرد و در این مدت نوشیدنی گرم بخورد و فعالیت جسمانی زیاد نداشته باشد.

حسن جعفری نیز با تاکید بر اینکه اگر بیمار دارای سابقه بیماری قلبی باشد یا سن خیلی کم(نوزاد) یا خیلی بالا (کهنسال) داشته باشد گفت : لازم است تحت مداوا با اکسیژن قرار گیرد و همان مصرف مایعات نیز خوب است.

وی ادامه داد: در صورت بیهوش بودن فرد گازگرفته لازم است در هوای آزاد قرار گیرد و اگر تنفس ضعیف و سختی دارد به وی تنفس کمکی داده شود و سریعا" تحت درمان قرار گیرد.

 

 

کد خبر 2429502

برچسب‌ها