۶ آذر ۱۳۹۳، ۸:۰۳

رسول خادم:

تدوین سند راهبردی و عملیاتی کشتی تا افق ۲۰۲۶/ تنها متکی به ستاره‌ها نباشیم

تدوین سند راهبردی و عملیاتی کشتی تا افق ۲۰۲۶/ تنها متکی به ستاره‌ها نباشیم

ساری - خبرگزاری مهر: رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران گفت: سند راهبردی و عملیاتی کشتی تا افق سال ۲۰۲۶ ترسیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول خادم چهارشنبه شب در نشست خبری با موضوع مازندران میزبان مسابقات لیگ جهانی کشتی آزاد و بررسی وضعیت کشتی گفت: سند راهبردی و عملیاتی در حال تدوین است که چشم انداز کشتی کشور را تا سال ۲۰۲۶ ترسیم می کند و امیدواریم در مجمع عمومی کشتی به تایید برسد.

رسول خادم بیان داشت: در این سند، برنامه ها و طرحهای راهبردی مورد توجه قرار گرفته و اهداف و استراتژی های فدراسیون تا سال ۲۰۲۶ در آن ترسیم شده است.

وی گفت: کشتی در بخش های مختلف قابل پیگیری است و زمانیکه بخواهیم جایگاه مناسبی برای این رشته تعریف کنیم، باید در حوزه هایی چون روابط بین الملل، تامین منابع و نیازهای اقتصادی و تعامل اجتماعی استراتژی‌هایی برای آن تعریف کنیم.

ورزش ملی باید کارکردهای مختلفی داشته باشد

وی با بیان اینکه کشتی ورزش ملی است تاکید کرد: ورزش ملی باید دارای کارکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد و استراتژیهای مختلف باید برای این هدف ترسیم شود.

خادم از روسها به عنوان رقیب اصلی ایران در جهان یاد کرد و گفت: باید بتوانیم یک رویکرد پایدار در حفظ جایگاهمان داشته باشیم، می توانیم با یک نظام برنامه ای مشخص جزو تیمهای برتر دنیا باشیم.

تنها متکی به ستاره ها در کشتی نباشیم

وی با بیان اینکه تنها نباید متکی به ستاره ها باشیم گفت: باید بتوانیم در چشم انداز ۲۰۲۶ تیم دوم متناسب با تیم اول در رقابتهای اصلی نظیر بازیهای جهانی حضور داشته باشد.

رسول خادم با بیان اینکه اکنون تیم دوم نداریم، اظهار داشت: به این دلیل مجبور هستیم که تیم ترکیبی از اول و دوم را برای رقابتها آماده کنیم.

رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه، شوروی قدیم آنقدر پشتوانه فنی قوی داشت که می توانست با تیم سوم نیز در رقابتهای جهانی حضور داشته باشد، گفت: کشتی این کشور صاحب ۵۴ مدال در جهان است و در روسیه کشتی بشدت مورد حمایت مسئولان سیاسی و ارشد آن کشور است.

وی افزود: ما از نظر منابع و پشتوانه فنی، ساختارهای لازم را نداریم و باید در کنار سیستم گلخانه ای، سیستم کارگاهی نیز نقش آفرینی کند.

به گفته رسول خادم، برای اینکه کشتی ما جزو تیمهای برتر جهان باشد ناچاریم، ظرفیت سازی کرده و ساختار فنی متناسب با این رشته ایجاد کنیم.

وی گفت: استعدادهای برتر، حمایت متناسب با شان و جایگاه خودشان از لحاظ مادی ندارند و بزرگترین پشتوانه و دلگرمی آنان، حمایتهای مردمی است.

وی با اشاره به اینکه فدراسیونهای کشور فاقد منابع درآمدی پایدار هستند گفت: باید فرصت حمایت از قهرمانان را فراهم کنیم،اکنون حجم زیادی از انرژی و فعالیت مجموعه مدیریتی به جذب منابع اختصاص دارد.

لیگ از تیم ملی جلو نزند

وی با بیان اینکه لیگ نباید از تیم ملی جلو بزند گفت: تمرکز بیش از حد قهرمانها به رقابتهای لیگ، انگیزه آنان را برای رقابتهای ملی کم می کند و باید به این موضوع توجه شود.

خادم گفت: طبق نظرسنجی از مردم خواستیم که قهرمانهای برتر فنی سال ۹۲ و ۹۳ را انتخاب کنند و تاکنون مسعود اسماعیل پور و رضا یزدانی بیشترین رای را کسب کردند.

رئیس فدارسیون کشور درباره اولین دوره مسابقات لیگ جهانی کشتی آزاد در جویبار بیان داشت: این مسابقات با حضور ۱۵ تیم برگزار می شود و در مجموع ۱۵۰ آزادکار رقابت می کنند.

درآمدزا نبودن مشکل ورزش کشتی است

وی یکی از مشکلات کشتی را درآمدزا نبودن بیان کرد و گفت: این رقابتها برای اولین بار با حمایت بنگاههای اقتصادی داخلی برگزار می شود که این مسئله، از نقاط مثبت و ارزشمند رقابتهاست.

وی عنوان کرد: نماینده فدراسیون جهانی برای اینکه گزارش مناسبی برای کمیته المپیک داشته باشد بر حضور اسپانسرها و سرمایه گذاری آنان در کشتی حساسیت دارد.

خادم گفت: حضور حمایت کنندگان مالی برای اولین بار در این دوره از رقابتها محقق شده است و برخی کشورهای شرکت کننده جزو ۱۰ تیم برتر دنیا هستند و برخی تیمها مانند بروندی، افغانستان و بنگلادش با اینکه در رقابتهای جهانی شرکت نمی کنند اما در رقابتهای لیگ شرکت کردند.

وی افزود: لیگ کشتی سبب شد برخی کشورهایی که برای رقابتهای جهانی شرکت نمی کنند، در لیگ جهانی شرکت کنند، این مسابقات در زمینه توسعه کشتی نقش دارد و سبب حضور کشورهایی در این صحنه شده است.

وی افزود: وقتی تعداد رقابتها افزایش می یابد، ایجاد انگیزه و پرورش استعدادها را در بر دارد و تعامل را با کشورهای دیگر توسعه می دهد و جایگاه کشتی را به عنوان رقابت اول ارتقا می دهد.

خادم با بیان اینکه کشتی دارای جایگاه فرهنگی و ورزشی در کشور است گفت: با برگزاری مسابقات، تعامل این رشته با علاقمندان در کشور حفظ خواهد شد.

رئیس فدراسیون کشتی ایران گفت: مهمترین موضوع لیگ کشتی این است که فرصت و تعامل جدیدی برای ایران ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود تیم داغستان از روسیه در این مسابقات شرکت کند گفت: این تیم برای حضور در مسابقات عذرخواهی کرد و نتوانست حضور یابد.

حبیب حسین زادگان سخنگوی لیگ جهانی کشتی آزاد در جویبار نیز گفت: تیمهای آمریکا، مغولستان، کوبا، چین، افغانستان، سوریه ترکیه، بروندی از جمله تیمهای خارجی در این رقابتها هستند.

حسین زادگان بیان داشت: جویبار زیرساختهای لازم برای برگزار مسابقات را نداشت و تلاشهای زیادی شد تا زیرساختهای مسابقات مهیا شود و ۱۳ کارگروه فنی متشکل از دستگاههای مختلف تشکیل شد و امروز سالن را تحویل فدراسیون کشتی دادیم و از فردا مسابقات برگزار می شود.

وی درباره هزینه مسابقات گفت: برخی هزینه ها مربوط به هزینه های زیرساختی بوده است.

مازندران جزو استانهای موفق در حوزه قهرمانی است

حسین زادگان در زمینه اینکه چه چشم اندازی برای ورزش استان ترسیم کرده اید، گفت: مازندران در سنوات گذشته جزو استانهای موفق در حوزه قهرمانی بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران، چشم انداز ورزش مازندران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: می توانیم این نوید را بدهیم که برای کشورمان مدالهای بیشتری به ارمغان آوریم.

وی درباره حمایت از ورزشکاران و قهرمانان گفت: برای حمایت از قهرمانان نیازمند حمایت مسئولان استانی و کشوری هستیم و باید به بحث رفاه، اشتغال و تامین امکانات برای قهرمانان توجه ویژه شود.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران، درباره بلیت فروشی گفت: حدود ۸۵۰ بلیت فروخته شد و در کنار آن در چهار نقطه شهر، تلویزیونهای بزرگ تعبیه شده است.

رقابتهای لیگ جهانی کشتی آزاد روزهای پنجشنبه و جمعه در جویبار برگزار می شود.

کد خبر 2430798

برچسب‌ها